• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta markisen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var ju ett perfekt ämne att ta upp under markisen :twitcy:
Jag tänkte byta duken på min omistor markis och den har måtten 4x3m
Misstänker att duken för in i ett C-spår både uppe och nere.
Sen skulle jag vilja ha en svart vit randig duk och det har ju inte omistor.
Men hittade en på amazon.se som är färdigsytt 4x3m
Så nu undrar jag om någon här på hbk har bytt duken i sin markis? Hur gjorde ni?




Screenshot_20210508_122627_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har adrig bytt duk, men funderar på materielet i ditt ex.
De på husbilar är ju en tunn plastad väv, de för hemmabruk är en kraftig/tjockare väv.
Kommer denna att få rum upprullad i "markishuset" på din husbil?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har adrig bytt duk, men funderar på materielet i ditt ex.
De på husbilar är ju en tunn plastad väv, de för hemmabruk är en kraftig/tjockare väv.
Kommer denna att få rum upprullad i "markishuset" på din husbil?
Hej Peter...
Att jag vill byta duk beror på att den nuvarande har solen vid Medelhavet "torkat ut" den är full med torrsprickor och små hål...
Sen angående tjockleken så är det svårt att veta hur mycket en 280gr/m2 duk bygger... Men med det priset så kan det ju vara värt att testa... Går ju alltid att klippa på längden :twitcy: :yes:
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Byta markisduk så här: Öppna en Omnistore markis så här- rulla ut ca 50 cm fäll ner stödbenen- sedan är det två skruvar som fäster duken i frontsidan -in i skåran för att den inte ska glida- ta loss dessa. Tag sedan bort kåpan tv där veven är ett par skruv. Sätt sedan ett spännband runt armarna som spänner duken 2- st för att hindra duken att åka ut. Tag sedan bort platsdelen på frontens samma sida som veven ett par skruvar.Lossa sedan skruvarna till vevhuset och lyft ut detta rakt ut. Skydda sedan alla vassa kanter på kåpan (den som sitter på bilens sida) med maskeringstejp för att inte skada nya duken. Täck även de vassa kanter som är för armarna. Nu kan du dra ut hela rullen med markisen åt vänster- helst två personer så du inte skadar något-Dra rakt ut både i rullen och i frontens skåra. Nu har du hela duken förhoppningsvis ute. Lägg den på en bänk eller plan yta. Nu ska man lossa skruvarna i tappens sida så att du sedan kan knacka ut den med en plastklubba. Nu är det fritt att dra ut duken- två man behövs. Gör nogrant rent båda spåren från damm och smuts. Provdra med ett snöre så det är fritt gärna. Montera sedan nya duken -tänk på vilket håll den ska sitta- smörj skåran med diskmedel för att underlätta friktionen eller nypet. Centrera duken på rullen ska vara ca 5 mm från sidtappen. Knacka tillbaks endstycket skruva fast. Tag sedan hela paketet med duken till bilen och för in ena delen i skåran på fronte samtidigt som du matar in rullen i markishuset. Centrera så det inte är snett sätt fast skruvarna i fronten så den inte glider. Tag bort spännbanden(återmontera först vevsidan med sina delar ) kolla att det fungerar med veven. Klart hoppas jag . Lycka till
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Karl-Axel för en fin och tydlig beskrivning... Jag är inte helt främmande för att skruva på markisen, då jag har tidigare bytt kuggar och några plastbittar tidigare på markisen...
En undran bara varför kan jag inte veva ut hela duken och ta den den vägen?
Innan jag bestämmer mig så måste jag höra med säljaren hur de har fixerat tyget i vänster o högerkanten, så den inte ligger dubbel där..
Fungerar denna duk för omnisto markisen så kommer jag att berätta här hur det gick :bye:

Så än en gång tack K-A för din tydliga beskrivning. :bye:
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Du ska dra ut rullen på en Dometic där duken sitter runt -den lilla biten man dra ut är bara för du ska få plats för att jobba- bla skruvarna i yttre delen för låsningen. 30-50 cm ung en skruvmejsellängd. Duken vill du inte ha fladdrande utan det är väl bra att den sitter kvar på rullen- omvänt är den ju där när du återmonterar
 
Toppen