• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare till attack igen

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Väldigt intressant läsa tråden, gör man det med eftertanke så finner man hur olika vi är och hur olika vi använder husbilen. Det finns inget som är rätt eller fel. Men det finns många som tycker både om det ena och andra. Campingar, finns, ställplatser finns, p-rutor finns osv. Nära centrum, långt från centrum bara välja. Där finns ju allt för alla så varför tycker vi då om allt som inte passar just mej. Nu utgår jag ifrån att vi pratar om Sverige.

Nu tillhör jag den udda människan som tar in på camping i de flesta fall. Kommer just från en tripp till Frankrike, jag skulle ALDRIG drömma om att i den värmen ställa mej på en ställplats. Det går inte få ut markisen (för skugga) det går knappt sitta i 2 stolar utanför husbilen, grilla kan bli svårt men går, men framför allt VAR BADAR JAG, så det blir camping med pool för jag vill bada.

Många föredrar dock ställplatser och de har sin anledning till det, jag har min för att ta in på camping. Tror att vi alla trivs med vad vi gör. Tycka kan vi göra men vi kan aldrig förändra världen så den blir precis som jag vill.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Det viktiga är väl att vi har möjligheten att välja själva, o inte bli tvingade att ta in på varesig campingar eller ställplatser, som sker i bl a Varberg ,där kommunen har förbjudit parkering mellan 02-06 nästan överallt.
Gynnar naturligtvis camping o ställplatsägarna, men begränsar vår valmöjlighet.

Vill jag ha service på det ena eller andra viset, vill jag själv välja och är givetvis beredd att betala för denna service. MEN VALET SKA VA MITT............o inte ett tvång.

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Om camping ägaren vill ha bort ställplatser, hur ska man kunna vara ute med bilen när dom flästa stänger ner i augusti o öppnar i maj, så för mig finns bara ställplatsen kvar, exempelvis lysekil,dom flästa har allt i bilen, håkan

De följer nog bara kunderna, det är inte många varken husvagnar eller husbilar ute mellan mitten av september och mitten av april. Vi kör ju hela året, så vi ser ju hur tomt det är. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Campingägare till attack igen

De följer nog bara kunderna, det är inte många varken husvagnar eller husbilar ute mellan mitten av september och mitten av april. Vi kör ju hela året, så vi ser ju hur tomt det är. :)

Precis, och klarar vi oss utan campingar höst, vinter och vår (i södra Sverige) så går det utmärkt utan campingplatser på sommare också. Jag är med CC så jag nyttjar campingar ibland särskilt CC campingar om sådana finns längs rutten.
Rena och välskötta i allmänhet.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Åter igen diskuteras ställplatsernas utformning, standard mm.
Detta är verkligen upp till var och en att ta ett beslut om denna passar eller inte.
Är man inte nöjd – åk vidare.

På många platser verkar det ganska uppenbart att det finns en symbios mellan campingägare och
Kommunen, där man via olika kontakter samarbetar med varandra. Detta i syfte att tvinga oss husbilsägare till en campingplats. Denna som kanske ligger naturnära och vackert, men det inte det vi eftersöker. Vi vill gärna gynna både näringsidkare och restauranger på orten. Inte motarbetas mot bättre vetande. Vem som sen driver den centrumnära ställplatsen är egentligen ointressant.
En lägre servisgrad ska självfallet inte ha en prisbild motsvarande en renodlad campingplats.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Ganska ofta beror det på okunskap inom kommunen (politiker och/eller tjänstemän), som jämställer husbil med camping och som har sina förutfattade meningar om vad husbilar har behov av.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen


Vi som uppskattar en trevlig ställplats som gynnar både oss och affärer och restauranger. Ett ypperligt exempel är ställplatsen i Ystad vid båtklubben. Nära till stan och ett stort utbud av allehanda affärsidkare.
Självfallet passar detta inte alla och tur är väl det, annars skulle det inte finnas andra alternativ. Var och en väljer självfallet övernattningsplats efter vad som passar bäst. - Valfrihet är det som vi med HB alltid önskar oss, i alla fall gäller det oss.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Ganska ofta beror det på okunskap inom kommunen (politiker och/eller tjänstemän), som jämställer husbil med camping och som har sina förutfattade meningar om vad husbilar har behov av.

Helt rätt!!
Idag hade Radio Stockholm ett reportage om "olovlig camping" på Standvägen. Parkera 24 timmar var helt OK enligt gällande P-bestämmelser.
Men om Du råkade somna i bilen var det plötsligen camping!!!
Underbar logik. Hur ska då det gå för alla långtradarförare som på grund av kör- och vilotider MÅSTE sova i bilen. Är detta också att jämställa med camping?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingägare till attack igen

Vi som uppskattar en trevlig ställplats som gynnar både oss och affärer och restauranger. Ett ypperligt exempel är ställplatsen i Ystad vid båtklubben. Nära till stan och ett stort utbud av allehanda affärsidkare.
Självfallet passar detta inte alla och tur är väl det, annars skulle det inte finnas andra alternativ. Var och en väljer självfallet övernattningsplats efter vad som passar bäst. - Valfrihet är det som vi med HB alltid önskar oss, i alla fall gäller det oss.

Då är jag helt med:)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingägare till attack igen

Underbar logik. Hur ska då det gå för alla långtradarförare som på grund av kör- och vilotider MÅSTE sova i bilen.
Dom kräver väl näppeligen city nära platser utan de stannar på tradarplatser
Sorry det kom ett inlägg emellan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Tror nog situationen är likartad överallt, om nu inte SCR kanske börjar bli en internationell maffia :D Dessa skyltar fanns i skottland när jag var där i maj i år.

Visa bilaga 101310 Visa bilaga 101311

Men det var inte den lilla parkeringen direkt under bron på den norra sidan som man kommer till efter att ha kört genom det lilla samhället längs hamnen?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Dom kräver väl näppeligen city nära platser utan de stannar på tradarplatser
Sorry det kom ett inlägg emellan

Jag brukar se dem gärna nära köpcentra i Täby, Vallentuna, Upplands Väsby med flera ställen. OK, men de har inte intresset att att besöka en trevlig restaurang och dela en flaska vin med sin eventuella medresenär.

Ändå så gäller faktiskt kör- och vilotider oss andra även om detta eventuellt inte är en tvingande lag för oss andra. Det är faktiskt mycket olämpligt att köra när man är alltför trött. Trötthet ger samma symptom som rattfylleri har man konstaterat.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingägare till attack igen

Håller med Men letar man då efter citynära platser?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Förmodligen inte långtradarchaufförer, men vi gör det i alla fall om andan faller på.
Annars hittar vi andra fina övernattningsplatser.
Fördelen med en HB - vi kan ju välja hur och var vi vill stå.

Ha en trevlig sommar ute på vägarna!!
 
Toppen