• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Byta AGM mot LifePo4

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Hej!

Jag är i starten att byta ut mina 2 AGM 95ah till ett Lifepo4 300ah bms med smartshunt-victron och undrar en del saker.

Som det ser ut idag så har jag en Adria Coral DL + 2020 med följande utrustning.

Module 12v with charger >> NE350
DC-DC Converter NE325 (40ah)
Vicrtron smartsolar 75/15
Solarpanel 130w
2x 95ah AGM

Jag är medveten om att jag kommer behöva ändra switcharna på NE350, NE325, Victron smartsolar inställningen.

Mina frågor är följande.

Är det något jag missat ovan att tänka på när jag ska byta batterierna?

Räcker det med att koppla ur kontakterna eller är det något jag behöver tänka på.

Hur ska en inverter kopplas i denna lösning ? har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksam emot skiss, förklaring mm.

Har läst om att en del har en så kallad ström-brytare som en lösning i deras installation vid batterierna för stänga av strömmen. Vad är era erfarenheter om det, är det ett måste eller är det "nice to have" pryl?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
victron behöver lära sig vilket batteri det är, när man installerar den ny ska batteriet anslutas först i så fall borde man lossa pluskabeln från solpanelen först innan man ansluter batteriet. För att få lite balans i solpanel batteri skulle det inte skada med en till solpanel.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
victron behöver lära sig vilket batteri det är, när man installerar den ny ska batteriet anslutas först i så fall borde man lossa pluskabeln från solpanelen först innan man ansluter batteriet. För att få lite balans i solpanel batteri skulle det inte skada med en till solpanel.
Hej!

Jag är i starten att byta ut mina 2 AGM 95ah till ett Lifepo4 300ah bms med smartshunt-victron och undrar en del saker.

Som det ser ut idag så har jag en Adria Coral DL + 2020 med följande utrustning.

Module 12v with charger >> NE350
DC-DC Converter NE325 (40ah)
Vicrtron smartsolar 75/15
Solarpanel 130w
2x 95ah AGM

Jag är medveten om att jag kommer behöva ändra switcharna på NE350, NE325, Victron smartsolar inställningen.

Mina frågor är följande.

Är det något jag missat ovan att tänka på när jag ska byta batterierna?

Räcker det med att koppla ur kontakterna eller är det något jag behöver tänka på.

Hur ska en inverter kopplas i denna lösning ? har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksam emot skiss, förklaring mm.

Har läst om att en del har en så kallad ström-brytare som en lösning i deras installation vid batterierna för stänga av strömmen. Vad är era erfarenheter om det, är det ett måste eller är det "nice to have" pryl?
Du har inte nämnt något om typen av inverter eller vilken typ av batteri du ska ha istället för dina 2st AGM.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
victron behöver lära sig vilket batteri det är, när man installerar den ny ska batteriet anslutas först i så fall borde man lossa pluskabeln från solpanelen först innan man ansluter batteriet. För att få lite balans i solpanel batteri skulle det inte skada med en till solpanel.
Eftersom han har en smart Solar, så görs alla inställningar i appen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!

Mina frågor är följande.

Är det något jag missat ovan att tänka på när jag ska byta batterierna?

Räcker det med att koppla ur kontakterna eller är det något jag behöver tänka på.

Hur ska en inverter kopplas i denna lösning ? har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksam emot skiss, förklaring mm.

Har läst om att en del har en så kallad ström-brytare som en lösning i deras installation vid batterierna för stänga av strömmen. Vad är era erfarenheter om det, är det ett måste eller är det "nice to have" pryl?
Det är en fördel ifall ditt nya batteri placeras frostfritt, i övrigt se över ifall kablage/anslutningar kommer att räcka till för ditt framtida effektbehov.

Invertern kopplar du direkt på ditt nya batteri med lämplig säkring närmast batteriets +pol. Se till att hålla ner längden på dessa kablar så långt det är möjligt, samt snåla inte på kvalitet och dimensioner. Invertern skapar även värme, så tänk på ventilationen där den placeras.
En huvudbrytare närmast batteriet är "nice to have" men inget måste, jag har det.
Lycka till :)
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Hej!

Jag är i starten att byta ut mina 2 AGM 95ah till ett Lifepo4 300ah bms med smartshunt-victron och undrar en del saker.

Som det ser ut idag så har jag en Adria Coral DL + 2020 med följande utrustning.

