• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

camper

afrodite

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Höör
HEJ ! jag undrar om någon vet om man får ta bort flaket på en pickup och montera en camper istället . Räknas den som last då?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: camper

Om campern är lätt att montera på och av så räknas det som tillfällig last.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: camper

Du lär dock få montera på flaket igen vid varje besiktning så tillvida du inte gör en regbesiktning med någon form av "lastväxlarsystem".
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: camper

HEJ ! jag undrar om någon vet om man får ta bort flaket på en pickup och montera en camper istället . Räknas den som last då?
Hej Afrodite!
Både jag och Anders Witt /signaturen Åkebo med boken ”Husbil i Europa” http://www.husbilsklubben.se/forums/t52362/ har camper, dock av olika fabrikat. Personligen tycker jag att det är det bästa jag skaffat med tanke på att jag bara använder den en dryg månad på året, och sedan bilen till vardags.
Några påpekande och råd:
  • Man monterar normalt inte av flaket men kanske bakluckan beroende på bilmodell.
  • Det enda jag måste återmontera inför en besiktning är skyddsgallret fram på flaket
  • Camper räknas som last och redovisas inte i registreringsbeviset, men det finns färjelinjer som betraktar ekipaget som husbil och tar extra betalt.:msn_angry:
  • Innan du skaffar camper så kolla vad bilen får lasta för vissa bilmodeller tål inte en camper vilket försäljarna inte vet om. Räkna ihop alla vikter och lägg till några hundra kilo för packning (tro det eller ej).
  • För att få en stadig gång så rekommenderas luftfjädringar (som inte alltid är problemfria). Pumpar du dem dessutom för hårt så kan bilens ram spricka.
  • En camper är vanligen konstruerad för en viss typ av bil som exempelvis japanska pickup. Men eftersom de olika bilfabrikaten/modellerna skiljer sig åt så är det olika lätt att sätta på och av en camper. Jag har träffat på de som ställer av sin camper på en camping som man gör med en husvagn, vilket jag aldrig skulle drömma om.
//Conny
PS
Hör av dig om du har fler/ingående frågor.
DS
 

afrodite

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Höör
Sv: camper

HEJ det är så att jag har en chevy s10 2,2 lit Jag hade tänkt att bygga en camper som passar till den. Regla upp formen klä den med tunn plywood och plasta med glasfiber isolera den 30mm siktar på en vikt av 280kg:msn_question:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: camper

HEJ det är så att jag har en chevy s10 2,2 lit Jag hade tänkt att bygga en camper som passar till den. Regla upp formen klä den med tunn plywood och plasta med glasfiber isolera den 30mm siktar på en vikt av 280kg:msn_question:
Min camper har 1 mm glasfiber både på ut och insidan med 30 mm cellplast mellan och utan träreglar eller annat som kan hålla fukt.
Isolera inte men skumplast eller frigolit för då får du problem med fukt.
Räkna kallt med dubbla vikten innan du är klar med all inredning mm.
//Conny
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: camper

Har själv kört med Amerikanska och Svenska campers i många år. Fungerar bra för två personer. Kan bespara dig massor av jobb, där finns en på blocket nu.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: camper

Har själv kört med Amerikanska och Svenska campers i många år. Fungerar bra för två personer. Kan bespara dig massor av jobb, där finns en på blocket nu.
Håller helt med Dethleffskvalite om att det skulle spara massor av jobb. Jag hittade till och med tre stycken på Blocken (södra Sverige). Easy och Polar är samma men byggda under olika bolagsnamn, och Nordic är under det namn de sålts på kontinenten tror jag. Anders Witt som jag tidigare nämnde har en Easy som du kan se på bilden, så kontakta honom för "inside information".
//Conny
 

Bilagor

  • Åkebo.JPG
    Åkebo.JPG
    21,2 KB · Visningar: 1.152
F

F.d. 8160

Guest
Sv: camper

Kul lösning. Lär ju underlätta och säkra en hel del.
Har försökt få frugan att gilla tanken med en camper, men hon lyckas istället övertyga mig om fördelarna med hb. Nu har vi ju inte heller en pickup så... :)
 
