• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte motorolja?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Tänk på att de flesta nya motorer med partikelfilter från Fiat kräver en C2 olja. En bra sådan kostar runt 200:- litern.
Skulle aldrig chansa med något för 100:- litern i en husbil för 500k > som de flesta här verkar ha.

Micke

Du ger uttryck för att en bra C2-olja kostar mer än en dålig!
Vad vill Du uppnå gm att missleda tråden med ett påstående som inte har ngn som helst verklighetsförankring?

En C2-klassad olja uppfyller motortillverkarens kvalitetsnormer för oljans egenskaper oavsett vem som tillverkat oljan eller vad den kostar.
Det finns inga Bra el. Dåliga C2-oljor, punkt.

Biltema t.ex. säljer en ACEA klassad C2-olja som ibland tillverkats hos Castrol, ibland hos Mobil el. hos Valvoline på 4 liters dunk till priset 399,- kr. dvs. 100,-/ltr.

/Stefan
 
M

Mickey

Guest
Sv: Byte motorolja?

För att de kvalitetsnormer som anges på förpackningarna är bara den undre gränsen för vad smörjmedlen ska klara av. Min erfarenhet (30 år på bilverkstad) är att du får vad du betalar för.
Och för vad du själv skriver, ibland så tillverkas oljan av den eller den tillverkaren. Mao du har inte en aning om vad du häller i bilen om du köper Biltemas olja.

Punkt:wideeyed:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

en fråga bytte oljan å filter har kört ca 50 mil efteråt och kollade oljan den var svart brukar väl vara lite gulaktig

Ifall motoroljan inte blir svart är det förmodligen inte en motorolja
= saknar tvättegenskap, förmodligen var din gamla olja slut.
och den nya oljan tvättar nu ren din motor så gott den kan. :yes:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

För att de kvalitetsnormer som anges på förpackningarna är bara den undre gränsen för vad smörjmedlen ska klara av. Min erfarenhet (30 år på bilverkstad) är att du får vad du betalar för.
Och för vad du själv skriver, ibland så tillverkas oljan av den eller den tillverkaren. Mao du har inte en aning om vad du häller i bilen om du köper Biltemas olja.

Punkt:wideeyed:

Hur vet du att den ena oljan är bättre än den andra?Hur kan du säga till en kund tex att den här oljan är bra därför att.... Men den som dom säljer hos Hassans bil och kebab är skit.
Jag har oxå jobbat med maskiner i över 30 år och helt ärligt jag kan inte .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Mao du har inte en aning om vad du häller i bilen om du köper Biltemas olja.

Nja det stämmer väl inte. Man får ju faktiskt Biltemas olja som minst uppfyller de krav som står på flaskan. Samma krav som biltillverkaren ställer.
Detsamma gäller ju även oljan som kommer från exempelvis Mobil.

Det finns säkert bättre oljor men ibland får Biltema oförtjänt mycket skit.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Jag har i varje fall väldigt svår att lita på produkter där jag aldrig vet vem som är tillverkare, min erfarenhet säger mej att plötsligt får inköparen ett väldigt bra anbud från någon som man inte förut använt sej av, men det är ekonomiskt så fördelaktigt att man blundar lite, och plötsligt finns det något annat i förpackningarna än vad det står utanpå.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Jag har i varje fall väldigt svår att lita på produkter där jag aldrig vet vem som är tillverkare, min erfarenhet säger mej att plötsligt får inköparen ett väldigt bra anbud från någon som man inte förut använt sej av, men det är ekonomiskt så fördelaktigt att man blundar lite, och plötsligt finns det något annat i förpackningarna än vad det står utanpå.

Men så är det med det mesta man köper. Man vet sällan vem som levererat ingredienserna, vilken fabrik det kommer ifrån eller hur bra just den batchen var.
Det här gäller ju såväl pastan i affären som det nya dörrstoppet till husbilen som man köpt som reservdel hos Fiat.

Någonstans handlar det om att man litar på att varumärket i alla fall levererar den kvalitet som står på förpackningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Jo, men där är ju Private Brand företag som Biltema värst, man säljer ju på det viset för att inte behöva redovisa vad man säljer, innehållet och utförandet kan ju i princip variera från dag till dag. Biltema har ju alltid velat sola sig i glansen av riktiga varumärken som står för något, det har spridits rykten om att batterierna kommer från ett känt varumärke, oljan från ett annat, stötdämparna från ett tredje o.s.v. men du kan aldrig veta! Det du vet är att det alltid kommer från den f.n. billigaste leverantören.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Oj, det var ord och inga visor. Kanske mindre fakta och mer gissningar och egna spekulationer? :wink:

Det fullkomligen dräller av företag som säljer produkter under eget namn trots att de inte äger några fabriker. Det dräller också av fabriker som tillverkar saker som de heller aldrig säljer under eget namn. Är alla dessa då oseriösa rufflare?

Om din ”teori” skall hålla är enda anledningen till att Biltema inte har byggt egna fabriker den att de nu, under eget namn, kan lura på kunderna billigaste möjliga skit utan att behöva ta ansvar eller vårda sitt varumärke??
Biltema hade knappast varit där de är idag om detta hade varit deras affärsmodell.

Min ”teori” är att Biltema, som så många andra, har goda och långsiktiga relationer med olika leverantörer, fabriker, utvecklare mm för att i slutändan kunna sälja så bra produkter som möjligt till ett så attraktivt pris som möjligt. Helt naturligt så byts också leverantörer ut över tid men så länge man som kund får det man lovats och betalat för så är det ju inget problem. Detta gäller ju även andra märken.

