• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping utan el

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej på er husbilsvänner
Hoppas ni har haft en skön sommar i husbilarna.
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter den här sommaren.
I år blev det en Sverigeresa i 3 veckor, där det primära var att besöka dottern i Östersund.
Mitt experiment var att aldrig stoppa i strömsladden.
Vi lyckades utan problem klara detta. Lägsta siffran jag hade på min Victron smartshunt var 83% kvar av batteribanken.
Vi har 3st gel på totalt 240 ampere och dubbla solceller på totalt 240 watt.
En AEG inverter på 1500 watt som används varje morgon när frugan fönar håret. I år använde jag även den till att tända kolgrillen med en eltändare på 750 watt. Perfekt om man vill slippa tändvätskans rök och lukt

Jag tankade mina 2 tankflaskor (P11) och fyllde dessa när jag kom hem för lite drygt 400 kr. Jag studerade elpriserna på ställplatserna och dessa låg mellan 50-70 kr per dygn. 3 veckor el med ett snittpris på 60kr = 1260 kr
Besparing = 860 kr

Vi hade tömt en gasolflaska och hade ca 70% kvar av flaska två efter 3 veckors förbrukning.
Vi körde värmen ( Alde, gasol förbrukas) några få nätter när utetermometer sjönk under 10 grader
Vi duschar i stort sätt varje dag i husbilen (gasol förbrukas)
Koker vatten ( gasol förbrukas)och brygger ner i en termos när det gäller kaffe, då blir där över till en kopp eller två under färden nästa dag.
Kylen( Dometic)körs bara på gasol. Och såklart kör vi gasolugnen nästan varje morgon( bakeoff bullar) förutom om där finns ett bra bageri inom cykelavstånd.
Sedan kör vi ju lite ugnsmat ibland på kvällen.
Ovan stycke kan vara läsvärt för er som tror att livet inte fungerar utan elpatron
Något som vi också upptäckte var att där finns en hel del husbilsvänliga kommuner ute i vårt avlånga land.
Vi skulle kanske skapa en lista på dessa kommuner, så vi kan gynna dem ?

Mvh Per
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det känns ju lite som vårt upplägg :) Nu gör vi av med lite mera ström eftersom jag har CPAP men i gengäld så har vi ganska stor batteribank.

Husbilsvänliga kommuner söker vi ju varje år för att kunna utse dem på vårt årsmöte så har du förslag på dylika så skicka gärna in dem till styrelsen. Längst nere på sidan i det blå fältet står det kontakta oss :)
 
Toppen