Sv: Byte av olja i gammal bil...
Vad jag förstått så fick motorer med överliggande kamaxel stort slitage när syntetoljan kom ut på 80-talet eftersom det blev för tunn oljehinna på kammen innan oljesmörjningen kommit igång efter en start, dagens tillsatser ser till att det blir en tillräckligt tjock hinna kvar på kammen så att den inte slits vid start.
En sak som er klart er at bytte av oljetype på en del motorer gir et kraftig øket oljeforbruk grunnet nedbryting av gamle hinner og at det tar tid å bygge opp nye. Er en ikke påpasselig så kan en miste så mye olje at det går galt med motoren. Vi hadde mye problem med dette allerede den tid jeg jobbet med bil rundt 1970. Uten de gamle hinnene og med en tynn olje så forsvinner oljen fort, og det havner masse gammel slagg i bunnpanna.
Hva vi passet på den gangen var å bytte olje og filter etter om lag halv distanse første gang etter bytte av oljetype. Oljen så svært velbrukt ut, neste oljeskift ble mer normalt selv om en fortsatt må passe nivået.
Vad jag förstått så fick motorer med överliggande kamaxel stort slitage när syntetoljan kom ut på 80-talet eftersom det blev för tunn oljehinna på kammen innan oljesmörjningen kommit igång efter en start, dagens tillsatser ser till att det blir en tillräckligt tjock hinna kvar på kammen så att den inte slits vid start.