• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 körkort

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har till min förskräckelse upptäckt att jag inte har ett giltigt körkort till vår husbil (3850 kg). Trodde i min enfald att jag hade ett giltigt före -96 men det blev indraget -97 pga fortkörning.
Så nu sitter jag på skolbänken ock ska läsa in mig på ett C1 kort. Massor att läsa någon som kan ge mig tips på vad jag mest ska koncentrera mig på?

Håll i kortet inte kul att ta nytt kort men samtidigt nyttigt massor av regler, vägmärken m.m. som är nyheter.
Lennart
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: C1 körkort

Jag gjorde provet för 2 veckor sedan. Kör- och vilotider och lite grundläggande frågor om lastsäkring var det som utmärkte sig förutom vanliga B-frågor.
 
K

Klaric

Guest
Sv: C1 körkort

Hej
Har en fråga hur länge måste man ha varit utan körkort för att det denna regel gäller.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Om du har ett B körkört utfärdat efter 1 juli 1996, så är det inte tillåtet att framföra personbil vars totalvikt överstiger 3500 kg. Med utfärdat menas att det får inte vara återkallat efter detta datum.
Lennart
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: C1 körkort

Det är förmodligen inte med husbilen du har åkt fast för fortkörning. Det har jag lyckats med. Har C-kort sedan 1997 och är mycket noga med att följa hastighetsskyltarna eftersom jag vet att en körkortsindragning medför B-kort åter men inte C-kort.

På en väg i Småland hade man placerat 70-skylt, kameraskylt och kamera med ovanligt korta avstånd mellan varandra. Bromsfoten han inte med och jag körde 7 km/tim för fort och det kostade 1.600:-. Dock inte körkortet.

Tycker det var dyrt.
//Alve
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort

Alve, om du får ditt BC kort återkallat ett år eller längre mister du båda behörigheterna och måste börja om från början med teori och uppkörning för B, gäller återkallelsen kortare tid än ett år får du tillbaka både B och C efter spärrtidens utgång.
/Åke
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Jag gjorde provet för 2 veckor sedan. Kör- och vilotider och lite grundläggande frågor om lastsäkring var det som utmärkte sig förutom vanliga B-frågor.

Hej Peter
Gjorde du denna utbildning i Varberg? I så fall hos vem? Vilket fordon användes vid körning?
Ingemar
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: C1 körkort

Är det stor skillnad på C1 och C teori och uppkörning?

Jag körde upp för C förra året.
Hade en mycket smidig Scania på 22 Ton på bilskolan.
(kör nu en 12 Ton Volvo på jobbet)

Finns ju inte så mycket förutom Husbilar som C1 fungerar för på marknaden i Sverige.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Hurra, idag klarade jag körprovet så nu kan jag ratta husbilen igen, den står ju fortfarande i garaget.
Kunskapsprovet var ganska så lätt få frågor om lastbil och körprovet gick också bra, har ju 47 års erfarenhet.
Trafikinspektören påstod att det kommer att bli lite enklare med att ta C1 kort,, kommer inte behövas färdskrivare samt att det går bra att använda sin husbil vid körprovet.
Lennart
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Stort grattis!

Berätta gärna mer och ge tips på vad man behöver kunna utöver den vanliga kunskapen för b-körkort vid teoriprovet. Håller själv på med att plugga teori (läser bara körkortsboken just nu) för C1 på egen hand så alla tips är mycket välkomna :) Har hört att kör- och vilotider är sånt som bland annat är med på provet.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Som sagt få frågor på körkortsprovet om själva lastbilen, men många frågor från körkortsboken "Du & Jag i trafiken". Plugga även vägmärken, lastsäkring, miljöfrågor. Jag läste också Tungboken som ingick i kursen på körskolan.
Du får gärna ringa mig 070-5533074
Lennart
 
F

F.d. 13207

Guest
Sv: C1 körkort

Bumpar tråden lite i hopp om ett relativt enkelt svar förmodar jag.

Jag klarade teoriprovet för C i förra veckan och ska snart köra upp för C1.

Det jag undrar lite, har man en funktionskontroll innan uppkörningen som man har på C?

Sitter nämligen och kollar lite i prislistan och där står inget om funktionslektioner för C1 men det gör det för C.


