• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-teck batteriladdare

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Hjälp önskas

Vi har just byt våra batterier och kopplade in 2 nya. När vi startar står det defect och vi ser att en del som binder samman de 2 batteriladdarna saknas (se bild).
Någon som vet vad denna del heter? Är ett ”metallbläck” som vi behöver köpa nytt. Dock svårt att googla på eller veta var man köper om man inte vet benämningen IMG_1008.jpeg

Tack på förhand!
Vet du även var man kan få tag i en ny så blir det guldstjärna till dig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Verkar ju som att smartpass inte är kopplat till generator och den bör ju då inte kunna ladda med mer än vad regulatorn/laddaren ger dvs som högst 20A.

Den är ju kopplad till generatorn via kopplingsblecket, men förmodligen får ju inte batterierna något av laddningen från Smartpass eftersom den kraftiga kabeln som förmodligen går dit ligger på D250S. Om mitt tidigare antagande är rätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, något måste ju vara fel i alla fall för om en ny hemgjord kabel med kabelskor som ersätter Ctek-blecket mellan laddarna fick varningsdioden på den undre att slockna, så kan ju inte de två röda kablarna som skall vara/borde vara utgående från resp. laddare vara sammankopplade dit där de leder, för då skulle ju redan dioden varit nöjd och slocknad även om det är för klena kablar. Sammankoppling på först ett ställe och nu på ytterligare ett ställe till gör ju ingen skillnad mer än lite skillnad i resistans och ledningsförmåga.
De utgående/utgångarna kan ju helt enkelt inte ha varit sammankopplade innan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. En sak som är lite dum på Ctek's ritningar är att de tar för givet att minus/jord som måste hänga rejält samman överallt inte behöver påpekas och ritas ut, utan att det bara finns.
Man förutsätter väl att riktig jord redan finns, laddarna jobbar ju bara på plussidan och har bara en liten jordkabel för deras egen drift.
Men ett påpekande att jordkabel från batterierna till chassie skall vara minst lika kraftig som pluskabeln hade ju varit på sin plats.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Verkar ju som att smartpass inte är kopplat till generator och den bör ju då inte kunna ladda med mer än vad regulatorn/laddaren ger dvs som högst 20A.
Hej, om den röda kabeln som sitter på övre laddaren/250dual, nere till vänster kommer från generatorn så får ju den nedre laddaren också generstorström. Men om det har räknats med kanske 30 till 40 Amp. från generatorn genom den sladden så börjar det inte bra.....
Dessutom så lyser inte dioden för att det kommer ström till övre laddaren från solpanelen, men det kanske var helmörkt ute.
Fallet är nog svårlöst utan en grundlig utredning som det heter nu för tiden.
Två mätinstrument för utredningen och sedan en samling grövre kablar till åtgärderna är nog enda lösningen.

M.v.h. JANKRO.

PS. Det kom in liknande funderingar under tiden (2tim.) jag skrev mitt inlägg.
 

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Härligt med nattliga diskussioner :cool:
Vi har inte gjort nån installation själva. Både mannen och jag är kontorsråttor och saknar denna gen.. funderade dock över alla kablar som verkar hit och dit. Lampan för solceller lyser på dagtid så det verkar ända komma in som det ska.

Om Montreal menar allvar med att kunna tänka sig att vilja titta på bilen så ska vi till Bollebygd och passerar Alingsås nästa söndag eller måndag fm. Vore fantastiskt med ett expertutlåtande. Kan erbjuda en finfin övernattningsplats i Hallstahammar med middag näst gång du vill åka österut i gengäld. :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kunde inte riktigt släppa detta?! Ingående kabel från generatorn ligger ju fel, skall flyttas till Smartpass, kan det vara så att utgående kablar också har hamnat fel, att de skall flyttas "ner" ett steg, den grövre är för laddning av batterierna, och den andra klenare är avsedd för mindre viktiga förbrukare, t.ex. belysning som ju Smartpass kan bryta när spänningen i batterierna blir för låg?
Om allt hade varit rätt kopplat från början hade nog kablarna blivit överhettade ganska snabbt. Jag tror att först hade det blivit varmgång i någon av anslutningarna och någon kabel hade brunnit av i ett av flatstiften. Kablarna är alldeles för klena. Det kan även vara bra att se om det finns säkringar före och enheterna. Både säkringar och kablage behöver vara rätt. Det gäller även plus och minus kablar.
Det finns nog en hel del överraskningar att upptäcka i installationen.
 

