• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byta däck

KIA4

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
39290
Medlemskap
2024
Har fått lite vibrationer i golvet när jag kör samt högre ljud från däcken än tidigare. Undrar om jag ska byta däck? Dom är 10 år gamla. Continental CP däck. Kan fenomenen bero på att däcken är gamla? Bilen har gått 5000 mil.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har fått lite vibrationer i golvet när jag kör samt högre ljud från däcken än tidigare. Undrar om jag ska byta däck? Dom är 10 år gamla. Continental CP däck. Kan fenomenen bero på att däcken är gamla? Bilen har gått 5000 mil.
Däck har sitt bäst före datum efter 6 år. Gummit blir hårdare av tid, väder, vind och solljus. De får också mikroskopiska, ibland osynliga sprickor. Åldrande däck påverkas extra negativt av stor belastning, från exempelvis en husbil. Som jag ser det kan du vara nära en däcksexplosion! Byt däck omedelbart!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Ordet omedelbart är intressant, jag tycker att det handlar om några sekunder?
Minuter? Timmar? Dagar? Veckor?
Ditt problem som oroar dig är att det har tillkommit ljud som inte funnits tidigare.
Då blir det liknande fundering där. När började det? Igår, förra veckan eller för två månader sedan?
Ljudet bör ju ha någon förklaring? Vad ligger bakom? Sen är det ofta väldigt klurigt med ljud, ibland svårt att riktigt höra var det kommer från.
Visst kan man misstänka att ljudet kommer från däck! Men det kan ju finnas andra orsaker.
Här kommer mitt förslag. Kör in på en däckfirma som du har förtroende för eller en verkstad med ordentlig lyft. En bra ficklampa. Och en riktigt ordentlig undersökning av alla däck från alla sidor, och med möjlighet att snurra och rycka i däcken.....
Jag tycker att det är det första du ska göra.... innan du använder bilen. Utifrån vad en sådan ( noggrann) kontroll visar kan du ju sen gå vidare ( ytterligare kontroller ).

Ps är det du på bilden? Väldigt slät hy du har. Vilken hudkräm använder du?
Vi är nog en hel del som skulle behöva gå över till ditt märke.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Ordet omedelbart är intressant, jag tycker att det handlar om några sekunder?
Minuter? Timmar? Dagar? Veckor?
Ditt problem som oroar dig är att det har tillkommit ljud som inte funnits tidigare.
Då blir det liknande fundering där. När började det? Igår, förra veckan eller för två månader sedan?
Ljudet bör ju ha någon förklaring? Vad ligger bakom? Sen är det ofta väldigt klurigt med ljud, ibland svårt att riktigt höra var det kommer från.
Visst kan man misstänka att ljudet kommer från däck! Men det kan ju finnas andra orsaker.
Här kommer mitt förslag. Kör in på en däckfirma som du har förtroende för eller en verkstad med ordentlig lyft. En bra ficklampa. Och en riktigt ordentlig undersökning av alla däck från alla sidor, och med möjlighet att snurra och rycka i däcken.....
Jag tycker att det är det första du ska göra.... innan du använder bilen. Utifrån vad en sådan ( noggrann) kontroll visar kan du ju sen gå vidare ( ytterligare kontroller ).

Ps är det du på bilden? Väldigt slät hy du har. Vilken hudkräm använder du?
Vi är nog en hel del som skulle behöva gå över till ditt märke.
Du har bevisligen inte varit med om en däcksexplosion. Det har jag. Det kunde gått åt helvete! Jag reflekterar inte i första hand över KIA4:s vibrationer, jag reflekterar inte heller över ett högre däcksljud. Däremot reflekterar och reagerar jag kraftigt över att däcken på en rullande husbil är 10 år gamla. Det är vansinne! Du är bevisligen av en annan uppfattning Toyota och anser att 10 år gamla däck på en rullande husbil är ok! Den rekommendationen tycker jag är skrämmande!
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För något år sedan drabbades jag plötsligt av vibrationer. Stannade omedelbar och kontrollerade så att inte något hjul höll på att lossna men så var inte fallet. Synade och kände på däcken men kunde inte se eller känna något onormalt. Fortsatte resan och så fort jag kom upp i en fart av 75-80 km/t började skakningarna. Kopplade ur och lät bilen bara rulla för att se om skakningarna upphörde men det gjorde dom inte.
Stannade på en bensinstation och tankade och när jag skulle köra därifrån gungade hela bilen som när en anka går. Stannade och ut och synade hjulen och såg då att slitbanan på höger bakhjul hade lossnat från korden. Som tur var upptäckte jag felet innan jag drabbades av däcksexplosion.
Klockan åtta på kvällen i Järpen en fredagskväll var jag lycklig över att ha ett reservhjul.
Däcken var ganska nya lågprisdäck som tidigare ägare hade monterat på husbilen. Beställde direkt nya märkesdäck på nätet som låg och väntade på gummiverkstaden när jag kom hem.
Som krinil skriver skall man akta sig för däcksexplosion. På en ställplats något senare pratade jag med husbilsgrannen om min upplevelse med däcket och denne berättade då att han drabbats av däcksexplosion på ett bakhjul. Däcket hade slitit sönder hela hjulhuset och delar av husbilsinredningen.
 

