• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger en vw plåtis

F

F.d. 20714

Guest
Hej!

Håller på att bygga en liten bobil av en vw transporter och tänkte höra om det finns någon här som har lite koll på några saker jag funderat på.

1. Ang. Besiktning så är bussen nu en lätt lastbil med tillägget skåp hyllor och fack. Den inredningen har jag slängt ut och ska montera en utdragssäng längst ena sidan och lite förvaringsskåp på andra. Behöver jag regga om den för det? Har sett att det finns tillägg "bostadsinredning" på lätta lastbilar men vad är isåfall fördelen med det och vad krävs? Ringde bilprovningen men de hörde aldrig av sig med svar... :(

2. Har isolerat golvet med 20 mm exp plastskivor som det ska ligga en marinplyood på. Hade tänkt lägga en golvvärmematta på Exp:n som man kan koppla in när det finns el att tillgå, men klarar den värme?
Golvvärme 24 | Komplett paket golvvärmematta alu 1.5 | elektriska Golvvärmemattor | elektriska Golvvärmefolier| Golvvärmemattor aluminium

3. Hur mycket ventilation behövs? tänkte sätta en ventil i insteget på sidodörren c:a 10 X 10 cm som tar in luft under bussen och två vanliga "båtventiler" i rostfritt på taket, det är två vuxna som ska sova i den.
Alternativt en taklucka men den tar väl ganska mycket vind när man kör?
Vent 28*28 taklucka vit Fiamma


Resten av skåpet kommer att kläs med 10 mm skrovisolering typ liggunderlag som limmas mot plåten och sedan vanlig tunn plywood utanpå som jag klär med tunn nålfiltsmatta för att det ska kännas lite ombonat.

Ska inte använda bussen på vintern så jag vill mest slippa kondensen men har även en eberspächer som jag kan använda om det skulle bli kallt o ingen ström finns att tillgå.

Vad tror ni erfarna byggare om detta? Är jag het ute och svamlar eller låter det rimligt?

IMG_3064.JPG
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

välkommen. lycka till med bygget.
jag kommer följa ditt bygge så lägg gärna ut många bilder.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Hej Masmakkan, jag tycker inte att du är ute och svamlar utan det låter som du har en rimlig plan i min värld.
Angående reggandet så undrar jag om du har tänkt att ha skiljeväggen bakom framstolarna kvar? I så fall så skulle jag tolka det som att du har ersatt skåp hyllor och fack med just skåp hyllor och fack,,, sen kan man ju alltid lägga en madrass på en av hyllorna. :D
Du kanske förstår hur jag tänker.:oops:

Ska du ta bort skiljeväggen blir det lite annorlunda och det är väl då det kan bli aktuellt med en registreringsbesiktning, som lätt lastbil med bostadsinredning eller kanske PB2.

Lycka till och kör hårt, mvh jocke
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Tack, här kommer en bild på dagens arbete.
Byggde en ram av trä att skruva fast golvskivan i. Funderade länge vad jag skulle fästa den med men tog tillslut fram fogskum. Sitter som berget men eftersom jag inte har någon erfarenhet av fogskum missbedömde jag lite hur mycket det svällde.:swoon: Får ta fram kniven när det stelnat. Metallskrotet är för att hålla ner ramen mot plåten.
Ska sedan passa in isoleringen i ramen.
IMG_3192.JPG
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

vilken sorts kylskåp har du tänkt dig? gasol? kompressor?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Tack, här kommer en bild på dagens arbete.
Byggde en ram av trä att skruva fast golvskivan i. Funderade länge vad jag skulle fästa den med men tog tillslut fram fogskum. Sitter som berget men eftersom jag inte har någon erfarenhet av fogskum missbedömde jag lite hur mycket det svällde.:swoon: Får ta fram kniven när det stelnat. Metallskrotet är för att hålla ner ramen mot plåten.
Ska sedan passa in isoleringen i ramen.
Visa bilaga 83490
tyvär så tror inte jag att detta kommer hålla eftersom en kaross rör sej men det kommer inte fogskummet att göra = släpper fr. golvet. Ta bort det där och gör om med sika eller nått liknande som klarar rörelse. Lycka till :yes:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygger en vw plåtis

Kul
1982 köpte jag en sprillans ny VW buss och byggde om till husbil. Det var en härlig tid och när vi var ute var vi tvunget sitta i min buss trots att det fanns husvagnar.
Jag hade kyl, vatten/avlopp sovplats för 2 pers och sittplats för 6 pers runt bordet. Det var en härlig tid..