Jag tycker Biltema är precis lika tydliga som det ”kända” märket med vad de säljer. I fallet olja så står det på bådas etiketter i princip bara vilka krav som uppfylls. Skillnaden är väl att häftig reklam och lösa rykten påverkar oss och vi drar lite andra slutsatser utan att riktigt veta.

För att inte tala om det förhatliga och utslitna: Man får vad man betalar för.
Mer korrekt är: Man får sällan mer än vad man betalar för men man får ofta betala för mer än man får.

OBS: Jag handlar på Biltema med jämna mellanrum men i husbilen häller jag olja från Mobil.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Nejdå, det är inga gissningar, jag har under en stor del av mitt liv sysslat med grossisthandel inom flera områden, så jag har ganska bra insyn! ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Även jag har en viss insyn och jag hävdar fortfarande att kvalitet finns med som en av de viktigaste grunderna för att överhuvudtaget kunna existera i branschen längre än ett par år.

Jag säger inte att Biltema bara har kvalitetsprodukter men jag tycker de får oförtjänt mycket skit som oftast bara grundar sig på lösa rykten och att priset är lägre än fina märket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Då vet du förmodligen att du kan få flera olika kvalitetsnivåer av många produkter, beroende på vad du betalar, detta är inget som du kan upptäcka som konsument, därtill kommer hela Kinaimporten, den är ännu svårare att överblicka, med fullständigt till utseendet kopierade märkesvaror, men innehållet?! :confused:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byte motorolja?

Jag tror att jag skrivit om detta tidigare,men som säljare under en tid på Mobil,så vet jag att Mobil tillverkade i Uddevalla oljor åt flera olika märken bla. åt Lantmännen men på deras egna recept alltså inte samma som Mobils egen.Dessa oljor levererades i Lantmännens egna förpackningar "men på dessa stod att läsa tlllverkat av Mobil i Uddevalla.Detta som ett förtydligande att man då kanske kan misstolka att det är samma produkt vilket det inte är.
Olle.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Då vet du förmodligen att du kan få flera olika kvalitetsnivåer av många produkter, beroende på vad du betalar, detta är inget som du kan upptäcka som konsument, därtill kommer hela Kinaimporten, den är ännu svårare att överblicka, med fullständigt till utseendet kopierade märkesvaror, men innehållet?! :confused:

Visst är det så.
Detta gäller många tillverkare/märken oavsett "status". Vissa produkter släpps av olika skäl också bara på vissa marknader där kraven är annorlunda.

Men att därifrån kategoriskt hävda att Biltema bara köper/säljer det som är absolut billigast utan några krav på att kvaliteten skall vara i nivå med det man lovar kunden är att gå lite långt. Speciellt utan fakta som backar upp.

Det är ju alltid lika poppis att såga Biltema och det finns många rykten men förvånansvärt lite fakta. Många rykten är nog ivrigt påhejade av konkurrenter precis som husbilshandlare i Sverige sågar privatimporterade husbilar.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Det är väl så att man har egentligen inte några särskilt höga kvalitetsförväntningar på produkter som kommer från den typen av företag, det gör ju att oftast upplever kunden att varan är o.k. i förhållande till priset, sedan är man generösa med garantier, vilket man kan vara eftersom varorna är mycket billiga i inköp. Även jag handlar ibland där, men oftast okvalificerade produkter där det går ganska lätt att bedöma direkt att varan duger för ändamålet t.ex. liggunderlag. Samtidigt är det väldigt sällan som varorna överraskar mej så att säga uppåt, det vill säga att jag uppfattar att jag har fått någon sorts "premiumvara" till lågt pris. Däremot blir jag ganska ofta besviken! Men, den typen av varuhus är ju inte för krävande konsumenter, utan för den som vill handla billigt, utan några större krav på kvalitet och funktion, och det är ju själva affärside'n!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Ja där ser man vad olika uppfattning man kan ha.
Jag håller med om att det inte är något ställe att gå till om man skall handla ”premiumprylar” däremot finns en hel del saker som gör sitt jobb mer än väl och är mycket prisvärda. Jag tycker själv det är extrem lågstatus med biltemaprylar och skulle t.ex aldrig köpa något där loggan syns tydligt när jag sen använder grejerna:msn_embarrassed: . Men det är ju mer kopplat till hur man ser på statusen än kvaliteten.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

För mej har det överhuvud taget inget med statusen att göra, jag ser till funktionen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte motorolja?

Har et bra eksempel på Biltema produkt - en bekjent driver et større anlegg med polering av biler. De bruker Biltema sine poleringsmaskiner, men med proffkudder fra andre. Som de sier ved daglig bruk holder Biltema maskinen nesten like lenge som en "proff" tilsvarende som koster 4 ganger så mye og funksjonen den samme. Nå bytter de ut flere maskiner hvert år så kost har en betydning. Men polermiddel fra Biltema vil de ikke bruke.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Ett tips Roger 67! Biltema säljer även aceton! ?? Det är utmärkt att ta bort loggan med om man inte vill visa varfrån grejorna kommer.
Sen måste jag tala om vad en av Biltemas anställda sa när jag talade med honom om orginaldelar, han jobbar med chassiekomponenter. Jag sa att jag tyckte folk övervärderar det där med original Ja sa han " Du skulle se när Remes och Engsströms har mekarkvällar för sina mekaniker. Då kommer de hit, i sina overoller, i horder och tömmer våra hyllor. Undrar just om de håller våra priser också?"
// Göte J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Eftersom det är mekarkvällar så är det väl egna bilar som det mekas med då?
 
Toppen