• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte av hydraulolja i robotlåda.

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Skall byta olja i pumpenheten. Har köpt Moly Liqui 2366 men den är grön. Är det rätt så att den är grön i färgen innan jag slår den i systemet.
Tacksam av någon som vet. Mats
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag vågade inte chansa och vänta på 1127 som jag beställde från auto doc. Som är på väg. Hälde tillbaks den gamla som såg bra ut. Byte den när andre kommer. Tack för ditt svar man blir osäker när det sittet klister lappar på flaskan med 2366 och är fel färg.
Mats
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Av någon anledning har LM olika nummer på samma produkt i olika länder. 1127 i Tyskland är samma som kallas 2366 i Sverige. Och den är grön.


1697289944799.png
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför eller när eller hur ofta ska man byta olja
Du bör byta bromsvätskan vart annat år, hydrauloljan rekommenderas också byta efter 2år, medan FIAT anser att oljan endast skall nivå kontrolleras.
Det krävs 3dl bromsvätska samt 5dl hydraulolja för byte, på en delintegrerad bil klarar verkstan ett byte på max 30min, men först bör man kontrollera hur verkstan har tänkt utföra bytet, att bara byta bromsvätska i behållaren duger inte.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Är inte detta med byta av bromsolja (växellådolja)inte lite överdrivet, Jag har alldrig bytt bromsolja i mina bilar, Sen har jag en som jag känner som bytte växellådsolja på verkstad och efter det rasade växellådan, Jag har heller aldrig bytt växellådans olja
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är inte detta med byta av bromsolja (växellådolja)inte lite överdrivet, Jag har alldrig bytt bromsolja i mina bilar, Sen har jag en som jag känner som bytte växellådsolja på verkstad och efter det rasade växellådan, Jag har heller aldrig bytt växellådans olja
Nu är det inte växellådsolja (transmissionsolja) som tråden handlar om ,utan vätskor till styrningen av robotväxellådan, bromsvätskan har i det här fallet inget med bromsar att göra.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Eftersom bromsvätska har den egenskapen att den tar upp fukt från omgivande luft så blir det så småningom vatten i bromsvätskan, vilket i sin tur gör att broms och manövercylindrar samt övriga ingående komponenter kan börja korrodera, att investera i byte vart femte år år i byte av vätskan är som jag ser det en god investering. Biltema har en tryckluftsdriven vakumsug som man ansluter till bromscylindrarnas luftskruv och därefter suger, glöm ej att fylla på behållaren i motorrummet. Sug huvudbehållaren tom först så går det lite fortare, räkna med att det går åt ett par liter bromsvätska och ca två timmars arbete. Detta gäller även robotväxlingen men där vet jag ej hur man skall förfara eller var behållare/nipplar sitter.
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Eftersom bromsvätska har den egenskapen att den tar upp fukt från omgivande luft så blir det så småningom vatten i bromsvätskan, vilket i sin tur gör att broms och manövercylindrar samt övriga ingående komponenter kan börja korrodera, att investera i byte vart femte år år i byte av vätskan är som jag ser det en god investering. Biltema har en tryckluftsdriven vakumsug som man ansluter till bromscylindrarnas luftskruv och därefter suger, glöm ej att fylla på behållaren i motorrummet. Sug huvudbehållaren tom först så går det lite fortare, räkna med att det går åt ett par liter bromsvätska och ca två timmars arbete. Detta gäller även robotväxlingen men där vet jag ej hur man skall förfara eller var behållare/nipplar sitter.
Hej, vid den senaste servicen på vår Fiat Ducato så frågade jag om byte av bromsoljan, svaret var att den "nya"bromsoljan som används i bilar inte drar åt sig fukt på samma sätt som förr, så dom använde bara en kontrollsticka för att se om det fanns vatten i oljan. Vilket det inte fanns enligt verkstan (detta var en 2 års service). Detta är en auktoriserad Fiat Professional verkstad.
M. V. H
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag köpte för en del år sedan en liten mätare som mäter ledningsförmågan i bromsvätskan men led- indikering grön gul och röd, efter hur mycket vatten som finns i. Jag har märkt att i en del fall vis ar den grönt om man mäter i behållaren vid huvudcylindern men om man tar ut en skvätt vid hjulcylindern så visar den gult! Dvs det verkar som vatten och föroreningar trycks ut i hjulcylindrarna.
Det innebär att är man lat eller snål, som jag, då kan man öppna hjulnipplarna och ta ut någon cl vid varje hjul en gång om året och få ett långsamt byte av bromsvätskan.
 
Toppen