Lycka till
/M
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Tack för alla inlägg!
Jag förstår vad du menar Sjöberg, kör bara på o inte bry sig så mycket om det där :)

Kylskåp kommer jag inte ha i bussen till att börja med, kanske en basic kylbox bara.

Tänkte inte på det där med rörelser i karossen..men men nu sitter dom där..
Slog mig oxå att jag kanske borde målat golvet med något rostskydd innan..
Kanske kan pensla på Linolja eller liknande men det tar väl en massa dar innan det torkar?

Kul att höra om bussen marunga, hoppas det här blir bra! :)

En bild från golvet. Ska till några passbitar bara.

bild(1).JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygger en vw plåtis

Rostskydda hade nog bara behövts om lacken var skadad någonstans eller att det trängt fram rost i någon skarv eller så. Annars torde originallacken funka bra. Mesta rosten i bilar uppkommer i olika skarvar och i de balkar man inte ser inuti, sen kryper det fram och ställer till elände. Därför kan det vara ide att rostskydda just dessa skrymslen med tunnflytade rostskydd. Nyare folkor är så vitt jag vet (har haft en -95:a) med vaxbaserat rostskyddsmedel. Tror inte man skall blanda detta vare sig med tektyl liknande eller med linolja. men fråga gärna någon som vet.
(själv använder jag helst linolja till mina gammelbilar, mest för att det är trevligare att arbeta med men även för att molekylstorleken är mindre vilket ger en bättre inträngning i rost som redan etablerat sig.)


Vad jag förstår har du inte skruvat reglarna, det är i så fall också bra för gör man det kan man ge sig f.n. på att det kommer upp fukt den vägen och sen kryper rosten fritt vidare. Om man inte lyckas täta underifrån 100% igt men det kan vara mkt svårt att komma åt på alla ställen. Jag gjorde den blundern på mitt förra bygge.

Jag tror inte heller det kommer bli något problem med att fogskummet inte klarar rörelserna. Denna typ av skåpbilar med självbärande kaross brukar vara tämligen vridstyva. Om inte blir det svårt att öppna o stänga skjutdörrar och bakdörrar om den står lite ojämnt parkerad. Det är skillnad på större rambyggda fordon där ramen skall flexa och röra sig.
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Jo den skadan är desvärre redan gjord, skivan som låg på golvet var skruvad rätt ner i plåten utan rostskydd eller något:confused:
Har tätat dom nu och dränkt dom med linoljebaserat rostskydd, därför valde jag att limma fast reglarna.

Gjorde klart passbitarna idag så i morgon kan jag lägga på golvskivan med shackrutig vinylmatta på.:)

Funderar fortfarande på om inte en golvvärmeslinga skulle vara trevligt att ha på isoleringen:rolleyes:
bild.JPG
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Fick en del gjort igår. Isolerade det mesta tills limmet tog slut och la in en golvmatta.
Satte en ventil på taket och ett luftinsläpp i golvet.

Snickrade även ihop en enkel utdragssäng.

Nu ska det limmas cellplast på liggunderlaget o sättas en tunn plywood som innervägg.


