• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Byta AGM mot LifePo4

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Hej!

Jag är i starten att byta ut mina 2 AGM 95ah till ett Lifepo4 300ah bms med smartshunt-victron och undrar en del saker.

Som det ser ut idag så har jag en Adria Coral DL + 2020 med följande utrustning.

Module 12v with charger >> NE350
DC-DC Converter NE325 (40ah)
Vicrtron smartsolar 75/15
Solarpanel 130w
2x 95ah AGM

Jag är medveten om att jag kommer behöva ändra switcharna på NE350, NE325, Victron smartsolar inställningen.

Mina frågor är följande.

Är det något jag missat ovan att tänka på när jag ska byta batterierna?

Räcker det med att koppla ur kontakterna eller är det något jag behöver tänka på.

Hur ska en inverter kopplas i denna lösning ? har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksam emot skiss, förklaring mm.

Har läst om att en del har en så kallad ström-brytare som en lösning i deras installation vid batterierna för stänga av strömmen. Vad är era erfarenheter om det, är det ett måste eller är det "nice to have" pryl?
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Edit: var visst lite sen av mig

Jag blir lite orolig när jag ser din skiss, den medför direkt brandfara!
Jag lägger upp två skisser hur det är gjort i min bil, alla kabeldimensioner och säkringar är valda enligt manualerna för respektive enhet. I mitt fall är det 16mm2 för dc/dc och 6mm2 speciell solcellskabel för dessa.
Vissa föredrar att ha en arbetsbrytare eller frånskiljbar säkring mellan solpaneler och MPPT. Jag brukar istället täcka över mina paneler vid arbete.
Väldigt viktigt att tänka på är att all pressning av kabelskor måste göras proffessionellt annars blir det snart varmgång.
Smart shunten är med och absolut all - anslutningar skall göras på chassiesidan av denna, antingen direkt eller via någon chassiejord på annat ställe. Annars har du ingen fullständig mätning.
En svag punkt i många bilar är anslutningen av bodelsbatteriets minus till chassie, i mitt fall gick den helt via EBL och det är alldeles för klent, så en kraftig minusledar från shunten direkt till ett väl renskrspat ställe på chassiet behövdes.


Hälsningar
Peter





Tack. Och till HB och er andra detta är kärnan i det här forumet :). Man kan inte vara bäst på allt och när det kommer till detta så är man en lekman. Oavsett om jag lejer ut detta så är det bra att förstå det som man vill göra och ta till sig andras "erfarenheter och kunskap"

Så tack och bock!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte vilket batteri du tänker skaffa, men många BMS har en app (via blåtand) där man oftast får ut mer information än från en smart shunt, så jag skulle lägga de pengarna på ett bra batteri med ett välkänt bra BMS.

Edit: missade att det var ett Kepworth, enligt bilder på det batteriet så innehåller det 8st celler, jag personligen skulle hellre gå på ett med 4st 300Ah celler, då får man bättre koll på ev. obalans i framtiden.
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Vet inte vilket batteri du tänker skaffa, men många BMS har en app (via blåtand) där man oftast får ut mer information än från en smart shunt, så jag skulle lägga de pengarna på ett bra batteri med ett välkänt bra BMS.

Edit: missade att det var ett Kepworth, enligt bilder på det batteriet så innehåller det 8st celler, jag personligen skulle hellre gå på ett med 4st 300Ah celler, då får man bättre koll på ev. obalans i framtiden.
Ok, tanken gällande bluetooth har varit med i tankarna men inte mera än så. Vad är huvudfunktionen för det? inställningar? eller för läsa ut mera specifika datadelar?

Cellerna har jag inte vart ens i närheten att tänka på, vart såg du att dom hade 8celler.?
 

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Ok, tanken gällande bluetooth har varit med i tankarna men inte mera än så. Vad är huvudfunktionen för det? inställningar? eller för läsa ut mera specifika datadelar?

Cellerna har jag inte vart ens i närheten att tänka på, vart såg du att dom hade 8celler.?
Inställningar av överspänningsskydd, underspänningsskydd, låg- och högtemperaturskydd med mera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, tanken gällande bluetooth har varit med i tankarna men inte mera än så. Vad är huvudfunktionen för det? inställningar? eller för läsa ut mera specifika datadelar?

Cellerna har jag inte vart ens i närheten att tänka på, vart såg du att dom hade 8celler.?
Både och, beroende på hur avancerat BMS man monterat i batteriet, oftast kan man inte ändra inställningarna i ett "drop in- LFP" som tur är kanske då man inte vet vilken typ/fabrikat på celler det är inuti.
Men läsa ut spänningen, laddningsnivå (SoC), momentan ström in/ut, hur jämn laddnivån/spänningen på enskild cell är, temperatur m.m.
Med en smartShunt kan du bara läsa ut spänningen, ström in/ut, laddningsnivån (SoC), samt historik på dessa värden.

Du ser på bilderna i Denna annons angående cellerna, nu tycker jag personligen ändå att blåtand har högre prio än antal celler.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Vet inte vilket batteri du tänker skaffa, men många BMS har en app (via blåtand) där man oftast får ut mer information än från en smart shunt, så jag skulle lägga de pengarna på ett bra batteri med ett välkänt bra BMS.

Edit: missade att det var ett Kepworth, enligt bilder på det batteriet så innehåller det 8st celler, jag personligen skulle hellre gå på ett med 4st 300Ah celler, då får man bättre koll på ev. obalans i framtiden.
Men det är ju semesterjobbet, att få BMS och shunt att lira
Hälsningar
Peter
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Nu så är bollen i rullning....svårt och stoppa den nu! Tog kontakt med Kepworth direkt och fick en säljare tilldelad till mig, utifrån dialogen så förklara personen att batteriet skickas från lagret i Tyskland och beräknas ta ca 10dgr från beställningen är betald. Jag valde att dom inte skickade med en "Charger" då jag redan har 1 samt lite skeptisk....ja ni vet. Då jag använder mitt kort för detta så hoppar jag över Amazon och dess garantier pga. kortet i sig har bra skydd och vilkor. Garantin eller återlämning ser jag inte som en issue då dom har en bra policy samt utifrån när man läser om företaget så verkar dom vilja ta en marknadsdel i Europa. Så vad blev priset då för ett LifePo4 300ah BMS från Kepworth. Jag valde dollarkursen då den står lägre än € , några hundralappar mindre. >> 4505:- vart priset, Jämför man med Amazon så sparade jag 2495:- vilket i sig är bra då det ska handlas lite annat inför bytet.

Vill tacka för hjälpen hittils och jag återkommer när det har anlänt samt mina andra delar. Så tar vi nästa steg i installationen. :) Trevlig helg
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Michael, japps det är ink moms. då det skickas genom EU (lagret i tyskland) så tilkommer det inget mera. Men allt kan hända...så när den står här framför mig så kommer jag återkoppla till er.
Nu så Michael så dök den upp.! :) la beställning i fredags och dök upp idag.

25,9kg väger den!

Nu blir det och göra lite tester. Lyckades få ”bra rabatt” på kjelle genom broders barnbarn. Så smartshunt, Inverter 100w, battery sense och victron laddare.

Återkommer till er när jag börjar se över kopplingar å kablar.
 

Bilagor

  • IMG_8796.jpeg
    4 MB · Visningar: 76
  • IMG_8797.jpeg
    4,4 MB · Visningar: 73
  • IMG_8799.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 69
Toppen