• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-teck batteriladdare

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Hjälp önskas

Vi har just byt våra batterier och kopplade in 2 nya. När vi startar står det defect och vi ser att en del som binder samman de 2 batteriladdarna saknas (se bild).
Någon som vet vad denna del heter? Är ett ”metallbläck” som vi behöver köpa nytt. Dock svårt att googla på eller veta var man köper om man inte vet benämningen IMG_1008.jpeg

Tack på förhand!
Vet du även var man kan få tag i en ny så blir det guldstjärna till dig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Installerade också en dual 250 i min Camper, tyckte den var för dyr vs vad den presterar, hade ett AGM då.

Har haft en sådan i många år och är mycket nöjd, den har alltid fungerat perfekt. Kompletterade sedan med en Smartpass och byggde om och förstärkte elsystemet eftersom vår bil är gammal -96. Monterade förra vintern LiFePo4, men kör fortfarande med samma laddare! ;)
Uppgraderade mera av elsystemet den här vintern, även uppgraderingar som jag hade gjort tidigare men som jag inte var helt nöjd med..? Skapade en ny elcentral för bodelen med ordentliga avsäkringar. Monterade ny och starkare generator, och ny 230V laddare (CTEK) ;) Näst i tur står nya solceller, och i vinter nytt 230V system.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns dock fler som inte bryggar som i fallet ovan.
Vet dock inte varför, jag gillar inte Ctek och är inte insatt i deras produkter.
En fundering är om man kopplar så att 250dual går genom elblocket och när smartpassen laddar så går det bredvid elblocket....... Men det borde ändå varit viss kontakt mellan kablarna. Kan man ens lita på att skiljereläet är bortkopplat när allt annat är så underligt.
Men dina inlagda bilders kopplingar ser ser ju också något undermåliga ut. Om Smarpassen skall vara till nytta så borde den i alla fall få minst 30Amp, helst mer för att vara nödvändig, Detta skall alltså matas in via en "sockerbit" och ut genom den tunna röda kabeln.
Noterar också att på den högra bilden så lyser faktiskt den röda lysdioden på Smartpassen som den gjorde Iniv77's innan byglingen.
Kan ej hitta förklaringen på (! röd diod).
Det borde ju också stå något om endast en kopplingsbygel någonstans.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har haft en sådan i många år och är mycket nöjd, den har alltid fungerat perfekt. Kompletterade sedan med en Smartpass och byggde om och förstärkte elsystemet eftersom vår bil är gammal -96. Monterade förra vintern LiFePo4, men kör fortfarande med samma laddare! ;)
Uppgraderade mera av elsystemet den här vintern, även uppgraderingar som jag hade gjort tidigare men som jag inte var helt nöjd med..? Skapade en ny elcentral för bodelen med ordentliga avsäkringar. Monterade ny och starkare generator, och ny 230V laddare (CTEK) ;) Näst i tur står nya solceller, och i vinter nytt 230V system.
En fråga. Har du 250S eller E. Normalt fungerar inte 250S med LFP batterier men E gör det. 250S höjer spänningen till 15,5V i början av laddningen. 15,5V är för hög spänning för LFP varav BMS kopplar ifrån batteriet.
Batteriet laddas först via Smartpass och när laddningsströmmen går ner under 20A tar 250 över laddningen. Kan det vara att avsulfateringsläget inte aktiveras, spänningen höjs inte till över 15V. Det kan vara så. Normalt är ju avsulfateringsläget i början av laddningen. Det skulle vara konstigt om den aktiverades på slutet av laddningen av batteriet när 250 tar över.

Jag har för att det finns ett LFP batteri som har nämnts i en annan tråd som hög brytspänning. Jag kommer inte ihåg vad batteriet heter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fråga. Har du 250S eller E. Normalt fungerar inte 250S med LFP batterier men E gör det. 250S höjer spänningen till 15,5V i början av laddningen. 15,5V är för hög spänning för LFP varav BMS kopplar ifrån batteriet.
Batteriet laddas först via Smartpass och när laddningsströmmen går ner under 20A tar 250 över laddningen. Kan det vara att avsulfateringsläget inte aktiveras, spänningen höjs inte till över 15V. Det kan vara så. Normalt är ju avsulfateringsläget i början av laddningen. Det skulle vara konstigt om den aktiverades på slutet av laddningen av batteriet när 250 tar över.

Jag har för att det finns ett LFP batteri som har nämnts i en annan tråd som hög brytspänning. Jag kommer inte ihåg vad batteriet heter.

Räknade nästan med att den frågan skulle komma! :) Jag har D205S. Nej, avsulfateringen aktiveras inte, förmodligen för att LFP-batteriet tar emot massor av ström direkt.
Jag har också avaktiverat temperaturgivarna, då ger laddarna 14,4V konstant. man kan också sätta in en potentiometer istället för temperaturgivarna, då kan man justera spänningen efter behag
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fråga. Har du 250S eller E. Normalt fungerar inte 250S med LFP batterier men E gör det. 250S höjer spänningen till 15,5V i början av laddningen. 15,5V är för hög spänning för LFP varav BMS kopplar ifrån batteriet.
Batteriet laddas först via Smartpass och när laddningsströmmen går ner under 20A tar 250 över laddningen. Kan det vara att avsulfateringsläget inte aktiveras, spänningen höjs inte till över 15V. Det kan vara så. Normalt är ju avsulfateringsläget i början av laddningen. Det skulle vara konstigt om den aktiverades på slutet av laddningen av batteriet när 250 tar över.

Jag har för att det finns ett LFP batteri som har nämnts i en annan tråd som hög brytspänning. Jag kommer inte ihåg vad batteriet heter.
Apropå batteriet, kan det vara Winston du tänker på? De klarar max 16V. Sådana har jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla inlägg, vi tar kontakt med en verkstad som kan titta på alla grejer. Bilen har några år på nacken och det har sett ut så här sen vi köpte iaf. Behövs nog en helhetsverkan då vi även har ett elverk som är monterat men ingen driftsatt sista 8-10 åren. Ska be dem renovera upp det med så blir vi kanske helt självförsörjande i framtiden.

Oklart hur många w solcellerna har, står inte på dem och hittar ingen uppgift bland alla papper.

Vi får se vad domen blir… :cool:
Det brukar finnas en etikett med uppgifter på baksidan av solcellerna, se om ni hittar den. När det gäller ett gammalt elverk,. lägg inte för mycket pengar på det, tiden har till stor del passerat elverken, de är störande när man står i närheten av andra, så mest användbara när man inte har några grannar. Satsa istället pengarna på bra solceller och LiFePo4-batterier så behövs elverket normalt inte.
 
Toppen