• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Byta bodelsbatteri

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Undrar hur ni gjort eller tänker göra om ni ska byta bodelsbatteri .jag har tittat på ett 300 A lifepo4 batteri iallafall . Men till stora frågan min ebl 220-4 laddar nog inte ett sådant batteri så bra . Har installerat solceller 340 watt o 100/30 victron laddare . Om jag vill ha en laddare för 220 nätet som laddar rätt spänning o sekvens för det nya batteriet hur gör jag då . Jag måste väl stänga av ebl laddaren samt att det lär väl bli konstigt med generator laddningen får ev bli en dcdc laddare också . Känns som lite klurigt det här man vill ju ha funktionerna kvar av ebl lådan
Fundera o kom gärna med nått smart

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Inte optimalt med den interna laddaren men det är inga problem att använda den. Men köper du en extern laddare så drar du bara säkringen för den interna. Dc-Dc har inte med den interna laddaren att göra
Har förstått det med dcdc laddaren men vart kopplar man in den nya laddare via ebl kontakt axuality loader 1-2 eller någon annan stans

Lösning

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du en euro6 husbil så är en DC-DC/Booster så gott som ett måste.
Har du en husbil före Euro6 så skulle jag testa först utan.
Lika så på 230V-sidan, testa först ifall du kan nöja dej med laddaren i EBL.
Hur snabb/effektiv laddning man önskar beror mycket på dygnsförbrukningen, eller närmare bestämt hur mycket man förbrukar ur bobatteriet mellan laddtillfällen.
Man kan alltid komplettera/uppgradera laddutrustning i efterhand.

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Har du en euro6 husbil så är en DC-DC/Booster så gott som ett måste.
Har du en husbil före Euro6 så skulle jag testa först utan.
Lika så på 230V-sidan, testa först ifall du kan nöja dej med laddaren i EBL.
Hur snabb/effektiv laddning man önskar beror mycket på dygnsförbrukningen, eller närmare bestämt hur mycket man förbrukar ur bobatteriet mellan laddtillfällen.
Man kan alltid komplettera/uppgradera laddutrustning i efterhand.
Burstner I890 2012 euro 5 .Det låter som ett bra förslag får prova o ev uppgradera sedan om det behövs
Man tackar

Toppen