PeterJ

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
40768
Medlemskap
2024
Har fått lite vibrationer i golvet när jag kör samt högre ljud från däcken än tidigare. Undrar om jag ska byta däck? Dom är 10 år gamla. Continental CP däck. Kan fenomenen bero på att däcken är gamla? Bilen har gått 5000 mil.
Folksam gör tester av däck bl.a vad åldern har för påverkan. Här är ett utdrag från en av dom testerna:

Hur länge håller däcken?​

Hållbarheten för både sommardäck och vinterdäck beror bland annat på däckens kvalitet, väderpåverkan och din körstil. Om du sköter om dina däck ordentligt kan de hålla i flera år. Här är några riktlinjer att tänka på:
  • Däckens ålder: Däcktillverkare brukar rekommendera att du inte använder däck fem till sex år efter att de producerades. Det finns också rekommendationer som säger max 6 år från att däcken börjar användas och max 10 år från produktionsdatum.
    Du hittar produktionsdatumet på däcket i form av fyra siffror i en oval, där de första två siffrorna är veckonumret och de två sista året. Om det står "3022" tillverkades däcket i den 30:e veckan år 2022.
    Tänk på att även däck som inte används åldras och förlorar sin prestanda om du inte förvarar dem på rätt sätt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Krinil.. jag håller så klart med dig.... det ska naturligtvis bytas däck... just för att de är gamla. Jodå, jag vet att du varit med om det, det har du skrivit i någon tråd. Så att byta däck är ett gott råd... ( om man har råd) o det får man ha råd till.
Men nu är det ju inte enbart för risken att drabbas av däcksexplosion som det brukar rekommendera att byta efter... 5...6 år. däckets alla egenskaper försämras förmodligen efter hand.
Ps fast att jag .. bevisligen... är av en annan uppfattning... nej, så skrev jag inte...
Jag har inte haft någon däcksexplosion.
Men jag skrev.... om det nu hade varit en personbil... enklare... upp på en ordentlig lyft.. så man kan stå rak under...
För jag har varit med om något annat som säkert också skulle kunnat gå åt helvete .. vad nu det är o var det nu ligger?
Söder om Köln fick jag konstiga ljud från..bak på bilen ( personbil). Det var bultarna som höll ett bromsok... en var borta och en var helt lös.... en slarvig ( fast egentligen) duktig reperatör hade inte dubbelkollat då han bytt bromsok.... så det är därför jag rekommenderar ett lyft och en ordentlig undersökning..... däck, hjullager... det har jag också varit ute för... bromsok o koll av bromsskivor och belägg... jag tycker att i det här fallet behöver man komma fram till varför har det uppstått missljud... visst kan det komma från däck... men det kan ju också va något annat...
För övrigt håller jag med krinil till hundra procent förutom när han påstår att... bevisligen..... nej bevisligen har du helt fel.. för jag tycker ju precis som du... byt däck...
Jag köper själv nya vinterdäck nu till hösten.. för två av mina är märkta 5 år gamla och två är märkta 6 år. Med mycket bra mönster... Så bevisligen.....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

KIA4

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
39290
Medlemskap
2024
Gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Ordet omedelbart är intressant, jag tycker att det handlar om några sekunder?
Minuter? Timmar? Dagar? Veckor?
Ditt problem som oroar dig är att det har tillkommit ljud som inte funnits tidigare.
Då blir det liknande fundering där. När började det? Igår, förra veckan eller för två månader sedan?
Ljudet bör ju ha någon förklaring? Vad ligger bakom? Sen är det ofta väldigt klurigt med ljud, ibland svårt att riktigt höra var det kommer från.
Visst kan man misstänka att ljudet kommer från däck! Men det kan ju finnas andra orsaker.
Här kommer mitt förslag. Kör in på en däckfirma som du har förtroende för eller en verkstad med ordentlig lyft. En bra ficklampa. Och en riktigt ordentlig undersökning av alla däck från alla sidor, och med möjlighet att snurra och rycka i däcken.....
Jag tycker att det är det första du ska göra.... innan du använder bilen. Utifrån vad en sådan ( noggrann) kontroll visar kan du ju sen gå vidare ( ytterligare kontroller ).

