Sv: Campare tar över P platser...
För att återknyta till tråden, så funderar jag dessa utsuddade gränser mellan camping och parkering och ställplats.
Eftersom jag seglat tidigare så vet jag att många seglare har byt sin båt mot husbilen, eller har numera båda alternativen. I sjölivet fungerar detta med parkering och camping lite annorlunda då man alltid skall ta hänsyn till vädret beroende på vart man skall. Inte kul och stampa mot vinden och vågorna om det är utlovat medvind om två dagar. Då stannar man och väntar. Detta blir så småningom en vana, och man fyller tiden med rutiner och koll av båten, plus en massa hamnsnack om 9 metersvågor.
För mig tog det kanske bara ett år att anpassa till det mer mobila livet med husbilen, passar som en hanske för mig. Men många är förtjusta i den socialabiten och för dem är ju ställplatsen den egentliga höjdpunkten, den är mer "intim" än camping, medans parkering är inget vidare utan en kompisbil. Och mitt i sin eldorado glömmer man omgivningen. Det tycks finnas bara två lägen för dem, antigen är man jätte ängslig när man är ensam, ellerså när man är flera gör man egna regler och får medhåll av sin kompis - inte så farligt vad? Och då är det mesta tillåtet...Tills man man möter en föbudsskylt nästa år.....