F

F.d. 20261

Guest
Sv: camper

Hej. Tråden ser smått död ut men tänkte att jag kunde låna den lite. Jag är själv i planeringsstadiet att bygga en camper till en Land Rover Defender. Conny nämnde lite högre upp att han har/hade en camper med 1mm glasfiber på utsida och insida, utan några träreglar, skulle väldigt gärna höra mer om denna konstruktion. Är det någon annan som har erfarenhet av att jobba med glasfiber? Jag är bla. annat intresserad av hur bärig och stryktåligt det blir med glasfiber.
Är helt ny här så det kan hända att detta har tagits upp i någon annan tråd men har inte hunnit läsa igenom alla än;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: camper

Här kan du ta del av mina erfarenheter av bolådor: http://www.husbilsklubben.se/forums/t83494/

Isocab var byggda av sandwichelement av glasfiber med en kärna av hårdskum. Denna konstruktion blev både stark, välisolerad och tämligen lätt, dessutom tar inte hårdskum upp vatten som frigolit gör, men naturligtvis inget som går bygga hemma om du inte råkar äga en fabrik för produktion av sandwichelementen.

aake
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: camper

Hej. Tråden ser smått död ut men tänkte att jag kunde låna den lite. Jag är själv i planeringsstadiet att bygga en camper till en Land Rover Defender. Conny nämnde lite högre upp att han har/hade en camper med 1mm glasfiber på utsida och insida, utan några träreglar, skulle väldigt gärna höra mer om denna konstruktion. Är det någon annan som har erfarenhet av att jobba med glasfiber? Jag är bla. annat intresserad av hur bärig och stryktåligt det blir med glasfiber.
Är helt ny här så det kan hända att detta har tagits upp i någon annan tråd men har inte hunnit läsa igenom alla än;)


Sandwichpaneler för de flesta sammanhang | Title

Där kan du får skivor gjorda efter dina mått, bara limma ihop om man vill bygga själv
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: camper

Kett

Det är möjligt att jag misförstod dig. Jag trodde att du avsåg att bygga allt själv utgående från glasfiberplattor. Det finns åtskilliga fabrikanter på kontinenten som bygger sandwichelement och/eller färdiga tomma bokabiner.

På mobile.de finns just nu en nästan ny (1.500 mil) Defender med en Bimobil camper Bimobil Husky 235 Landrover Defender als Wohnmobil Pickup in Herzogenrath

Uppenbarligen med växelflak och det har sina fördelar, även om det blir något tyngre än en fast påbyggnad. I vilket fall blir det betydligt rymligare invändigt, med lastutrymme i sänglådor, än varianterna med camper stående på befintligt flak. Dessutom lägre tyngdpunkt. Bimobil gör rejäla byggen.

aake
 
F

F.d. 20261

Guest
Sv: camper

Tack för svaren! Tanken är att jag ska bygga det mesta själv. Sandwichformatet är onekligen intressant och om jag skulle köpa en färdig camper eller husbil så skulle jag hålla utkik efter dom konstruktionerna. Men jag misstänker att det kommer spränga min tänkta budget på 50k rejält att mått beställa färdiga paneler.

Campern kommer byggas mer som en ej integrerad husbil, flaket plockas bort och campern bultas direkt på ramen. Jag vet att det här inte är en smidig lösning när det kommer till besiktningen men känner ändå att det är värt det för det extra utrymmet och dessutom få bort lite vikt från bilen.

Jag är inte helt på det klara än med hur jag ska bygga det hela (och det var på jakt efter ideer och kunnande som jag hittade denna klubb:)), men just nu funderar jag på en konstruktion där dom bärande delarna (yttre ram på tak/väg/tak) blir i rörprofil av stål, sen reglar inom detta ramverk byggs med 45x45 reglar av trä och 40mm cellplast som isolering.
Inre väggarna först med plastduk mot kondens/fukt och sen en tunn träpanel på detta (brukar sitta i lite äldre ekipage och vara 2-3mm tjockt).

Den yttre väggen kan täckas med glasfiber (epoxy eller polyester?) och sättas direkt mot reglar och ram på väggarna, taket vill jag kunna gå på så där lär det nog behövas förstärkning av en skiva mellan reglar och plast. Även golvet vill jag kunna gå på så samma sak där:) Jag har inte kommit på något sätt att kunna göra plastningen av väggarna direkt på konstruktionen så tanken där är att istället bygga dom på löst på golvet och sen fästa dom mot konstruktionen och då på plats plasta skarvarna så det sitter ihop.
Avslutningsvis tänkte jag skruva fast aluminium (durkplåt skulle vara snyggt!) i hörnen för att öka stabilitet på det hela.