IMG_3230.JPG

IMG_3222.JPG

IMG_3217.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Hade en opel kadett caravan -79 som varit televerkare och lastbilsreg, samma som din stod det i pappren. Satt i skåp säng och likadan ventilator och besiktade utan mellan vägg de gnällde på att det måste finnas lastförskjutningskydd så jag löste det med ett som jag tog bort när jag besiktat.
Den caddy jag har nu är ju lb reg och skåp och jag tog bort mellanväggen och installerade lika som dej ungefär. Dom sa inget om nåt på besiktningen, men om du är osäker kan du säkert ta upp ett skapligt hål i mellanväggen och ha en plastskiva där för siktens skull.
Om du ska ha nålfilt på väggarna så tänk på att du kommer att få dammsuga dom eftersom det kommer att fastna en massa damm där blir ju lätt statiskt.
Jag köpte en båtmatta och klistrade fast den behöver man bara torka av.
Ingen fara med golvet mitt klickgolv ligger löst på golvet det är bara inredningen och och några självborrande plåtskruv genom reglar och plåtgolvet.
Har kört några tusen mil nu och inget är löst eller skramlar -än.
Blir nog en bra plåtis till slut, man får räkna med att man kommer på saker hela tiden som man vill förbättra.
Men mycket av tiden går att leta delar som man behöver, bårfirmorna har en del bra saker, en båt är ju liten och allt ska få plats.
Gör inte som jag och köp en eldriven kylväska är det inte kompressor så tömmer dom snabbt batteriet och så fort man stänger av dom kan man lika bra öppna locket, och alla jag sett har låtit så mycket att det blir svårt att sova.
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Hej! Tack för synpunkterna! Det är så mycket enklare att ta del av andras erfarenheter än att prova själv ibland.
Har varit ute på ett par turer med bussen nu. Båda i minusgrader. Det blir rejält med kondens på de ytor som inte är klädda med liggunderlag men de som är klädda är helt torra. Vad det gäller värmeisolering är det just ingen skillnad mot att vara utan skulle jag tro. Vi hade en 220v värmefilt på under natten, det blev jättevarmt.
Att limma med vattenbaserat kontaktlim kan jag däremot inte rekommendera. Inte för att det lossnar, det sitter bra men det luktar fortfarande lim i hela bussen. Speciellt när det är varmt ute. Inte som det lösningsmedelsbaserade limmet utan en ganska tung och sötaktig lukt. Hoppas det försvinner.. :msn_sick::msn_sick::msn_sick:

Återstår att sätta plywood på väggara och klä dem med något. Vore fint med något lite ombonat.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Tack, här kommer en bild på dagens arbete.
Byggde en ram av trä att skruva fast golvskivan i. Funderade länge vad jag skulle fästa den med men tog tillslut fram fogskum. Sitter som berget men eftersom jag inte har någon erfarenhet av fogskum missbedömde jag lite hur mycket det svällde.:swoon: Får ta fram kniven när det stelnat. Metallskrotet är för att hålla ner ramen mot plåten.
Ska sedan passa in isoleringen i ramen.
Visa bilaga 83490
Ja av fogskum lär man sig, som namnet säger så är det en fog (används mest för vindtätning typ fönster o genomföringar i hus) inte ett lim, limma med Sikaflex 291i med primer och sen kan du koppla av, jag har solpanel på taket limmat med det och det är framtaget för marint bruk, det finns också en värre 292i dubbelt så starkt men det är överkurs i ditt fall, både 291/292 är flexibla efter härdning dvs tål vibrationer.
Lycka till:)
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Har nu satt upp tunn plywwod på väggarna och betsat den med ljus bets, tyckte det blev fint och ljust med årsringarna i trät. Satte upp en målad board i taket oxå. En veckas campande i Danmark i det här utförandet funkade finfint. Dock har jag gjort sängen lite fort o fel så den behöver göras lite högre för att få in förvaringsbackar och delas av så man kan dra ut bara en liten del längst med bakdörrarna så det bildas en L-soffa. Även lite skåpinredning ska på plats längst med skiljeväggen.

Det går sakta framåt :)

bild(2).JPG
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Bygger en vw plåtis

Hej! Har haft bussen avställd under vintern men nu är det nya tag. Fick tag på en köksbänk från IKEA billigt som jag gick lös på med cirkelsågen. Har modifierat djupet på hela bänken, bara lådan som inte gick att kapa..:p
Ska göra en öppning i bänkskivan så man kan lassa ner sängkläder o sovsäck på dagen och sänka ner en liten diskho med kran närmast dörren.
 

Bilagor

  • bild(2).JPG
    bild(2).JPG
    1,2 MB · Visningar: 17
Toppen