• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byta däck

KIA4

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
39290
Medlemskap
2024
Har fått lite vibrationer i golvet när jag kör samt högre ljud från däcken än tidigare. Undrar om jag ska byta däck? Dom är 10 år gamla. Continental CP däck. Kan fenomenen bero på att däcken är gamla? Bilen har gått 5000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänker att ska man byta samtliga hjul med ett intervall pga ålder och skaderisk bör även reservhjulet bytas med samma intervall.
Det är nog att överdriva en aning, om reservhjulet är monterat där det inte utsätts för solljus. För min del är det en nödhjälp att komma vidare
för att så snart som möjligt ersätta det skadade däcket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog att överdriva en aning, om reservhjulet är monterat där det inte utsätts för solljus. För min del är det en nödhjälp att komma vidare
för att så snart som möjligt ersätta det skadade däcket.
Så tänker jag också, bytte alla sex däcken i våras, då bytte jag ut det 20-åriga reservdäcket mot en nioåring.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har en enkel princip/modell för prylar - det må vara en tvättmaskin, en gräsklippare eller kalla det däck.

Kostnad per år - vad kan jag spara ?

En uppsättning däck - för exemplet anta 10.000.

Kostnad per år om de ska användas 6 år är 1.666,67 - om 10 år 1.000:-

Skillnaden per år 666 att jämföra med vad kalaset att ha husbil ett år kostar i övrigt.

Då blir det ganska lätt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det är nog att överdriva en aning, om reservhjulet är monterat där det inte utsätts för solljus. För min del är det en nödhjälp att komma vidare
för att så snart som möjligt ersätta det skadade däcket.
Helt enig. Jeg skiftet alle 5 dekkene da jeg kjøpte bilen for 3 år siden, og det er også mange fagfolk som sier at selve aldringsprosessen ikke begynner for alvor før dekket faktisk tas i bruk. Jeg vil derfor anta at reservehjulet har lengre levetid enn de andre hjulene, der det ligger beskyttet under bilen, men man bør uansett ta en sjekk av dekket før man tar det i bruk. Hvor mange er det f.eks som sjekker lufttrykket i reservehjulet med jevne mellomrom?
 

KIA4

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
39290
Medlemskap
2024
Töj inte på gränserna, ett däck som exploderar är ju en stor säkerhetsrisk när det gäller att hålla bilen på vägen, men orsakar också
stora skador på bilen, på vår rensade det rent ordentligt i hjulhuset, däcken var 12år. Vi var på väg hem och tyckte att det lät alltmer
men kunde inte lokalisera ljudet, sedan blev det plötsligt mycket tystare, och efter några hundra meter exploderade vänster bakdäck.
Jag kunde styra bilen till vägrenen på motorvägen och få stopp på den där, men det var inte kul att stå där i väntan på bärgare, medan tradarna brakade förbi, naturligtvis lördag kväll. Som tur var hade vi reservdäck så när väl bärgaren kom kunde vi efter någon timme åka vidare.
Om vi inte hade haft reservhjulet hade det tagit mycket längre tid!
Otäckt! Påväg till en däckfirma i Kalmar. Dom ska "besikta" däcken. Behövs det bytas innan vi kommer hem så gör vi det.
 
Toppen