• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta ut dreven till 5-an i förtid

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: LMC Liberty
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Har precis köpt en LMC 1997
Har läst om problemen men 5-ans växel på FIAT
När det händer går det fortfarande att köra bilen till verkstad eller är det bärgare som gäller?
Undrar om det är någon ide att i förtid byta ut dreven till nya som enligt vad jag läst skall vara bättre.Vad kostar i så fall ett sånt byte och vem skall man anlita. Bor i Söderhamn.

F

F.d. 5089

Guest
Hej
enligt uppgifter jag hittat på nätet så det enda som händer om 5 an rasar är att du inte får i den, men du kan köra alla andra växlar.
Om du inte har nåt problem med 5an häll i ytterligare ca 1l växellåds olja i lådan.
Så får dreven mer smörjning. 5ans växel sitter under en svart kåpa på höger sida på lådan om du tittar framifrån. Om du skulle vilja titta på dreven hur de ser ut. OBS glöm inta att tappa ur oljan innan du lossar kåpan.
Om du söker här på forumet så hittar du fler poster i ämnet.

// Lasse

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Lasse SM4IVE & Karin skrev:
Hej
enligt uppgifter jag hittat på nätet så det enda som händer om 5 an rasar är att du inte får i den, men du kan köra alla andra växlar.
Om du inte har nåt problem med 5an häll i ytterligare ca 1l växellåds olja i lådan.
Så får dreven mer smörjning. 5ans växel sitter under en svart kåpa på höger sida på lådan om du tittar framifrån. Om du skulle vilja titta på dreven hur de ser ut. OBS glöm inta att tappa ur oljan innan du lossar kåpan.
Om du söker här på forumet så hittar du fler poster i ämnet.

// Lasse

1 liter "överfyllning"? Du menar väl 1 deciliter? Det är i varje fall vad vissa verkstäder rekommenderar om man ofta kör i långa och branta backar.

F

F.d. 5089

Guest
Hej
Överfyllning!!! jag drog i ca 7 dl det var som fick rum. jag har surfat runt på nätet och det varierar mellan det som du nämner och till fullt..

//Lasse

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Lasse SM4IVE & Karin skrev:
Hej
Överfyllning!!! jag drog i ca 7 dl det var som fick rum. jag har surfat runt på nätet och det varierar mellan det som du nämner och till fullt..

//Lasse

Då är frågan vad man ska lite mest på, varierande uppgifter på nätet eller samstämmiga uppgifter från Fiat-verkstäder?

F

F.d. 16701

Guest
Hej finns ingen anledning till och byta i för tid , det som händer är att den börjar hoppa ur
till sist får man inte i den alls . 5an bytes utifrån genom en lucka i vxlådan det är synkringarna som ger upp, jag har bytat i min i Ystad det kostade 12000 .
Hel syntet olja är det som gäller och lite över översta strecket på oljestickan.
jag fick rådet att alldrig belasta 5an eller att ligga och lägga i och ur i låga hastigheter
det är en ren överväxel. Man sa också att man alldrig har haft samma låda inne för rep mer äe en gång.
Ha det så trevligt i höst,
Samoht.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Tack för alla goda råd och förslag.
Efter samtal med Bossings i Linköping kommer jag nog att byta till en
lite lägre utväxling och samtidigt få nya drev. Enligt dom så är det helt
förkastligt att fylla i mer olja än det som skall vara där. Dom sa att risken finns att packboxarna i lådan kan tryckas ut.
Att däremot fylla i lite STP som jag fick som ett förslag var helt Ok.
:spinny:

F

F.d. 29770

Guest
Jag bytte i förtid på min Ducato 2,8 TDI hos Bossing i Linköping. Fin service. Stod med el natten innan på deras parkering, fick låna en liten bil under dagen för att utforska Linköping.
På hemvägen till Lund växlade jag aldrig ned i någon backe mellan Linköping och Gränna. Bilen klättrade elegant upp på backarna. Har kört i Tyskland o Österrike i år och det är skönt att slippa laborera med växlarna ideligen.
Bränsleförbruknigen har inte ökat vad jag kan se, men det beror naturligtvis på hur man kör.
Nu kan man utan vidare köra 70 km på någorlunda slät väg utan att "stånka" motorn.
Kostnad: 7.600:- år 2005.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Du har tydligen bytt utväxling på bilen, och detta finns det många trådar om...
Men om vi förstått grundfrågan så var den huruvida man ska byta originaldreven mot drev av bättre kvalitet (om nu sådana finns) - och det tolkar vi som att man vill bibehålla utväxlingen.
Viktigast för att 5:an ska bli långlivad är, att man undviker att köra under 80 km/h på dena växel och att man har rätt oljenivå i lådan - eventuellt kan man "överfylla" ca 1 dl.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Har nu varit ute en vecka och provåkt nya bilen och kom nog fram till
att jag skall växla om i samband med byte av dreven.
Hade problem runt 80 km då jag ville växla ner till 4:an och samtidigt blev det ju
då en väldig hög ljudnivå i hytten. Gick knappt att prata med hustrun
Det finns två utväxlingar att välja mellan 200 el 400 varvs uppväxling
enligt Billings. Är det någon som har några synpunkter på vilken man skall välja
Hur fort kan man köra utan att fresta på motorn för mycket.
Har ingen varvräknare på bilen därför frågan
Mitt problem var att jag inte ville ligga efter långtradarna och då fick man hålla c:a 95 km. Tyckte ibland att detta var lite för fort men ?
Finns det något sätt att få ner ljudnivån i hytten ?

Toppen