Module 12v with charger >> NE350
DC-DC Converter NE325 (40ah)
Vicrtron smartsolar 75/15
Solarpanel 130w
2x 95ah AGM

Jag är medveten om att jag kommer behöva ändra switcharna på NE350, NE325, Victron smartsolar inställningen.

Mina frågor är följande.

Är det något jag missat ovan att tänka på när jag ska byta batterierna?

Räcker det med att koppla ur kontakterna eller är det något jag behöver tänka på.

Hur ska en inverter kopplas i denna lösning ? har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksam emot skiss, förklaring mm.

Har läst om att en del har en så kallad ström-brytare som en lösning i deras installation vid batterierna för stänga av strömmen. Vad är era erfarenheter om det, är det ett måste eller är det "nice to have" pryl?
Kolla att de nya batterierna passar på befintliga platser. Annars verkar du ha med alla viktiga saker.

Jag skulle koppla invertern parallellt med hela batteribanken, dvs till samma ställen som batteripolskorna som övriga kablar är kopplade. Då förbrukas lika mycket från bägge batterierna.

Strömbrytare bör du ha. Litiumbaserade batterier ska inte underhållsladdas på samma sätt och då är det bra om du kan stänga av både laddning och förbrukning. Jag använder Biltemas frånskiljare 80-517.

Du bör också ha en frånskiljare på pluskabeln mellan regulatorn och solpanelerna, eftersom batteriet ska kopplas in före och kopplas ur efter solpanelerna. Jag använde en automatsäkring i lagom storlek och den fungerar också som frånskiljare.

Hela mitt byte finns redovisat här: Mitt byte till LiFePO4-batterier och större solceller
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Du har inte nämnt något om typen av inverter eller vilken typ av batteri du ska ha istället för dina 2st AGM.
Hej,

Batteriet som ska införskaffas kommer bli Kepworth 300ah BMS, gällande inverter så har jag inte kommit fram till vilken styrka, märke etc. utan tänker läsa mig fram till ett behov.

Som jag nämnde så är jag inte helt insatt i det hela och jag skulle vilja använda mina vanliga uttag i HB när jag parkerat. Så det ska jag efterforska lite mera i.
 
Senast ändrad:

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Kolla att de nya batterierna passar på befintliga platser. Annars verkar du ha med alla viktiga saker.

Jag skulle koppla invertern parallellt med hela batteribanken, dvs till samma ställen som batteripolskorna som övriga kablar är kopplade. Då förbrukas lika mycket från bägge batterierna.

Strömbrytare bör du ha. Litiumbaserade batterier ska inte underhållsladdas på samma sätt och då är det bra om du kan stänga av både laddning och förbrukning. Jag använder Biltemas frånskiljare 80-517.

Du bör också ha en frånskiljare på pluskabeln mellan regulatorn och solpanelerna, eftersom batteriet ska kopplas in före och kopplas ur efter solpanelerna. Jag använde en automatsäkring i lagom storlek och den fungerar också som frånskiljare.

Hela mitt byte finns redovisat här: Mitt byte till LiFePO4-batterier och större solceller
Stort tack Peter, får bli kvällslektyren :)
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Kolla att de nya batterierna passar på befintliga platser. Annars verkar du ha med alla viktiga saker.

Jag skulle koppla invertern parallellt med hela batteribanken, dvs till samma ställen som batteripolskorna som övriga kablar är kopplade. Då förbrukas lika mycket från bägge batterierna.

Strömbrytare bör du ha. Litiumbaserade batterier ska inte underhållsladdas på samma sätt och då är det bra om du kan stänga av både laddning och förbrukning. Jag använder Biltemas frånskiljare 80-517.

Du bör också ha en frånskiljare på pluskabeln mellan regulatorn och solpanelerna, eftersom batteriet ska kopplas in före och kopplas ur efter solpanelerna. Jag använde en automatsäkring i lagom storlek och den fungerar också som frånskiljare.