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Menar du att det finns risk för överhettning nu också då vi sammankopplat dem? Bör vi inte ha det i drift?

På displayen står det 92 Ah? Och varje batteri 13-14V fluktuerar lite. Hjälper den informationen?

Skickar med ett kort på hela installationen, kablarna mellan batterierna är iaf grövre.
 

Bilagor

  • IMG_1019.jpeg
    IMG_1019.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 36
  • IMG_1020.jpeg
    IMG_1020.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 36

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
1. Härligt med nattliga diskussioner :cool:
2. Vi har inte gjort nån installation själva. Både mannen och jag är kontorsråttor och saknar denna gen.. funderade dock över alla kablar som verkar hit och dit.
_3. Lampan för solceller lyser på dagtid så det verkar ända komma in som det ska.

-------------------------------------------------------

1. Hejsan, jag vet inte vad nattdiskussioner om sladdar och kopplingar på nattkröken tyder på...................:msn_weird:.
2. Nej då, det har vi förstått.......... Installationen alltså........ Inte vad ni jobbade med :msn_wink:.
3. Ok. då kommer det ju i alla fall in något från solpanelerna dagtid. Eftersom det verkar vara lite dålig laddning dagtid, vet ni hur mycket/eller ungefär hur stora solpaneler det sitter på taket. Dessutom så tål en Ctek250dual "bara" parallelkopplade 12V solpaneler, inte seriekopplade.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På displayen står det 92 Ah? Och varje batteri 13-14V fluktuerar lite. Hjälper den informationen?

Hej, att det står 92 Ah på displayen betyder nog bara att räkneverket som original håller reda på innehållet i bobatteriet/batterierna i just Ah (Amperetimmar) räknar.
Men med alla extra laddmöjligheter som nu är inkopplat "på sidan om" så finns det nog inte en chans att det räkneverket funkar och visar rätt numera.
Dessutom så brukar man vara tvungen (om allt är original) att programmera in nya innehållet i Ah om man utökar batteribanken.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om allt hade varit rätt kopplat från början hade nog kablarna blivit överhettade ganska snabbt. Jag tror att först hade det blivit varmgång i någon av anslutningarna och någon kabel hade brunnit av i ett av flatstiften. Kablarna är alldeles för klena. Det kan även vara bra att se om det finns säkringar före och enheterna. Både säkringar och kablage behöver vara rätt. Det gäller även plus och minus kablar.
Det finns nog en hel del överraskningar att upptäcka i installationen.
Som tur är, är kabeln från startbatteriet till laddaren också klen, så den förhindrar förmodligen alltför kraftig laddning.
Härligt med nattliga diskussioner :cool:
Vi har inte gjort nån installation själva. Både mannen och jag är kontorsråttor och saknar denna gen.. funderade dock över alla kablar som verkar hit och dit. Lampan för solceller lyser på dagtid så det verkar ända komma in som det ska.

Om Montreal menar allvar med att kunna tänka sig att vilja titta på bilen så ska vi till Bollebygd och passerar Alingsås nästa söndag eller måndag fm. Vore fantastiskt med ett expertutlåtande. Kan erbjuda en finfin övernattningsplats i Hallstahammar med middag näst gång du vill åka österut i gengäld. :)

Jo det vore ett spännande projekt, men tyvärr? är vi själva ute med husbilen då. Detta är ett ganska stort projekt, och eftersom man gör det för någon annan måste man vara extra noggrann, vilket gör att det tar lång tid. Först att undersöka och förstå det befintliga och sedan bygga upp det på nytt tar ganska lång tid. Och ju mer jag ser syns det ju att den som har byggt ihop det hela inte har förstått särskilt mycket om el.
Försök att hitta en bilelektriker som kan till att börja med, rätta till det mest uppenbara, min erfarenhet är att husbilsverkstäder ofta inte
är så mycket bättre än såhär när det kommer till el!

