• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till vinterdäck med hydrauliska stödben.

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Tänkte använda hydrauliska stödbenen när bytet till vinterdäcken ska göras. Några frågor där ni gärna får göra inlägg.
  • Bör man palla upp under för extra säkerhet?
  • Ska man ta ett däck i taget eller är det bara att köra upp bilen helt och byta alla på en gång?
  • Låt säga att det skulle "skita sig" hur går det med försäkringen då??
Kanske är onödigt att fråga för man kan knalla runt i bilen när den är i luften så egentligen är det väl inga problem! Men jag vill bara ha den gruppens kloka inspel.
Tack på förhand
//Stewe
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.082
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte använda hydrauliska stödbenen när bytet till vinterdäcken ska göras. Några frågor där ni gärna får göra inlägg.
  • Bör man palla upp under för extra säkerhet?
  • Ska man ta ett däck i taget eller är det bara att köra upp bilen helt och byta alla på en gång?
  • Låt säga att det skulle "skita sig" hur går det med försäkringen då??
Kanske är onödigt att fråga för man kan knalla runt i bilen när den är i luften så egentligen är det väl inga problem! Men jag vill bara ha den gruppens kloka inspel.
Tack på förhand
//Stewe
Jag byter ibland däcken mellan fram/bak för jämnt slitage, lyfter då ena sidan utan pallbockar, men vill du ha extra säkerhet så använd pallbockar.
Kryp inte under bilen lyft utan bockar, men det är nog självklart ,jag ser risken som liten men var och en får ta sitt eget beslut.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Frågan bör ställas till tillverkaren av de Hydrauliska stödbenen. De bör ju ha någon form av kvalitetsäkring.
Att ställa frågan till försäkringsbolaget bör oxo vara viktigt.
Att säkra själv med pallbockar, ja då kringgår du alla ev problem.

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det lär i alla fall, utan undantag, vara säkrare att använda stödbenen än en domkraft! (naturligtvis förutsatt att stödbenen är rätt dimensionerade.)
Om man sedan tar säkerheten på samma allvar som om det vore domkraft inblandad, då ser jag inga problem för någon.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här står det i manualen från E&B

Instruktionsbok E&P HYDRAULICS
2. Säkerhet
Om inte nedanstående rekommendationer eller varningar följs kan detta leda till skador på husbilen och/eller svåra personskador.
• Enligt E&P Hydraulics garanti är det förbjudet att använda nivåregleringssystemet för andra ändamål än stöd för husbilen.
• Denna product är endast utvecklat som ett nivåregleringssystem och får inte användas för andra verksamheter såsom däckbyte, underhåll eller påsättning av snökedjor.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Använder mina för att byta till vinterdäck. Väldigt smidigt. Manualen är väl för att tillverkaren ska frånskriva sig ansvar om nåt händer under däcksskiftet.

Montering av snökedjor torde fungera utmärkt ,även om manualen säger nej. För övrigt är väl "Påsättning" är nåt helt annat....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Domkrafter är ju inte säkrare än stödbenen, om de är hydrauliska.

Det finns stödben som är lika säkra eller säkrare, än en vanlig hydraulisk domkraft.
  • Goldschmitt och SHR Hydraulik har cylindrar med slangbrottsventiler, eller mer korrekt, pilotstyrda backventiler.
  • E&P har inte slangbrottsventiler.
Vad betyder detta då?
Jo, om en slang eller en ventil pajjar på ett E&P system släpps oljan ut ur cylindern, bilen faller till marken/på hjulen.
Det betyder att E&P hydrauliskt sett inte är lika säkra som en domkraft. (domkrafter har sällan någon slang eller extern ventil som kan pajja.)

Om en slang pajjar eller en ventil öppnar när den inte ska på ett Goldschmitt eller SHR Hydraulik system kommer oljan att bli kvar i cylindern, bilen står kvar.
En domkraft skall placeras korrekt på marken, och under bilen vilket innebär risk för misstag.
Placeringen och fixering mot chassit är avklarat med stödben.

Det betyder att Goldschmitt eller SHR Hydraulik totalt sett är säkrare än domkraft.

Jag har E&P och använder stödbenen för att tillfälligt höja däcken från marken.
Dock, aldrig vara under någon del av bilen utan mekaniskt stöd.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Michael S, hur står sig HPC utifrån det du säger om att:

"Det finns stödben som är lika säkra eller säkrare, än en vanlig hydraulisk domkraft.
  • Goldschmitt och SHR Hydraulik har cylindrar med slangbrottsventiler, eller mer korrekt, pilotstyrda backventiler.
  • E&P har inte slangbrottsventiler."
Åke
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Tack för alla inspel! Jag tror jag kommer att vara lite bekväm och helt enkelt hissa upp en sidan i taget och använda något under i fall något skulle hända.. Man blir alltid lite klokare när man läser inlägg på det här forumet, och det är väl det som är meningen!
//Stewe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla inspel! Jag tror jag kommer att vara lite bekväm och helt enkelt hissa upp en sidan i taget och använda något under i fall något skulle hända.. Man blir alltid lite klokare när man läser inlägg på det här forumet, och det är väl det som är meningen!
//Stewe

Lämpligt hjälpmedel! Pallbock, 3000 kg, 1 st.
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Bytte i lördags. Enda problemet var att bultarna satt så hårt att jag fick stå på förlängaren för att få loss dom. Annars var det grymt med stödbenen som hjälp. Hissade upp två i taget och bytte.
//Stewe
 
Toppen