• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byte till lithiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Jag ska byta ut dom vanliga batterierna till ett 100amp litiumbatteri. Kan jag använda orginal laddaren i min EBL 271? Vilket läge ska laddaren stå i ? syra eller gel, om det hår att använda.
Eller ska jag använda medföljande laddare, hur kopplar jag isåfall?
Skickar med lite bilder på EBL 271 samt kopplingsschema.20230313_122535.jpg20230313_123141.jpgScreenshot_20230313_142120_Chrome.jpgScreenshot_20230313_142133_Chrome.jpg
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har också EBL 271 och bytte till ett SBL-batteri på 100Ah i höstas.
Ställde frågan till tillverkaren av EBL (Schaudt) och fick nedanstående svar av Udo Lang:

With the setting gel charging on the EBl you can charge without any problem a lithiu battery as well. The setting for the solar charger should be done as well to gel charging without temperature compensation.

For the charging via alternator I would recommend the WA 121525. The setting on the booster is lithium charging without temperature sensor.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
skulle bytt ut laddaren, för det första är EBL blocksladdarna väldigt dumma (iaf min 226 ifrån 2011) och för det andra så blir det inte rätt laddspänning iu de flesta fallen, även DCDC laddare istället för generatorn.

Vår EBL 226 startar ett 16h bulk-charge maraton om spänningen på batteriet sjunker under 13.8 i mer än 5 sekunder, batteriet blir kanske fulladdat igen på 30minuter men sen står laddaren yttligare 15,5 timmar på 14,3V utan att batteriet laddar någonting.. (4 timmar på lead acid inställningen). Riktigt osmart laddning med andra ord, kommer investera i en nyare smartladdare te.x victron blue smart charger med logik och inställningar för lifepo4.

Lead acid läget kanske är mer skonsamt då volt osv verkar samma men tiden för bulk-charge kortare men då riskerar man istället att stå med halvfullt batteri när laddaren går över i float charge.

Ha det fint!
 
Senast ändrad:

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
skulle bytt ut laddaren, för det första är EBL blocksladdarna väldigt dumma (iaf min 226 ifrån 2011) och för det andra så blir det inte rätt laddspänning iu de flesta fallen, även DCDC laddare istället för generatorn.

Vår EBL 226 startar ett 16h bulk-charge maraton om spänningen på batteriet sjunker under 13.8 i mer än 5 sekunder, batteriet blir kanske fulladdat igen på 30minuter men sen står laddaren yttligare 15,5 timmar på 14,3V utan att batteriet laddar någonting.. (4 timmar på lead acid inställningen). Riktigt osmart laddning med andra ord, kommer investera i en nyare smartladdare te.x victron blue smart charger med logik och inställningar för lifepo4.

Lead acid läget kanske är mer skonsamt då volt osv verkar samma men tiden för bulk-charge kortare men då riskerar man istället att stå med halvfullt batteri när laddaren går över i float charge.

Ha det fint!
Tack!!!
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
skulle bytt ut laddaren, för det första är EBL blocksladdarna väldigt dumma (iaf min 226 ifrån 2011) och för det andra så blir det inte rätt laddspänning iu de flesta fallen, även DCDC laddare istället för generatorn.

Vår EBL 226 startar ett 16h bulk-charge maraton om spänningen på batteriet sjunker under 13.8 i mer än 5 sekunder, batteriet blir kanske fulladdat igen på 30minuter men sen står laddaren yttligare 15,5 timmar på 14,3V utan att batteriet laddar någonting.. (4 timmar på lead acid inställningen). Riktigt osmart laddning med andra ord, kommer investera i en nyare smartladdare te.x victron blue smart charger med logik och inställningar för lifepo4.

Lead acid läget kanske är mer skonsamt då volt osv verkar samma men tiden för bulk-charge kortare men då riskerar man istället att stå med halvfullt batteri när laddaren går över i float charge.

Ha det

Har också EBL 271 och bytte till ett SBL-batteri på 100Ah i höstas.
Ställde frågan till tillverkaren av EBL (Schaudt) och fick nedanstående svar av Udo Lang:

With the setting gel charging on the EBl you can charge without any problem a lithiu battery as well. The setting for the solar charger should be done as well to gel charging without temperature compensation.

