• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byta halvljus fiat ducato 2019?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej min halvljuslampa är död på förarsidam googlade byta lampa verkar som man måste lossa hela strålkastaren för att komma åt stämmer detta? Vet någon vilken torx det är i så falll kan det vara 30?
Andra tips som underlättar byte mottages tacksamt från er som gjort det.

Glad påsk på er!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det går att komma åt utan att ta bort strålkastaren. Ta bort gummilocket och känn med handen. Lampan sitter bara itryckt, allså inte med fjädrar eller byglar e.d. Lampan (H7) är monterad "upp och ner", dvs med "fliken" som brukar sitta nedåt ska vara uppåt. Kolla när du tar ut den. Du ser sen utifrån när den hamnar rakt i.
Bättre plats på vänster än på höger strålkastare.
Å andra sidan är det lätt att ta bort strålkastaren.
Allt ovan gäller för min Ducato tillverkad i okt -20. Jag kan inte garantera att det är likadant på din bil men jag tror det.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Hej min halvljuslampa är död på förarsidam googlade byta lampa verkar som man måste lossa hela strålkastaren för att komma åt stämmer detta? Vet någon vilken torx det är i så falll kan det vara 30?
Andra tips som underlättar byte mottages tacksamt från er som gjort det.

Glad påsk på er!
Jag bytte nyss på min plåtis, det var rätt enkelt. Bara två skruvar torx30, en på varje sida, sen skjuter man insatsen åt sidan och kommer lätt åt att lossa gummiskyddet o ta ut lampan. Min lampa satt riktigt hårt så jag hade inte fått ut den utan att lossa strålkastaren.IMG_1087.jpeg
 
Toppen