Hoppas man klarar det så det kan bli husbilsköp snart :yes:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Om du menar säkerhetskontroll så gjorde jag en sådan vid uppkörningen. Hade med mig en trasa,gummiklubba och handskar.
Det var en del frågor om lastsäkring innan vi började med körningen.
Lycka till
Lennart
 
F

F.d. 29478

Guest
Sv: C1 körkort

Hej
Har några andra haft mitt körkort indraget pga hastighetsöverträdelse för 13 år sedan. Så det blev drygt ett års olovlig körning innan jag insåg det....så nu har jag precis fått mitt C1. Övade och körde upp på Murtans i Falkenberg trots att jag bor i Bålsta! Hittade inget närmare så det blev en kombination av släkt träff och körtkort första semesterveckan. Kan verkligen rekommendera Murtans, mkt trevligt bemötande vid bokning och körskollärare Roger var också mkt bra.
Så riktigt skönt att få köra igen och dessutom som en bättre förare.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: C1 körkort

Idag hurrar jag för mig själv. Körde upp för C1 i Falkenberg efter att också haft såväl teori som körning hos Murtans Trafikskola och den genomtrevlige och pedagogiska Roger som handledare.

Murtans i Falkenberg är en av få som har husbil att övningsköra med. Bor i Helsingborg och i Skåne hittade jag ingen.

Tillhör också den kategori som pga fortkörning och körkortsindragning efter juni 1996 inte fått köra tyngre än 3,5 ton.

Nu kan jag på söndag i lugn och ro köra till Kanonkurt i Ludvika och hämta ut en 5 tonnare.

Såg att någon haft med sig gummihammare och annat till uppkörningen. Det behövs inte. Men enkel funktionskontroll var det. Glöm inte att det krävs förstärkta däck (C:et efter dimensionsuppgifterna på däcken) Höll på att dabba mig där en smula.

Hoppas Åke har rätt i fråga om vilka behörigheter man får tillbaka vid eventuell ny indragning (fasansfulla tanken). Tror nog att man får tillbaka sitt C1

Allt nog; det känns mycket tillfredsställande idag och nu väntar Europa...

De bästa till er alla!

/Jan
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort

EU reglen er at en får tilbake de klasser en har innført i kjørkortet, med de regler som gjelder når en får kortet tilbake - om ikke inndragningen er av medisinsk årsak. Dette krever nytt inntyg från lege for de klasser en har, samme inntyg dekker C og C1, men for D-klassene er det et strengere inntyg.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: C1 körkort

Idag hurrar jag för mig själv. Körde upp för C1 i Falkenberg ..........................

Hej Jan och ni andra som tagit C1 (grattis).
Jag har nu påbörjat min C1 utbildning och ett antal frågor kommer upp.
Det skulle vara mycket informativt med att få info vilka delar av C utbildningen/frågor som kommer i teoriprovet för C1. Hela B vet jag att det kommer frågor på, men lastvikter med lastberäkningar på boggi & trippelaxel upp till 60 tons fordon, när man ska köra bil på max 7,5 ton? Och tryckluftbromssystem för en 7,5 tons-bil?? Finns det?
Det vore bra och få koll på vilka lastbilsfrågor som kom upp på teorin. Om detta får man ingen info på körskola/STR om.

Och sen om det var specifikt "lastbilgenomgång/körning" vid körprovet förutom lastsäkring.

Kurslitteraturen "Tungboken" behandlar C, CE, D och DE men inget specifikt om C1.
Fruktansvärt dåligt då man (TS/STR) har vetat om denna nya behörighet i flera år och inte fått fram en anpassad teoriutbildning för C1.
Tackar på förhand.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: C1 körkort

Hej Philip,

du kan vara ganska lugn!

I de testprov du gör på skolan eller datorn innehåller en massa om bk1 och 2 och 3 vägar, och annat bökigt, men det kommer inga frågor på det på det riktigt teoriprovet. I testen får du också svara på en hel massa specifika frågor som rör C. Inte C1

Inte heller frågor om lastberäkningar på 60-tons-ekipage eller frågor om tryckluftsbromsar.

Jag fick en fråga om lastsurrning och om vilken koefficient man ska använda om man inte känner till glidningsrisken för godset (svaret är ju 0,2)

I övrigt koncentrera dig på B-delen... då klarar du dina 90% av 54 (6 frågor räknas ju inte). Eller är det 55 och 5 som inte räknas. Minns inte. Gammal.

Eventuellt var det en fråga som jag inte kände igen från testproven.

Vid uppkörningen får du sannolikt någon fråga om teknik. Min var om däcken på en större husvagn = de ska vara förstärkta, vilket anges med ett C efter dimensionsuppgifterna. Det kan också bli fråga om surrning av en pall. Hur många spännbands som krävs. (Enligt det lilla häftet, om surrningar)

Vid uppkörningen skall du göra den enkla säkerhetskontroll som du gör tillsammans med bilskolegubben.

Ser att du är blott ett år äldre än jag och min uppfattning är att inspektören var mycket nöjd med att se, en äldre man, behärska fordonet. Det räcker gott. Har svårt att se någon bli kuggad!

Lycka till och hör av dig då du är klar!
 
Toppen