Hela mitt byte finns redovisat här: Mitt byte till LiFePO4-batterier och större solceller

Riktigt bra inlägg! det ger inspiration att gå vidare. :)
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Sitter i liknande sits som du, men har redan bytt ut till 12v 280 ah LiFePo4 batteri.
Nu tittar jag på inverter, men det blir problematiskt med så mycket kapacitet och 12v.
Hade jag byggt från början med den kunskap jag har nu, hade jag nog övervägt någonstans mellan 24v-48v batteri + inverter, en DC-DC omvandlare för laddning från generatorn, och en annan som tillhandahåller 12v till bodelen. Då kan man hålla sig under 100A mellan batteriet och invertern, vilket minskar risker med värdeutveckling.
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Sitter i liknande sits som du, men har redan bytt ut till 12v 280 ah LiFePo4 batteri.
Nu tittar jag på inverter, men det blir problematiskt med så mycket kapacitet och 12v.
Hade jag byggt från början med den kunskap jag har nu, hade jag nog övervägt någonstans mellan 24v-48v batteri + inverter, en DC-DC omvandlare för laddning från generatorn, och en annan som tillhandahåller 12v till bodelen. Då kan man hålla sig under 100A mellan batteriet och invertern, vilket minskar risker med värdeutveckling.
Tack Tom för din input. Ska gräva lite mera i just detta för se hur stort mitt behov är.
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
En följdfråga. Är det någon har en länk eller skiss på koppling med komponenter som batteribrytare, dc-dc samt batteriskena för + - liggandes. ? hittar inget bra alt. därute
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
Jag har grottat ner mig lite och gjort en enkel "skiss" på hur jag tänker mig kopplingarna ser ut. Dock så vill jag vill bolla med er andra på om något kan göras på ett annat sätt eller om jag är helt fel ute.

Det jag undrar över hur stor säkringen ska vara. samt om det är någon speciellt att tänka på batteribrytare, kablar.
 

Bilagor

  • skiss.PNG
    skiss.PNG
    41,2 KB · Visningar: 92

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Jag har grottat ner mig lite och gjort en enkel "skiss" på hur jag tänker mig kopplingarna ser ut. Dock så vill jag vill bolla med er andra på om något kan göras på ett annat sätt eller om jag är helt fel ute.

Det jag undrar över hur stor säkringen ska vara. samt om det är någon speciellt att tänka på batteribrytare, kablar.
SmartShunt ska sitta från batteriminus till bus bar, allt ska gå genom shunten. Kopplar du enligt bilden kortsluter du batteriet.. Det skulle du nog ha kommit på själv när du läst instruktionerna.

Jag har ingen batteribrytare men en säkring på plussidan. Säkringen dimensioneras strax högre än max beräknat uttag. Eller max laddström.
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2026
SmartShunt ska sitta från batteriminus till bus bar, allt ska gå genom shunten. Kopplar du enligt bilden kortsluter du batteriet.. Det skulle du nog ha kommit på själv när du läst instruktionerna.

Jag har ingen batteribrytare men en säkring på plussidan. Säkringen dimensioneras strax högre än max beräknat uttag. Eller max laddström.
Tack Johan uppskattas! Man ska inte skissa när man sitter i ett möte samt inte har manualen…”klantigt”
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har grottat ner mig lite och gjort en enkel "skiss" på hur jag tänker mig kopplingarna ser ut. Dock så vill jag vill bolla med er andra på om något kan göras på ett annat sätt eller om jag är helt fel ute.

Det jag undrar över hur stor säkringen ska vara. samt om det är någon speciellt att tänka på batteribrytare, kablar.
Edit: var visst lite sen av mig

Jag blir lite orolig när jag ser din skiss, den medför direkt brandfara!
Jag lägger upp två skisser hur det är gjort i min bil, alla kabeldimensioner och säkringar är valda enligt manualerna för respektive enhet. I mitt fall är det 16mm2 för dc/dc och 6mm2 speciell solcellskabel för dessa.
Vissa föredrar att ha en arbetsbrytare eller frånskiljbar säkring mellan solpaneler och MPPT. Jag brukar istället täcka över mina paneler vid arbete.
Väldigt viktigt att tänka på är att all pressning av kabelskor måste göras proffessionellt annars blir det snart varmgång.
Smart shunten är med och absolut all - anslutningar skall göras på chassiesidan av denna, antingen direkt eller via någon chassiejord på annat ställe. Annars har du ingen fullständig mätning.
En svag punkt i många bilar är anslutningen av bodelsbatteriets minus till chassie, i mitt fall gick den helt via EBL och det är alldeles för klent, så en kraftig minusledar från shunten direkt till ett väl renskrspat ställe på chassiet behövdes.


Hälsningar
Peter





 

Bilagor

  • Victron DC-DC.pdf
    121 KB · Visningar: 63
  • Victron MPPT.pdf
    70,8 KB · Visningar: 41
Toppen