Bennsan
FD HBK Medlem
I tråden Dörr sökes till gasolutrymmehttp://www.husbilsklubben.se/forums/posts/812546 Hade jag en fråga om att byta regulatorn på importbilen frå 50 till 30 mbar. Pålle svarade :
Apparater avsedda för 30 resp 50 mbar har olika storlek på munstyckena.
Att försöka driva en 50 mbar-apparat med 30 mbar ger mycket låg effekt.
Att försöka driva en 30 mbar-apparat med 50 mbar ger "blåslampa".
Vilket arbetstryck apparaten är avsedd för, framgår av typskylten.
Efter att kontaktat Dometic & Alde så kan dessa uppgifter verifieras, i alla fall Alde's. Det har också påståtts att HB-tillverkarna inte monterar in apparater speciellt anpassade för Sverige vilket då tydligen är felaktigt. CRM i Trollhättan påstod att om vid besiktning upptäcks att HB'n är utrustad med ett 50 mbar's system "som är förbjudet" i Sverige så blir den inte godkänd. DETTA PÅSTÅENDE ÄR FELAKTIGT. Dometic liksom Pålle sade att typskylten på kylskåpet avgör vilket tryck skåpet är avsett för & detta är lite underligt för mitt AES-kyl är monterat original på fabriken & har jobbat på 50 mbar men typskylten säger 30 mbar. Kanske någon kan spinna vidare på tråden med ytterligare klargörande.
Bennie
Apparater avsedda för 30 resp 50 mbar har olika storlek på munstyckena.
Att försöka driva en 50 mbar-apparat med 30 mbar ger mycket låg effekt.
Att försöka driva en 30 mbar-apparat med 50 mbar ger "blåslampa".
Vilket arbetstryck apparaten är avsedd för, framgår av typskylten.
Efter att kontaktat Dometic & Alde så kan dessa uppgifter verifieras, i alla fall Alde's. Det har också påståtts att HB-tillverkarna inte monterar in apparater speciellt anpassade för Sverige vilket då tydligen är felaktigt. CRM i Trollhättan påstod att om vid besiktning upptäcks att HB'n är utrustad med ett 50 mbar's system "som är förbjudet" i Sverige så blir den inte godkänd. DETTA PÅSTÅENDE ÄR FELAKTIGT. Dometic liksom Pålle sade att typskylten på kylskåpet avgör vilket tryck skåpet är avsett för & detta är lite underligt för mitt AES-kyl är monterat original på fabriken & har jobbat på 50 mbar men typskylten säger 30 mbar. Kanske någon kan spinna vidare på tråden med ytterligare klargörande.
Bennie