• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta husbil

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025
Jag har en Frankia 760 med boggi och den är 8,20 lång. Jag funderar att byta den mot en Carthago S-plus 51 Ivego.
Jag skulle vilja ha råd och tips om det någon skillnad i svängradie i bakhjulsdriven Carthago Ivego mot framhjulsdriven Frankia? Och om det är någon skillnad i hantering i trånga utrymmen.
Hur är bränsleförbrukning och buller i Carthago Ivego.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Byta husbil

Du har bättre vandrade med Ivecon alltså bättre hantering kraftigare chassie Carthagon är vinnare där det är bara att byta:D

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025

Carthago står för dörren men tackar givetvis för informationen. Kom gärna med flera synpunkter för det

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

En bakhjusdriven bil har mindre vändradie än en framhjusdriven. Framhjulen kan svängas mycket mer på en bakhjulsdriven.

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Iveco har bättre svängradie. inte bara att framhjulen kan vända kraftigare, du har inge boggi som spjärnar emot när man ska svänga.
Mycket smidigare i trängre utrymme.
Dessutom sitter du mycket längre fram i en Iveco-bil än i Fiat, man ser mycket bättre när man ska köra ut mellan husen eller höga häckar.
Bränsleförbrukningen blir lite mer i en Iveco.
Jag kör min på 1,4 till 1,45 per mil.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Iveco eller Mercedes?

Hej
Har haft husbilar byggda på bägge dessa märken. MB har en brivlina som är mycket mera personbilslik men upplevs också som vekare och mera gungig.
Iveco Daily är byggd för högre totalvikter och är mera lastbilslik.
Jag tycker Ivecon känns kraftigare men det är en smaksak. Båda är klart bättre än Fiat och Ford.

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025

Vågar man köpa Iveco 09 med automatlåda?
Har Iveco en robotlåda eller vanlig automatlåda?

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Robot låda fram till -15 sen 8 växlad riktig automat om jag minns rätt. Inget fel på robotlådor, klart bättre än manuella och snålare än "riktiga" automatlådor.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ja, MB Sprinter fanns/finns med 3 val av vx-låda
-Manuell
-"Robot" som tillval från 2000 till 2012 heter Sprintshift (sitter fortsatt i VW Crafter under namnet Shiftmatic)
-Automat

Senast ändrad:

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025

Har bil med robot automatlådan en helt rynkfri körning både fram och baklänges med tung last?
Kan man avpassa farten med bromsen vid låga hastigheter, eller sliter kopplingen, som i manuell växel låda.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Kanske lite överkurs men en treaxlad bil med alko-ram kommer alltid att ha problem vid snäva svängar beroende på att man ignorerar den ursprungliga Ackermannvinkeln. Så ett bibehållet ursprungligt avstånd mellan fram och bakaxel är att föredra, en husbil går ju mest rakt fram men man kan få en del svårigheter vid framför allt sväng och blöt gräsmatta.:)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Har bil med robot automatlådan en helt rynkfri körning både fram och baklänges med tung last?

Ja, om den inte har trimbox.
Jag provkörde en Iveco robotautomat med trimbox, den var helt förfärlig angående körbarhet.
Troligen för att koppling/växlings datorn inte visste hur mycket moment motorn lämnade, lurad av boxen.

Kan man avpassa farten med bromsen vid låga hastigheter, eller sliter kopplingen, som i manuell växel låda.

Man skall inte använda bromsen för fartanpassning, som man kan göra med en momentomvandlarautomat.

Vid kökörning;
Jag kör on off, dvs ger gas så bilen rullar, släpper sedan gasen helt, gasar igen vid behov osv.
Då har kopplingen grepp, och är helt frikopplad om vart annat = överhettar inte.

Senast ändrad:

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025

Hej Decker! Jag har märkt ett flertal tillfällen, att bilen vill go mest rakt fram

Toppen