For the charging via alternator I would recommend the WA 121525. The setting on the booster is lithium charging without temperature sensor.

Hälsar
Bettan o Einar
Tack för hjälpen!!
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
skulle bytt ut laddaren, för det första är EBL blocksladdarna väldigt dumma (iaf min 226 ifrån 2011) och för det andra så blir det inte rätt laddspänning iu de flesta fallen, även DCDC laddare istället för generatorn.

Vår EBL 226 startar ett 16h bulk-charge maraton om spänningen på batteriet sjunker under 13.8 i mer än 5 sekunder, batteriet blir kanske fulladdat igen på 30minuter men sen står laddaren yttligare 15,5 timmar på 14,3V utan att batteriet laddar någonting.. (4 timmar på lead acid inställningen). Riktigt osmart laddning med andra ord, kommer investera i en nyare smartladdare te.x victron blue smart charger med logik och inställningar för lifepo4.

Lead acid läget kanske är mer skonsamt då volt osv verkar samma men tiden för bulk-charge kortare men då riskerar man istället att stå med halvfullt batteri när laddaren går över i float charge.

Ha det fint!
Tack för hjälpen!!!
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag byggde ett eget lifepo4 på 280amp, har inte bytt eller gjort någonting i bilen, för mej så är en bra BMS det viktigaste.
Allt handlar om hur mycket du förbrukar, förbrukar du mycket så är det viktigt med bra och snabb laddning. Har man låg förbrukning så klarar man sig med en solpanel, en gammal regulator och den laddning man får från generatorn, min laddar bara 15-20 ampere.
Kan fri campa i många dagar utan problem med strömmen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag byggde ett eget lifepo4 på 280amp, har inte bytt eller gjort någonting i bilen, för mej så är en bra BMS det viktigaste.
Allt handlar om hur mycket du förbrukar, förbrukar du mycket så är det viktigt med bra och snabb laddning. Har man låg förbrukning så klarar man sig med en solpanel, en gammal regulator och den laddning man får från generatorn, min laddar bara 15-20 ampere.
Kan fri campa i många dagar utan problem med strömmen.
Så du använder BMS som regulator, inte som säkerhet? Tror du något BMS är byggt för det?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.176
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så du använder BMS som regulator, inte som säkerhet? Tror du något BMS är byggt för det?
Ja... Bla.. Albertronik's 123 smart bms är byggd för det.
Sen laddar de allra flesta 230v laddare med 14.6v. (3.65v /cell) Vilket är för högt om man vill förlänga livet på lifepo4 cellerna..
Det finns också många solregulator som har fast V. På 14.6 laddström..
 
F

F.d. 64253

Guest
Så du använder BMS som regulator, inte som säkerhet? Tror du något BMS är byggt för det?
Min regulator stoppar vid 14,2 volt, vilket fungerar bra för mej, har inte behov för att ladda till 14,6 hela tiden som dom flesta Lifepo4 laddare gör, sen bryter också BMS på min inställda volt, upp till var och en bestämma själv. Vill jag ladda till 14,6 volt så tar jag bara fram den laddaren.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min regulator stoppar vid 14,2 volt, vilket fungerar bra för mej, har inte behov för att ladda till 14,6 hela tiden som dom flesta Lifepo4 laddare gör, sen bryter också BMS på min inställda volt, upp till var och en bestämma själv. Vill jag ladda till 14,6 volt så tar jag bara fram den laddaren.
Bra. Självbestämmande ... det gillar jag.

Ibland blir det mycket pekpinnar här. Speciellt om batteriers vara eller inte vara.
Stå på dig bara...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja... Bla.. Albertronik's 123 smart bms är byggd för det.
Sen laddar de allra flesta 230v laddare med 14.6v. (3.65v /cell) Vilket är för högt om man vill förlänga livet på lifepo4 cellerna..
Det finns också många solregulator som har fast V. På 14.6 laddström..