PS. såg nu att inläggen kom lite fel, men orkar inte ändra! ;)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Menar du att det finns risk för överhettning nu också då vi sammankopplat dem? Bör vi inte ha det i drift?

På displayen står det 92 Ah? Och varje batteri 13-14V fluktuerar lite. Hjälper den informationen?

Skickar med ett kort på hela installationen, kablarna mellan batterierna är iaf grövre.

Kablarna mellan batterierna är grövre, det stämmer, men de är riktigt illa anslutna, polskorna sitter bara till hälften på batteripolerna,
och kablarna är bara klämda i polskorna, där behövs riktiga kabelskor och polskor/polplintar som dessa.
Sutars | Polplintar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om allt hade varit rätt kopplat från början hade nog kablarna blivit överhettade ganska snabbt. Jag tror att först hade det blivit varmgång i någon av anslutningarna och någon kabel hade brunnit av i ett av flatstiften. Kablarna är alldeles för klena. Det kan även vara bra att se om det finns säkringar före och enheterna. Både säkringar och kablage behöver vara rätt. Det gäller även plus och minus kablar.
Det finns nog en hel del överraskningar att upptäcka i installationen.
Man får hoppas att alla spänningsatta kablar har rätt säkring i förhållande till arean, annars är det inte korrekt byggt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man skall inte, och vill helst inte skrämma upp någon i onödan men..... Som Montreal redan påpekat så är det underligt mycket oxid på de gamla kablarna där de är klämda i kabelskorna. Det tyder på att även kontakten har blivit dålig där.
Det är även mycket annat som är undermåligt i dim. och var kablar sitter m.m.

Ett misstag som ofta sker är att...... Man får ju ingen stöt av 12V batterier så det är inte farligt......... Ok. men.........
I stället är strömmen kraftig, och det är just strömen (Amperen) som ger "klöset" i 12V och skapar värme där det är dålig kontakt, och det kan tyvärr bli jättevarmt med många Amp. och dålig kontakt och/eller klena kablar.

Jag fick en fundering på om inte den undre laddaren som ev. kan ge mer än 20Amp. skulle kopplas bort så länge, så maxladdningen i alla begränsas till max 20Amp. av bara den övre laddaren, tills allt blir fixat.
Byglarna skall i så fall bort, och den röda utgående på den undre laddaren (Smarpass) borde då flyttas upp till utgången på den övre laddaren 250dual.............. (Bara man visste varför de inte verkat hänga ihop innan.)

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har använt Ctek D250S Dual under några år och var nöjd med produkten. Inte så dumt att ha solcellsregulator och dc/dc-laddare i samma enhet. Var dock tvungen att byta ut den då jag bytte till lithiumbatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har använt Ctek D250S Dual under några år och var nöjd med produkten. Inte så dumt att ha solcellsregulator och dc/dc-laddare i samma enhet. Var dock tvungen att byta ut den då jag bytte till lithiumbatterier.
Installerade också en dual 250 i min Camper, tyckte den var för dyr vs vad den presterar, hade ett AGM då.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns dock fler som inte bryggar som i fallet ovan.
Vet dock inte varför, jag gillar inte Ctek och är inte insatt i deras produkter.
Visa bilaga 229212Visa bilaga 229213
Ja, det är ju inte precis några proffsinstallationer så de kan nog inte användas som exempel?
Sockerbit på ingående på den ena där det kan behöva gå 100A och en skog av kablar på utgående från D250 på den andra.
Det bör göra att skruven knappt får tag i några gängor, och att man därmed inte kan dra åt tillräckligt för att ge bra kontakt.
Det är väldigt många som borde låta bli det elektriska helt känns det som.
 
Senast ändrad:

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Tack för alla inlägg, vi tar kontakt med en verkstad som kan titta på alla grejer. Bilen har några år på nacken och det har sett ut så här sen vi köpte iaf. Behövs nog en helhetsverkan då vi även har ett elverk som är monterat men ingen driftsatt sista 8-10 åren. Ska be dem renovera upp det med så blir vi kanske helt självförsörjande i framtiden.

Oklart hur många w solcellerna har, står inte på dem och hittar ingen uppgift bland alla papper.

Vi får se vad domen blir… :cool:
 
Toppen