Ps är det du på bilden? Väldigt slät hy du har. Vilken hudkräm använder du?
Vi är nog en hel del som skulle behöva gå över

Folksam gör tester av däck bl.a vad åldern har för påverkan. Här är ett utdrag från en av dom testerna:

Hur länge håller däcken?​

Hållbarheten för både sommardäck och vinterdäck beror bland annat på däckens kvalitet, väderpåverkan och din körstil. Om du sköter om dina däck ordentligt kan de hålla i flera år. Här är några riktlinjer att tänka på:
  • Däckens ålder: Däcktillverkare brukar rekommendera att du inte använder däck fem till sex år efter att de producerades. Det finns också rekommendationer som säger max 6 år från att däcken börjar användas och max 10 år från produktionsdatum.
    Du hittar produktionsdatumet på däcket i form av fyra siffror i en oval, där de första två siffrorna är veckonumret och de två sista året. Om det står "3022" tillverkades däcket i den 30:e veckan år 2022.
    Tänk på att även däck som inte används åldras och förlorar sin prestanda om du inte förvarar dem på rätt sätt.
Tack för sakligt inlägg. Dags att byta däck med andra ord. Pratade med Continental. Dom hävdar hållbarhet ca 10 år, beroende på väder & vind osv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för sakligt inlägg. Dags att byta däck med andra ord. Pratade med Continental. Dom hävdar hållbarhet ca 10 år, beroende på väder & vind osv.
Töj inte på gränserna, ett däck som exploderar är ju en stor säkerhetsrisk när det gäller att hålla bilen på vägen, men orsakar också
stora skador på bilen, på vår rensade det rent ordentligt i hjulhuset, däcken var 12år. Vi var på väg hem och tyckte att det lät alltmer
men kunde inte lokalisera ljudet, sedan blev det plötsligt mycket tystare, och efter några hundra meter exploderade vänster bakdäck.
Jag kunde styra bilen till vägrenen på motorvägen och få stopp på den där, men det var inte kul att stå där i väntan på bärgare, medan tradarna brakade förbi, naturligtvis lördag kväll. Som tur var hade vi reservdäck så när väl bärgaren kom kunde vi efter någon timme åka vidare.
Om vi inte hade haft reservhjulet hade det tagit mycket längre tid!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Montreal # 14 ja precis, ljud kan ibland va mycket svårt att lokalisera.

Tråden är intressant och viktig eftersom det handlar om stora risker... krinil #2.

Men samtidigt får man nog se upp med " ålder" på däck! Ibland handlar det om .... från när de tillverkats och ibland om hur länge de använts samt dessutom om hur de förvaras, lufttryck o vad de utsatts för av chaufför...
I någon länk stod att det var ok att sälja 5 år gamla däck som nya.

Däcksexplosion är en sak. Att jag kommer att byta beror på att jag kommer att köra i Tyskland under vintern... och då tänker jag mest på att jag vill ha så bra grepp som möjligt. Det kan snöa i Tyskland även om det saltas mycket.

I länken till Folksam.. blev det ännu oklarare... läs första meningen där om däckens ålder.... den blir ju väldigt väldigt konstig.... om t ex däcken redan är 5 år vid försäljningstillfället! ! !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske bättre att hoppa över reservdäck och istället byta lite oftare
Det där var när vi alldeles hade köpt bilen, vi hade inte koll på däckens ålder och hur viktigt det är när de går med hög belastning hela tiden. Nu har jag alltid koll och reservhjul, hur kul är det att bli stående någonstans längs en väg medan någon försöker få tag i ett lämpligt däck helst samma märke, typ och lastindex..? Man kan ju nästan vara säker på att det är kväll, helg, eller oväder, eller allt tillsammans när sådant här händer!:wideeyed:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kanske bättre att hoppa över reservdäck och istället byta lite oftare

Njaaa en knepig sak.... jag fick stora problem, också söder om Köln..... körde på hörnan på en stenkant o fick ett hål på däckssidan som tur var inne på en camping.... men blev kvar nästan en vecka beroende på det. Hade jag haft reserv med hade jag fixat det själv på max en timme...
Ps vill till att man också har lämpliga verktyg.
 
Toppen