• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av framfjädrar

F

F.d. 25267

Guest
Hänger din husbil ner på framhjulen ? Det gör de flesta husbilar därför att de är inte gjorda för den höga lasten på framaxeln. Det är fult och dessutom är det skadligt då framfjädrarna är överbelastade. Vägegenskaperna blir sämre. Har nyligen bytt fjädrarna. De nya är längre och 3 mm grövre gods. Bilen kom i våg och känns bättre att köra. Kan verkligen rekommenderas. Bytet gjordes av Dohini Däck i Växjö. Pris 4000 kr för arbete och fjädrar. Bilen är en Fiat -06. Nyare är lite dyrare. Prisvärt tycker jag. Arbetet tog bara några timmar.

Mvh Per

J

Jarn

Guest
Sv: Byte av framfjädrar

Jag fick gjort det i Alvesta (!) Får gynna min födelseort ..:)

Hos Alvesta Bilservice (ABS). De är dessutom auktoriserade Iveco / Fiat verkstad.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Och jag gjorde det i Täby.

Jag fick mycket proffsig hjälp av Roger67. Det tog några timmar men det var inte speciellt svårt.
Det finns ju också fina bilder med instruktioner här på forumet för andra som vill göra det själva.

En himla trevlig prick den där Roger. Inte en krona ville han ha för jobbet :D

F

F.d. 58621

Guest

Vi lät Bossings i Linköping, våren 2010, byta framfjädrarna samtidigt som de satte in sina välrenomerade stänkskydd. Detta gjorde susen för husbilen som hade rejält med last på framvagnen. Det blev efteråt mycket trevligare att köra samt att passera broskarvar och plötsliga gupp på vägen. Efter att ha sett på när dom bytte så vet jag bestämt att det jobbet skulle jag aldrig ge mig på frivilligt.
V-backen :)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi bytte också fjädringarna fram hos BOSSINGS , eftersom vi har mycket överhäng
så höjde vi även bak och satte dit luftfjädring bak.
Det blev en helt ny körkänsla.Kastvindarna känns inte lika aggresiva.
Det går att höja bilen vid på/av körning på färjor.
bara en massa ++++++ för personalen på BOSSINGS
HaDe Hasse från Mark:mcride:

F

F.d. 25267

Guest

Hej. Skulle också gärna gjort det i Alvesta där jag bor om jag visste att de inte slarvade. Har råkat ut för slarv flera ggr där. Dessutom brukar de vara dyrare. Byte av kamrem och drivremmar var tex 1000kr dyrare där än hos Bilservice i Kylinge som också är Fiat aukt. Litar inte på dom längre.

Per

LarsGN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2025

Hej
Kan bara hålla med bilen blev 6cm högre och och helt andra köregenskaper.
Jättetrevligt bemötande och snabb service tog 3 timmar.
Detta kan jag rekommendera.
Kostade 5000:-
Lars & Jane

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Hej vi funderar också på att sätta luftfjädring bak behövs det fyra st har du kompressor och manometer i bilen,hur mycket kan du höja baken någon ide att sätta på fram med ?

L

LaMoni

Guest

Jag bytte framfjädrar på KABE 750T hos Lindells i Finja. Satte i fjädrar som FIAT rekommenderade och blev obetydligt bättre. Priset var inte billigt 7686 kr.
Aldrig mer en KABE för där har varit alldeles för många fel på den fast detta var FIAT som rekommendera för dåliga fjädrar

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Min helintegrerade Dethleffs 2006 svajar i framvagnen när jag ökar farten. Någon som vet om det blir bättre eller försviner om jag byter framfjädrarna?
Tack på förhand
Lennart

F

F.d. 14536

Guest

Prata med Bossing i Linköping dom är duktiga på det här med att förstärka framvagnen.Och att få den styvare.
Monterade nya framfjädrar för ett par månader sedan på en Burstner aviano som var låg i framvagnen,som det hade varit många genomslag på gummikuddarna.
Bilen blev helt annorlunda styvare och högre i framvagnen.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Ett tips är o kolla på Al-Ko Kobers lösning, kompletta fjäderben med förstärkta fjädrar och anpassad stötdämpare, lär fungera utmärkt.