Det du skriver om 123 SmartBms stämmer inte, den har en styrfunktion för två reläer, som skall skydda batterierna mot underspänning respektive överspänning, men laddaren skall vara inställd så att spänningen normalt inte kommer till de inställda värdena. Alltså om laddaren ger t.ex. 14,4V skall inställningen för överspänningsreläet vara t.ex. 14,6V så att reläet bara slår ifrån om det blir något fel med laddningen så att spänningen blir för hög. Frånslagsspänningen på underspänningreläet skall t.ex vara 12V så att batteriet skyddas mot underspänning. När sedan batteriet börjar laddas igen öppnas underspänningreläet när tillräckligt med ström har kommit in i batteriet. Dessa parametrar är inställbara via appen och skall anpassas till de aktuella laddarna och batteriernas parametrar.
 
Senast ändrad:

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Bra. Självbestämmande ... det gillar jag.

Ibland blir det mycket pekpinnar här. Speciellt pm batteriers vara eller inte vara.
Stå på dig bara...
Men samtidigt är det väl viktigt att förmedla rätt och riktig information i första hand sen kan var och en fatta egna beslut utifrån det.
Hade jag investerat upp emot 10.000kr i Lifepo4 batterier så skulle iaf inte jag utsätta dom för den osmarta laddningen mitt ebl block ger med risk för att döda/svälla cellerna och i värsta fall elda upp husbilen, även om det säkert fungerar.. Ett tag?

Ger man sig in i litiumsvängen så bör man köpa rätt kringutrustning för ändamålet.
Obs ej tvingande ;)
 
F

F.d. 64253

Guest
Men samtidigt är det väl viktigt att förmedla rätt och riktig information i första hand sen kan var och en fatta egna beslut utifrån det.
Hade jag investerat upp emot 10.000kr i Lifepo4 batterier så skulle iaf inte jag utsätta dom för den osmarta laddningen mitt ebl block ger med risk för att döda/svälla cellerna och i värsta fall elda upp husbilen, även om det säkert fungerar.. Ett tag?

Ger man sig in i litiumsvängen så bör man köpa rätt kringutrustning för ändamålet.
Obs ej tvingande ;)

Tompan svarade på mitt inlägg, du svarade på Tompans, menar du att jag förmedlar fel information i mitt inlägg?
Oavsett utrustning i bilen så handlar allt om att mäta upp hur sakerna fungerar, för mej fungerar allt perfekt med den gamla skiten.. laddar som mest 14,2-14,4 volt. I min BMS kan jag se allt som är intressant och justera efter mitt behov.
Om jag har varit storförbrukare av ström så skulle jag självklart byta ut lite saker..
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tompan svarade på mitt inlägg, du svarade på Tompans, menar du att jag förmedlar fel information i mitt inlägg?
Oavsett utrustning i bilen så handlar allt om att mäta upp hur sakerna fungerar, för mej fungerar allt perfekt med den gamla skiten.. laddar som mest 14,2-14,4 volt. I min BMS kan jag se allt som är intressant och justera efter mitt behov.
Om jag har varit storförbrukare av ström så skulle jag självklart byta ut lite saker..
Blir lite förvirrad men jag fick intrycket av att detta med "pekpinnar" kan gällt min tidigare kommentar men det kanske var ironiskt menat av tompan. Hur som helst så även om någonting funkar så behöver det inte vara rätt.I mitt fall laddar laddaren på Bulk charge i 16h oavsett om batteriet vill det eller inte, rätt obehagligt och osmart tycker jag.
De flesta köpet ett färdigt batteri som de vill ansluta och sen glömma bort och sitter inte och övervakar laddningen i telefonen. Då passar det sig inte att inte göra rätt tycker jag, det är en säkerhetsrisk. Man ska alltid följa batteritillverkarens rekommendationer, speciellt när det gäller litium och en smart laddare kostar inte speciellt mycket. :):msn_thumbup:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det var ju värst vad det blev surt här! Jag ställde bara en fråga! Sedan är det sällan LiFePo4 batterierna går sönder, men den inbyggda elektroniken, dvs BMS och blåtand är betydligt känsligare. Det finns mycket erfarenheter här på forumet och jag blir i vart fall glad när jag får en second opinion från någon. Sen behöver den inte vara rätt och ytterst är besluten mina egna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen