• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem själv.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, dessa motorer funkar ju jättebra och går ju hur fint som helst, men det är ju när man tittar in i en på detta sätt som tanken dyker upp, och det är ju ganska indentiskt med att titta in i en exklusiv mekanisk klocka utan överdrift. Men en klocka lever ju ett betydligt lugnare liv och med säkerhet på ett betydligt lugnare varvtal.
Oooo jä.... om något händer när den varvar för fullt.

Det är samma tanke som dyker upp när man kan stå bredvid en bil som är fastspänd i en bromsbänk med astrimmad motor som vrålar för fulla muggar..... Att det håller, och om det inte håller??? Vilket får ett flertal personer att backa undan på behörigt avstånd.

M.v.h. JANKRO.
Läste någonstans när någon skrev om Volvos och Saabs växellådor, "Det är inte konstigt att Saabs växellådor går sönder när man plockar ut 500 hästkrafter, det konstiga är att Volvos håller".
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag försöker göra så mycket jag kan på min lilla husbil som är Fiat Ducato 2002. 2.3 motorn och det är dax för kamremsbyte.
Har god mekvana och har nyligen renoverat bromsar, installerat Solceller, laddare, lithium batteri, inverter samt Alu gas system.
Frågan är, Tar man bort fronten för att komma åt att byta kamrem samt behöver man nått specialverktyg?
-------------------------
Hej, tillbaka till frågan, jag kollade runt lite och det finns ju seriösa verkstadshanböcker att ladda hem för några hundringar nu för tiden.
Jag är lite osäker på olika 2.3 L varianter, men det verkar som din motor ligger med i spannet 2002 till 2006 och då skulle den här repboken innehålla din motorvariant.
-------------------------
Sedan hittade jag en verkstadsinriktad film om en 2.3L motor 2006 och då borde den också täcka in din motor. En tysk dubbad till engelska och med svensk text.... Vad mer kan man begära ;). Liiite för tunt innehåll kanske.
Hoppas det kan räcka tillsammans med en däckpenna.
-------------------------
I filmen har han ju originalstift för låsning och de verkar inte vara så dyra. Kan nog vara värt priset för de har gängfäste och verkar svåra att ersätta med borr om man vill låsa rejält.
Om nu motorn i filmen stämmer med din.
Han fuskar ju med en lös motor tyvärr.
Styrstiftslänk.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
--------------------------
Hejsan, ja sådan märkning har jag också alltid använt mig av, ibland som enda märkning och ibland som extra säkerhet för att veta med 110% säkerhet att allt är rätt även när det finns bra original märkningar och kanske låsningar.
Det kanske låter lite krångligt, men det är jättelätt och jättebra bara man gör det, och tänker lite innan man plockar bort det gamla.

(Det finns ju också motorer med "flytande drev" alltså det finns inga märkningar alls på dreven, och saker som skall tajmas ställs och låses i sina lägen, som kamaxlar, och vevaxeln vrids upp mot en stoppbult som skruvas in i blocket m.m. Råkar man på en sådan motor utan att veta om det så är det illa för man måste för det mesta lossa/ta bort nedre lilla drevet som vanligt på vevaxeln för att få bort remmen, och kuggdrevet lossar redan när man tar bort fläkremsskivan och inte ens det lilla kuggdrevet sitter på kil utan är bara klämt fast.
Samt dreven på kamaxlarna sitter på en kona. Så varning för sådana motorer, men man kan ändå ha viss hjälp av märkningar om man inte lossar på allt i början, utan byter remmen innan slutinställning.
Tillverkarna skyller på att det blir perfekta lägen på allt efter byte..... Men det vet i sjutton om det inte är för att skrämma folk, och försöka tvinga fram verkstadsbyten på kamremmar :rolleyes:.
Det är oftast en del bensin och dubbelkamsmotorer som sitter i personbilar som använder denna dumhet.)