Kanske ett något dyrare alternativ, men sannoligt ett bättre än att bara byta fjädrar.
Tror att priset vid eftermontering ska ligga på 14-15000:-
Kolla på deras hemsida.

Du kan ju även ringa till Per Åkerblom på Al-Ko för ytterligare info.

Hejs
Claes 105

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Som nämnts i annan tråd så passade jag på att ta ett ord med Fiats representanter på senaste Elmiamässan . Man kommenterade just fjädring. Det påpekades nogsamt att den enda, av Fiat, ackrideterade partnern man hade på fjädringssidan var Al-Ko.
Alla andra lösningar satte ev garantier ur spel och, som också nämndes av annan medlem i samma tråd, innebär ett byte av enbart fjädrar ofta bekymmer med stötdämpares verkningsgrad.

Talar för Al-Ko:s nya lösning med kompletta fjäderben trots priset. Men då får man fjäder och dämpare som är anpassade tillsammans.

I övrigt finns det goda skäl att jämföra priset mellan verkstäder som antytts tidigare. Såvitt man kan förstå skiljer tusenlappar åt mellan olika verkstäder. Gäller även service har konstaterats tidigare.

J

Jarn

Guest

Flera större husbilstillverkare erbjuder originalmonterade Goldschmitt fjäderpaket fram.
Då måste såklart garantin även gälla där.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Flera större husbilstillverkare erbjuder originalmonterade Goldschmitt fjäderpaket fram.
Då måste såklart garantin även gälla där.

Kan man tycka om det nu förhåller sig så. Kanske en fråga att ställa till Fiat.

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2025

Hej,

På min Burstner (2012/1000mil) tyckte jag att fjädringsvägen kändes kort och stötig fram. Tog kontakt med Bossings i Linköping för uppmätning av framvagnen och det konstaterades att fjädringen låg under acceptabel slaglängd. Bossings konsulterade Fiat och resultatet blev att jag fick nya kraftigare fjädrar monterade, allt utan kostnad. Detta utfördes i augusti 2013. En eloge till Fiat samt till Bossings som gjorde jobbet på dryga timmen. Kan säga att det blev en betydande skillnad, bättre fjädringskomfort och ej så framtung i känslan och lutande framåt som med originalfjädern. /Rolf

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag bytte framfjädrar på KABE 750T hos Lindells i Finja. Satte i fjädrar som FIAT rekommenderade och blev obetydligt bättre. Priset var inte billigt 7686 kr.
Aldrig mer en KABE för där har varit alldeles för många fel på den fast detta var FIAT som rekommendera för dåliga fjädrar

Är det fel av Kabe att Fiat rekommenderade fel fjädrar, konstig inställning?????
//Tommy :wideeyed:

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Är det fel av Kabe att Fiat rekommenderade fel fjädrar, konstig inställning?????
//Tommy :wideeyed:

Visst är det märkligt. Talar Fiat med kluven tunga? Eller är det ett beslut av Kabe?
Dessutom använder antagligen flera verkstäder fjädrar av enklare sort, typ Lesjöfors.

Någon som kanske har försänkningar hos Fiat och kanske vill dubbelkolla hos Karin eller någon annan på Customercare?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det at framvognen er for mykt avfjæret ved aksellast tett opp mot maks burde gå på Fiat sin garanti slik som det ser ut til at Rolf o Ann-Christine fikk gjennomslag for via Bossings. Men skal en oppnå dette må det skje kort tid etter at bilen er tatt i bruk, ikke på slutten av garantitiden. Går det for lang tid blir det skader på flere deler i hjulopphenget - disse følgeskadene er å betrakte som slitasje.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker nog att det skall gå på husbilstillverkarens garanti, självklart skall de förse bilen med fjädrar som är anpassade till det påbygge som ställs på bilen. Detta är bara slarv och nonchalans av husbilstillverkarna. :confused:

Toppen