F
F.d. 54280
Guest
Hej
Jag har en Fiat Road car 2018 års modell som jag tänkt koppla in smartpass till mitt 460 amper batteribank. Smartpassen ger 80 amp som mest, säkringen till electroblocket från startbatteriet är dock bara på 50 amp och har kabeltjocklek som motiverar en så låg säkring. På startbatteriet finns fyra utgående kablar bortsett från dem som går till electroblocket, en mycket grov som jag antar går till startmotorn samt tre klena på ca 6 till 8 kvadratmillimeter. Någon av dessa måste alltså gå till generatorn. På samtliga finns något som ser ut som en säkring precis vid kopplingen på starbatteriets pluspol. På dessa står det 50 50 samt 70 antar att det är amp som avses. Jag fråga en på fiat som sa att alla nya fiathusbilar har minst 80 amp generator. Borde inte kablage och säkringar vara dimensiomerat för det då också? Hur har ni andra som har smartpass installerat gjort för att ta reda på att kablar och säkringar klarar av att hantera den höga strömmen på 80 amp, (eller 120 som en del modeller ger)?
Jag har en Fiat Road car 2018 års modell som jag tänkt koppla in smartpass till mitt 460 amper batteribank. Smartpassen ger 80 amp som mest, säkringen till electroblocket från startbatteriet är dock bara på 50 amp och har kabeltjocklek som motiverar en så låg säkring. På startbatteriet finns fyra utgående kablar bortsett från dem som går till electroblocket, en mycket grov som jag antar går till startmotorn samt tre klena på ca 6 till 8 kvadratmillimeter. Någon av dessa måste alltså gå till generatorn. På samtliga finns något som ser ut som en säkring precis vid kopplingen på starbatteriets pluspol. På dessa står det 50 50 samt 70 antar att det är amp som avses. Jag fråga en på fiat som sa att alla nya fiathusbilar har minst 80 amp generator. Borde inte kablage och säkringar vara dimensiomerat för det då också? Hur har ni andra som har smartpass installerat gjort för att ta reda på att kablar och säkringar klarar av att hantera den höga strömmen på 80 amp, (eller 120 som en del modeller ger)?