• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Calira SVB 30

amiko

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Sala
Hej.
Jag kanske inte hanterar det här inlägget korrekt. Isåfall så kanske det finns någon hjälpsam moderator som kan guida mig rätt.
Har problem med 240V elcentralen i min Husbil. Elcentralen är en Calira SVB 30. Jag ska försöka fatta mig kort

Har en Kabe 740 TM Årsmodell 2010.
När jag ansluter 240V till intaget på bilen så löser säkringen ut. Bilen har jag haft i 3 år och jag har alltid använt samma uttag. Det var bara för några veckor sedan detta började krångla. Jag också testat uttag som ligger på andra faser. Alltså säkringar helt oberoende av varandra. Trodde först att det var laddaren. En Calira LG 420. Den monterade jag ur, tog in den och anslöt ström. Men den verkar funka. Säkringen var hel och det fanns inget sot på kretskortet. När jag mäter på batt utgångarna så ger den c:a 3.5mv. Vet ej om det är korrekt. Säkringen löser ut även nu när laddaren är borta. Alla enheter/förbrukare fungerar på 12V. Alla lampor. Alla pumpar. Pannan och kylskåp. Kan man då med uteslutningsmetoden anta att felet ligger i AC- delen i Calira SVB 30 elcentralen? Skulle vara bra om någon kanske har haft samma problem och har kunskap om hur man går vidare med felsökningen. Tacksam för all hjälp. MVH /Anders Olsson
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det som matas med 230 V i bilen är laddaren, Aldepannan och ev. Golvvärme och AC. Pannan är förmodligen ansluten med stickpropp på 230 V, du har en del vanliga 230V uttag, något som är anslutet där? Känns som det blir till att syna eldosor och kablar för angrepp av gnagare om inte strömintaget ser skumt ut om du kikar in utifrån.
 

amiko

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Sala
Japp. Det är en plan. Bakpå centralen sitter ett antal in och utgående 240V. Men det är special kontakter med lås-flärpar. Jag har aldrig sett den här typen av kontakt. Och dom sitter fast så jag lyckas inte dra ur dom. Har letat på nätet utan resultat. Tänkte man kunde köpa en och ha när jag felsöker Måste nog montera ur centralen, men det verkar vara det rätta. Helt rätt med strömförbrukarna. kylskåpet ligger också på AC. Men det är ändå ganska kul det här med el. Nu har jag släpat in ett batteri som jag ska koppla på laddaren och mäta om den ger korrekt ström. Skulle vara bra att avfärda den ur processen. Tar tacksamt emot fortsatta idéer och förslag. /A
 
Toppen