För länge sedan blev det tippex med sin lilla pensel, men det bästa är nog däckspennor helst vitt som alltså egentligen är till för att fylla i vit text på däck med om man är intresserad av sådant eller också rekommenderas för att märka upp vinter och sommardäckens plats på bilen när man märker upp dem. (Brukar finnas både på JULA och Biltema m.m. och har en lite kula inuti som skakas som en färgburk.)
För extra säkerhet från att tappa bort sig så kan man ju märka upp flera kuggar bredvid varandra på remmen och remskivan, ex. på kamaxelns skiva för att inte behöva tveka var enbart en märkning på varje drev hör hemma när man skiftar rem, kanske även ett extra litet kryss på remmen vid ett ställe för trippel säkerhet för att inte tappa bort sig.

Till slut bara en liten varning som hände en kompis som ringde efter byte med lite skräck i rösten.
Efter montering och noggrann koll att allt stämde så vred han motorn runt två varv för att kolla så det åter stämde.... Vilket det inte gjorde längre.
Lite lätt att åka dit på....... Men själva remmen snurrar ju inte typ ett varv när motorn har gjort sin "fyrtaktscykel" på två varv utan då är det ju enbart kuggens antal på lilla drevet kontra det dubbla antalet kugg på kamdrevet och ev. mekanisk bränslepump som gäller och håller tajmingen.
Vet inte utan att räkna men en kamrem kanske går ett helt varv runt när motorn snurrat ??? typ 14 varv eller något..... Så kolla upp allt rejält vid monteringen och sedan kan man inte längre använda sin vita märkningar mer..... Men original märkningar och låsstift är ju åter på sin rätta plats efter att motorn snurrat två varv, och ställer man motorn rätt med originalmärkningarna så kan man ju använda färgmärkningarna en gång till om man av någon anledning behöver ta bort remmen igen.

Hoppas som vanligt att varning för lite udda fällor som man kan hamna inte krånglade till det, eftersom man gjort rätt men det kan verka underligt i alla fall.

Och åter en gång, vem var det som sa att kamkedja är lättare och bättre. En AUDI V8 under kamkedjekåpan.
Visa bilaga 231566

M.v.h. JANKRO.
Det är ju inte utan att man undrar varför, när man ser orgien i kedjor, om man sedan betänker de bedrövliga erfarenheter som VW-Koncernen haft de senaste 10? åren med kamkedjor blir man ju mörkrädd. Ferdinand Piech (ägare av Porsche och bl.a. konstruktör där) betecknade en gång sin konstruktion av Porsche 356 Carreramotorn som en ungdomsförsyndelse, undrar om han fortsatt med detta långt upp i medelåldern?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, det kom ju en ny motor i Ford Sierra 2.0 1989 tror jag, kedjan i den var väl inte heller en upplyftande erfarenhet har jag för mig i förhållande till den gamla motorn med en rem som byttes på 15 min.
Remproblemet nu är väl oftast att en rem som skall hålla 18.000 mil skall bytas av ålder efter fyra/fem år även om den bara rullat två tusen mil, annars så gäller inte garantin på databoxen (samt att det är trångt och jäkligt). Vattenpumpen skall väl normalt troligen inte bytas tidigare än remmen men den verkar också ta slut efter några år och några tusen mil som remmen, p.g.av vårat svåra? väder.

Nej, nu blev jag sådär negativ igen :oops:. M.v.h. JANKRO.

Ps. Det var faktiskt i Sierror som jag började med tippex och vita markeringar (innan jag gick över till däckspenna) vid byte av remmen som extra säkerhet av lägena. :msn_thumbup:

Ps 2. Grannens gamle far fick för rätt länge sedan byta sin fyra år gamla kamrem i sin fyra år gamla personbil (Peugeot) efter 700 mil. Alltid vilandes i varmgarage och ytterst sällan ute på vintern. Men garantin låg visst illa till annars.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I 20-årsåldern plockade jag ur en Cheva smallblock 400cui V8 ur min nyinköpta Cheva utan oljetryck, och helrenoverade den, efter att vevaxel och kolvar var i skulle jag montera kamaxel o kedja, lyckades ställa motorn i fel övre dödläge på 1'ans cyl. så kammen kom ett halvt varv fel, den startade men gick väldigt illa, tog en stund innan ynglingen kom på sitt misstag. :msn_weird::msn_weird:
Tack o lov så uppstår inga skador vid denna manöver på dessa gamla stötstångsmotorer :)
 
Toppen