Anledning till stålrören är för att försöka undvika trä i konstruktionen och det är dels därför jag inte heller vill ha träskivor mellan plast och regel, plus att det skulle öka vikten.
Budgeten är som sagt 50k och 600kg med inredning (700kr med vatten och gasol). Dom tänkta måtten utvändigt är ca 205cm hög, 200cm bred, 250cm lång + 170cm ut över hytten.

Nu blev det väldigt långt så jag hoppas någon orkar läsa allt. Hoppas att få höra från er mer erfarna vad ni tycker om min ide till konstruktion eller om ni kanske har förslag på andra konstruktioner som skulle kunna fungera.

Mvh
Jocke
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: camper

Går ju att höra vad sandwich arken kostar.


Sen kanske du ska prata med trafikverket kan ju bli förvirring om du blir stoppad av trafikpolis och har bostadsmodul på istället för flak.

En lösning för snabbt smidigt byta "kostym" är att använda laxolås Laxo Mekan AB | Tar egna vägar borde räcka med 2 lås/sida
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: camper

[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]

Jag har byggt denna camper.
Jag byggde en stomme av 30mm fyrkantrör T 1,5mm. Taket blev slätplåt Al 0.9mm. Sidor och under 0.5 struktur al. Jag falsade alla skarvar och hörnen med falsolja mellan. Isolering med en typ cellplast med täta celler. Invändigt klädde jag med tunn plyfa och tapetserade med en mjuk plastduk.
Inredningen gjorde jag av fyrkantrör 25mm T 1,5 och limmade Pergo på rören, även luckor och dörrar gjorde jag av Pergo. Jag gjorde campern 60 cm längre än flaket, fällde ner baklämmen på bilen och gjorde ett fäste i botten på campern för baklämmen, på det viset behövde jag inte plocka av lämmen. Jag gjorde detta för att få plats med dörren på höger sida och för att kunna ha cyklarna bak utan att plocka av dessa varje gång vi skulle in.
Jag gjorde campern så bred som var möjligt, på det viset satt vi över sidolämmarna. Campern blev 2000mm bred och 4000 lång. Vi hade spis, kyl, Micro, toa men ingen dusch. Bilen utrustade jag med luftfjädringar, som var nödvändigt. Camperns vikt fullt utrustad för resa med passagerare var 1050 kg. Priset för alla delar inklusive ett fristående tält blev 62000:- och detta var 2005
Det fordras ganska mycket kunnande i plåtslageri, svetsning, hållfasthetsberäkning för att lyckas och det handlar om ganska mycket pengar.
Har man inte detta och ett glödande intresse, så se efter något färdigbyggt.
Om inte Ritva blivit sjuk i cancer och inte klarade att ta sig upp i sängarna, hade vi behållit denna camper, som vi verkligen gillade.
Nu har vi en husbil Sunlight T69 där vi får in en permobil, så nu är vi ute och åker igen.
Vill du ha tips får du gärna ringa.
 

Bilagor

  • 100_0382.JPG
    100_0382.JPG
    1,1 MB · Visningar: 14
  • 100_0374.JPG
    100_0374.JPG
    1 MB · Visningar: 16
  • 100_0376.JPG
    100_0376.JPG
    1,1 MB · Visningar: 12
  • 100_0385.JPG
    100_0385.JPG
    1,1 MB · Visningar: 12
F

F.d. 20261

Guest
Sv: camper

Det är sant, man kan ju skicka en förfrågan iallafall.
Laxo lösningen verkar ju smidig men verkar bygga på ett hydraliskt system och skulle nog ta för mycket vikt också:/
Tanken är att bygga stödben till den så som det brukar vara på en camper, så om polisen skulle bli förvirrad så får man väl demonstrera funktionen bara. Jag kan ju ha med en sån magnetramp för baklyserna som man kan visa upp, kan ju hända att polisen fortsätter vara skeptisk annars när bilen blir utan plåt och lysen i bak när campern lyfts av:)

Mvh
Jocke
 
Toppen