F
F.d. 22252
Guest
Sv: Campingbil
"En liten elscooter som inte är bredare än 75 cm och inte längre än 160 cm får kallas cykel om den inte har högre toppfart än 20 km/tim. Den får då användas som vilken cykel som helst och förare som fyllt 15 år får själv avgöra om huvudet är värt att skydda med hjälm. Det krävs inget förarbevis eller körkort och det är heller ingen åldersgräns. Föräldrarna/ vårdnadshavarna ansvarar för att inte barn släpps ut för tidigt på egen hand i trafiken."
Detta gäller elfordon utan trampor, särskilda regler gäller för elassisterad cykel med trampor.
För elcykel gäller maxeffekt 250w (0,346hk)
Man har i skrivningen missat maxeffekt för elscooter utan trampor.
Den elscooter i tyskland som jag läst om tillhör en äldre generation med kedja och vad det verkar en utväxlad likströmsmotor en gammal teknik som idag finns överallt att köpa på nätet både i sverige och annorstädes.
Problemet är att tekniken är föråldrad och tung och otymplig en bekant med en eldriven euscooter har nu problem med sina blybatterier som väger 80 kg som är på väg att ge upp.
Ska man skaffa något eldrivet idag så ska man ha den nya tekniken som är lätt har små förluster och inte blir varm.
Den elscooter du hänvisar till har 500w alltså dubbelt mot vad man godtar för elcyklar vikten är stor vilken sorts batteri det är har jag inte listat ut men motor med kedja och utväxling visar en inneffektiv likströmsmotor.
Med bly batterier blir hela paketet tungt och med oftast sämre värden än min elscooter.
Jo jag har haft en liknande också körde inte mycket och gav bort den fast jag gett 5000kr den dög helt enkelt inte.
Körde drygt en mil idag delvis grusväg, fungerade bra.
Nu har jag tagit fan i båten så det blir ett 5Ah 8hekto batteri till att beställa ikväll då kan jag göra riktiga långturer utan att bekymra mej om laddningen, totala extravikten blir under 2 kilo som jag lätt kan koppla ur när den inte behövs, nästa investering blir en kraftigare laddare.
Siktar på 4 mil och då kan man göra riktiga utfärder, när man står upp sliter man inte baken och ryggen hänger med bra.
Måste kommentera vekheten jag väger ju runt 100kg vilket är maxvikt sedan har jag ju haft ryggsäcken full plus en påse på styret och den har knallat på i uppförsbackar.
Jag ser inte någon speciell vekhet och den är ju tyskkonstruerad men byggs i en kinesisk fabrik mestadels under namnet ETWOW numera med 2 efter för att det är en nyare version med något större batteri.
Redan nu med mitt extrabatteri så överskrider jag Ah timmarna som kostar massor på nya versionen.
Det som är så speciellt som gör att jag skriver är mest att den är så rolig att köra även för en äldre person som jag fördrar att kalla mej och därför vill man dela med sej.
Med min hopfällbara stol som bara väger 900g och en öl i rygsäcken kan man äka ut och sätta sej att njuta av naturen = livskvalite, ta vara på de små stunderna. En sväng i svampskogen är inte fel.
"En liten elscooter som inte är bredare än 75 cm och inte längre än 160 cm får kallas cykel om den inte har högre toppfart än 20 km/tim. Den får då användas som vilken cykel som helst och förare som fyllt 15 år får själv avgöra om huvudet är värt att skydda med hjälm. Det krävs inget förarbevis eller körkort och det är heller ingen åldersgräns. Föräldrarna/ vårdnadshavarna ansvarar för att inte barn släpps ut för tidigt på egen hand i trafiken."
Detta gäller elfordon utan trampor, särskilda regler gäller för elassisterad cykel med trampor.
För elcykel gäller maxeffekt 250w (0,346hk)
Man har i skrivningen missat maxeffekt för elscooter utan trampor.
Den elscooter i tyskland som jag läst om tillhör en äldre generation med kedja och vad det verkar en utväxlad likströmsmotor en gammal teknik som idag finns överallt att köpa på nätet både i sverige och annorstädes.
Problemet är att tekniken är föråldrad och tung och otymplig en bekant med en eldriven euscooter har nu problem med sina blybatterier som väger 80 kg som är på väg att ge upp.
Ska man skaffa något eldrivet idag så ska man ha den nya tekniken som är lätt har små förluster och inte blir varm.
Den elscooter du hänvisar till har 500w alltså dubbelt mot vad man godtar för elcyklar vikten är stor vilken sorts batteri det är har jag inte listat ut men motor med kedja och utväxling visar en inneffektiv likströmsmotor.
Med bly batterier blir hela paketet tungt och med oftast sämre värden än min elscooter.
Jo jag har haft en liknande också körde inte mycket och gav bort den fast jag gett 5000kr den dög helt enkelt inte.
Körde drygt en mil idag delvis grusväg, fungerade bra.
Nu har jag tagit fan i båten så det blir ett 5Ah 8hekto batteri till att beställa ikväll då kan jag göra riktiga långturer utan att bekymra mej om laddningen, totala extravikten blir under 2 kilo som jag lätt kan koppla ur när den inte behövs, nästa investering blir en kraftigare laddare.
Siktar på 4 mil och då kan man göra riktiga utfärder, när man står upp sliter man inte baken och ryggen hänger med bra.
Måste kommentera vekheten jag väger ju runt 100kg vilket är maxvikt sedan har jag ju haft ryggsäcken full plus en påse på styret och den har knallat på i uppförsbackar.
Jag ser inte någon speciell vekhet och den är ju tyskkonstruerad men byggs i en kinesisk fabrik mestadels under namnet ETWOW numera med 2 efter för att det är en nyare version med något större batteri.
Redan nu med mitt extrabatteri så överskrider jag Ah timmarna som kostar massor på nya versionen.
Det som är så speciellt som gör att jag skriver är mest att den är så rolig att köra även för en äldre person som jag fördrar att kalla mej och därför vill man dela med sej.
Med min hopfällbara stol som bara väger 900g och en öl i rygsäcken kan man äka ut och sätta sej att njuta av naturen = livskvalite, ta vara på de små stunderna. En sväng i svampskogen är inte fel.