• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bord

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Har en Bürstner Marano T580 -06. Tycker att bordet är för stort vilket medför att förarstolen tar i eftersom jag vill ha stolen långt bak när jag kör.Dessutom är det trångt att ta sig förbi från förarplats till bodel. Skulle vilja byta till ett mindre bord. Nån som vet om det finns någonstans man kan köpa husbils/husvagnsbord alt. bordsskivor?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Byta bord

Hej!
Köpte bordskivor till min "gamla" pilote på IKEA:s fyndhörna 2004..
Fanns alla möjliga storlekar,runda,halvmåne,fyrkantiga,rektangulära mm och olika nyanser/färger,träslag alt mdf.
Skruvade dit fästena och ben från mitt gamla bord.
Det tog 4min och kostade 70kr :)
Vi var bara två så det räckte med ett mindre bord,blev väldigt mycket mer plats än man kunde tro och lättare att ta sig in på soffan.
Mvh Markus
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Tack för tipset. Man tänker alltid lite för invecklat. Ska kolla nästa gång ja åker på IKEA.

Mvh Jonke
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Hej Jonke 59.
Så här gjorde vi.
Vi köpte en Rapido 07 som vi var mycket nöjda med, utom en detalj ! bordet som hustrun inte kunde förlika sig med. Det var ett bord som var delat på mitten med gångjärn, snyggt men fel form.
Vi letade länge efter en rund skiva, fann en gråmelerad (originalbordet är blank gråmelerad laminat samma som bänkskivan) skiva, 80 cm i diameter tillverkad av werzalit. Monterade den nya skivan på bef stativ. Då blev det bättre plats att passera från framstolarna och bakre delen.
Vi blev jättenöjda.
Sedan bytte vi bil förra året ( som inte var tänkt) så nu står skivan på vinden.
Är någon intresserad kan jag skicka en bild.
Hälsningar från en som väntar på att snön och kylan tar slut.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Hej"pensionär"

Du kan lita på att här är en till som längtar efter vår. Sitter i skrivande stund i ett rum i Kirkenes i Nordnorge. Jobbar häruppe sedan nästan två år tillbaks. c.a -20 och fruktansvärt med snö.
Återvänder hem tisdag 8/3 och planerar då att ta ut husbilen på en vintertur. Skall ta lite mått i bilen också hör jag av mig till dig.

mvh
Johnerik
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Byta bord

Vi har funderat över att byta eller på något sätt förlänga vårt bord. Har sett att i nyare husbilar finns det en typ av bord där extraskivan är inskjuten under bordsskivan. När man behöver förlänga bordet drar man ut den underliggande skivan som sedan automatiskt faller på plats. Någon som vet var man kan köpa ett sådant bord eller var man ev. kan köpa konstruktionen under bordet.
Hälsn.......Ce-eN !
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Byta bord

Det låter som att ni fått bra och ekonomiskt smarta tips! Vi beställde ett nytt bord till vår husbil från leverantören (genom en husbilsbutik). Det gick utmärkt, men det var DYRT.

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Byta bord

när det gäller bord, är det inte så att den är gjord ihåligt både pga vikten men även säkerhet vid krock?
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Byta bord

Vi har också en Bürstner men en 821. Har låtit göra ett bord i samma storlek som originalet. Träslag körsbär ca 25 mm tjockt. Har sedan delat bordet i 1/3 del. Monterat nerfällda möbelgångjärn i ovansidan. Mycket bra fäller, upp när bordet inte används. Vid nerfällt läge behövs inga stag undertill utan gångjärnen låser bordet. Detta bord monterar jag bort när vi byter bil å sätter dit originalet.
swempa
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Vi har också en Bürstner men en 821. Har låtit göra ett bord i samma storlek som originalet. Träslag körsbär ca 25 mm tjockt. Har sedan delat bordet i 1/3 del. Monterat nerfällda möbelgångjärn i ovansidan. Mycket bra fäller, upp när bordet inte används. Vid nerfällt läge behövs inga stag undertill utan gångjärnen låser bordet. Detta bord monterar jag bort när vi byter bil å sätter dit originalet.
swempa

Fattar jag rätt att du fäller upp 1/3 av bordet,,,,ovan på den 2/3. våran bil så fäller man ner 1/3 och den är i vägen för passagerarens ben.Skulle vara tacksam om du kunde tar en bild på den.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Jag vill ha hjälp med att hitta en sida med färdiga bord till Husbil Jag har förstått att det är svårt att hitta i Sverige men har ni tyska sidor så ge mej gärna länken.
Jag vill så gärna ha ett med utdragskiva.

Snälla hjälp mej. Agge
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Byta bord

Idag bytte vi till ett mindre bord, det gamla bordet var ca 73 x 100cm och varje gång man skulle sätta sig i soffan var man tvungen att öppna spärren och flytta bordet i sidled..
Vi har lagt ner många timmar på att hitta ett bord på nätet som passar, kunde tänka oss att betala max en tusenlapp, tänk om det inte skulle bli bra! Men ingenstans lyckades vi hitta något som passade, det krav vi hade var att bordskivan skulle vara ljus..

Sen hittade vi den här tråden om IKEAs fyndhörna!:)
Det nya bordet blev ca 60 x 90cm, vi kommer inte behöva bädda där som det gamla bordet hade som ett av syftena..

Totalkostnad för skivorna vi köpte, som egentligen är skåpluckor och finns i massor med olika kulörer.
Vitlaserad 49kr
Vit 69kr

Vi valde det vitlaserade, att flytta över dom gamla fästena och fräsa ner ett fäste tog ca 1 timme..

Jättetack.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Byta bord

Har ni skivan kvar? Var köpte ni den? Har ni bild?
Tack på förhand!

Owe
 
F

F.d. 25777

Guest
Sv: Byta bord

Hej
Hade samma problem och köpte en rund skiva från Vega i Malmö,blev perfekt
Med vänlig hälsning
Kent
 
Toppen