• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta förarstol

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

Satte in Isringhausen stolar i min Fiat men mina idealistiska är automatiska stolar från Saab 9-5, skall även sätta in det i min nu gamla bil.
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

stolen är det väl inget fel på annat än svankstödet som inte finns.
jag har löst det med ett svankstöd köpt på hjälpmedelscentralen.
innan jag hade den så blev jag hemskt trött i ländryggen vid långkörningar.
tillslut börjar man hänga på armstöden, med låsning mellan skulderbladen som följd.
nu när jag använder svankstödet är det inga problem med min rygg eller axlar.
jag använder inte remmarna på den utan har den löst instucken bakom ryggen.
lätt att bara lägga åt sidan när Carina ska köra.
Förmodligen har man försökt göra en stol som skulle vara behaglig att sitta o köra
och sedan när man står skall den vara en bekväm tv-fåtölj.
men den kombinationen finns inte.
jag är kanonnöjd och svärsonen tycker ochså om o använda den när han kör.
Den är lätt att ta över o använda även i personbilen.
:mcride:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

Hej Olof G
Det finns flera trådar här på hbk som rör detta. Där har bl.a. jag själv berättat om Saab 9-5 stolar. Testa att använda sökfunktionen. Lycka till.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta förarstol

Jag har oxå en Ducato - 12 som jag tänkte byta stolar i .Min har snurr vilket gjorde att stolarna var fem cm högre än original .Men mina 177 cm så blev det en grov panik .Jag flyttade bodelsbatteriet och sågade av stolsunderredena ,svetsade ihop det .Stolen har nu orginalhöjd .Avsevärt bättre men stolen är en katastrof .Jag tänker byta till Volvo V70. S80 som jag tycker är en bra stol .Jag vet inte riktigt hur det blir med airbagen om det sitter en i stolen oxå..Stolar finns hos Returbilen i Malmö till mycket bra priser.500 kr för skinn 300 kr för tyg
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

Har också Fiats originalstol med det usla svankstödet.
Använder en liten kudde till svankstöd, som jag
sen sitter på när man vänt stolen för att
få passande höjd till bordet.

Ola
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Byta förarstol

Vi har haft både en 2011 och en 2013 Fiat Ducato och på båda dessa går det att både höja och sänka båda stolarna liksom att snurra dem. Vad menar du med att stolarna var för höga???
Jag är 190 lång och sitter bra frånsett det obefintliga svankstödet som vi fixat med var sin Tempurkudde, en liten en som är avsedd för svankstöd.

//Evanders
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta förarstol

Man sitter och dinglar med benen i luften speciellt frun när man vänder stolen.Det kanske finns olika snurr fabrikat som bygger olika högt .På min bil har man satt in snurr och resten av stolen är orginal.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta förarstol

Jag var & besiktigade personbilen idag & passade på att fråga den tekniskt ansvarige ingenjören om just detta med byte av stolar. Det blev kalla handen, han sa att det fick man inte göra utan att man fick intyg från fordonstillverkaren som sa att det var OK. Jag har redan köpt 2 SAAB 9-5-stolar & tänker byta dessa i vår. Jag har läst många inlägg på forumet där man har bytt till just 9-5-stolar & fått tips av bilprovningen om hur man förstärker bilen för att det skall vara godkänt. Att jag är frustrerad är bara förnamnet. Kan man läsa sig till vad som gäller & i så fall var?

:mad:Bennie:mad:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

Det mesta handlar om hållfastheten i stolsfästena. Fiat har ju egentligen bara en plåttrumma som inte är särskilt stark.
Därav fick jag avslag på bältesinfästningen i Saab stolarna och tvingades använda orginal och intypade wirefästen. Nu är ju inte detta något problem fast det kanske sett bättre ut med fäste i stolen.
Tror också att hållfasthetskraven på stolsinfästningar mm är tuffare ju nyare bil man har.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta förarstol

Jo Bror, det är säkert som du säger. Det som gör mej frustrerad är att andra här på forumet har fått det godkänt efter anvisningar från Besiktningen. Det verkar vara olika uppfattningar om vad som är godkänt & inte inom besiktningsbranchen. Jag startade en tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t76226/ om just att byta stolar & efterlyste i denna skisser, foton eller dylikt för att se hur dom har gjort för att få det godkänt. Skam den som ger sig, jag ger mej inte förrän jag har stolarna på plats med stolens bältesfäste. Om det är en omöjlighet så kommer jag nog att göra det i alla fall. Får väl sätta dit den eländiga bälteswiren inför varje besiktning. Men det viktigaste är trots allt att grejerna håller om olyckan skulle vara framme.

Bennie
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byta förarstol

Såhär var det för mig min gamla bil. Samtalade med bilprovningen om stolsbyte och säkerhetsbälten. Sammanfattningsvis struntade de egentligen i om man satt på en sockerlåda bara bältet och dess infästningar inte ändrades utan var som ursprunget enligt typintyg.
Ganska rimliga krav faktiskt och som jag skrev tidigare det är nog inte enklare på senare modeller med alla helhetsintyg mm. Allt bygger ju på säkerheten.
Kanske man kan göra ändringar och sedan registreringsbesiktning med alla intygskrav och allt vad det innebär.
Lycka till
// Bror
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta förarstol

Jag har omregat många bilar och mc under åren.En sak har jag lärt mig ,att besgubbarna är paragrafryttare .Det är godtyckligt och deras dagsform som avgör .Man håller bara masken och kör in ,pratar inte i onödan och nämner bara sånt som är uppenbart .Gör proffsiga ombyggnader som inte syns .För det är faktiskt så att normala människor som bygger om till sig själv sällan är självmordsbenägna
 
Toppen