• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om mitt 12v kylskåp.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Klart jag har... Hade jag inte gjort det då hade nog hela kyl/frysen blivit varmare...
Det finns andra här i Hbk som har exakt samma problem.. Med kylan i undre lådan i frysen...
Bara en fundering, eftersom på min bil sitter kylskåpet med sugpassning på båda sidor..? :)
Men jag har ju ett sådant där förhatligt gaskylskåp, så då spelar det ingen roll, bara ett helsike att få ut det. ;)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, som tur är inte, det var bara en tanke som dök upp att det kunde vara väldigt trångt runt skåpet.
Då är våra skåp inte lika, jag har hela tiden utgått ifrån mitt skåp Sunwind 139L cosine....
Gör jag inte det så är risken stor att jag får helt felaktig information... Och det hjälper ju inte mig... ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då är våra skåp inte lika, jag har hela tiden utgått ifrån mitt skåp Sunwind 139L cosine....
Gör jag inte det så är risken stor att jag får helt felaktig information... Och det hjälper ju inte mig... ;)
Som tankeunderlag borde det ju kunna fungera..? :wideeyed:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som tankeunderlag borde det ju kunna fungera..? :wideeyed:
Visst men nu fick jag med en manual..:spinny: där flera viktiga saker var med angående installationen ...

Som jag tidigare skrivit så misstänker jag starkt att det är radiatorerna som orsaken problemet.... Kan ju inte var speciellt smart att bygga in varma radiatorer i isoleringen som skall hålla frysen kall... :swoon:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst men nu fick jag med en manual..:spinny: där flera viktiga saker var med angående installationen ...

Som jag tidigare skrivit så misstänker jag starkt att det är radiatorerna som orsaken problemet.... Kan ju inte var speciellt smart att bygga in varma radiatorer i isoleringen som skall hålla frysen kall... :swoon:
Du kunde kanske montera ett par små datorfläktar som blåser in i spalterna på sidorna?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kunde kanske montera ett par små datorfläktar som blåser in i spalterna på sidorna?
Om de hade ingått i köpet :rolleyes:..... Men då hade jag säkert redan backat där, :swoon:
och köpt ett annat skåp... ;)

Sen blir det nog svårt att blåsa bort värmen då den finns i isoleringen inne i väggen...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om de hade ingått i köpet :rolleyes:..... Men då hade jag säkert redan backat där, :swoon:
och köpt ett annat skåp... ;)

Sen blir det nog svårt att blåsa bort värmen då den finns i isoleringen inne i väggen...
Jovisst men kondensorn ligger ju ytterst så om du kyler utsidan så förs ju värmen bort!
Och tydligen hittar du ju inte något annat skåp som passar, så varför inte göra det bästa av det du har?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jovisst men kondensorn ligger ju ytterst så om du kyler utsidan så förs ju värmen bort!
Och tydligen hittar du ju inte något annat skåp som passar, så varför inte göra det bästa av det du har?
Det gör jag också.... Jag har bara frusen grönsaker eller frukt i nedersta låda....
Men just nu har jag en himla tur... Det är inte fiskese sesong nu för i den låda var min tanke att ha fisk, calamari mm.... Så jag måste lösa detta till nästa fiske sesong...
Sen finns det inga garantier att värmen försvinner med fläktar när den väl är inne i isoleringen...
Firman i Tyskland har en bra fungerande lösning, och de vet nog vad de gör...

Därför tror jag att jag kopierar deras lösning... Skall bara hitta en firma som hjälper mig med jobbet och gasen...
Ca 150:-€ tar de i Tyskland, men tyvärr är omvägen dit för lång för mig för att få någon lönsamhet i ombyggnaden...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ursäkta, detta inlägg hjälper inte Peter, men...

När min kyl/frys drar sin sista suck så är jag väldigt sugen på att konvertera det till en 12V kompressor kyl/frys.
Ifall det i eu går att finna ett passande paket samt såklart ett överkomligt pris.
Jänkarna har ju hållit på med detta ett bra tag i sina husbilar.
Någon som är insatt om ev. paket?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

När min kyl/frys drar sin sista suck så är jag väldigt sugen på att konvertera det till en 12V kompressor kyl/frys.
Ifall det i eu går att finna ett passande paket samt såklart ett överkomligt pris.

Hej Peter...

Jag har sett några äldre videon på Youtube från Amerika, där de byter kompressorn och/eller hela kyl paketet på kylskåp i husbilar..

Idag hittar du bla. På Ali Express 12/24v kompressor eller hela 12/24v kyl paket både för gasen 134a och 600a... Till en relativ billig penning.. Det gäller bara att veta hur stor kompressorn skall vara till tänk skåp..
Sen hittar man också små gasflaskor med rätt kyl medel, det är bara vacumsugen som fattas, då kan man själv göra hela ombyggnaden...... Enkelt va :yes:;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024

Jag monterade ett paket liknande detta i kylboxen på båten. Förfyllt med köldmedium så bara att skruva ihop kopplingarna. Funkade bra. Det finns några olika modeller. Eftersom boxen från början var enbart för kyla fick man sätta dit en mellanvägg i den för att få en uppdelning mellan kyl och frys, vilket kan kräva lite laborerande.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipsen.
Smidigast hade dock varit att bara byta bakstycket som i filmklippet.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag monterade ett paket liknande detta i kylboxen på båten. Förfyllt med köldmedium så bara att skruva ihop kopplingarna. Funkade bra. Det finns några olika modeller. Eftersom boxen från början var enbart för kyla fick man sätta dit en mellanvägg i den för att få en uppdelning mellan kyl och frys, vilket kan kräva lite laborerande.

Denna typ av kylsystem passar nog bäst till en liggande box och är då knappast intressant för en husbils kyl...

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Denna typ av kylsystem passar nog bäst till en liggande box och är då knappast intressant för en husbils kyl...
Det håller jag inte alls med om. De finns med olika förångarmodeller, tittar man exempelvis på modellen med "O-förångare" ser man att komponenterna är väldigt lika de som används i Dometics husbilskyl. Med den fördelen att man kan placera kompressorpaketet en bit ifrån själva skåpet, t.ex. i ett stuvfack. Skulle passa utmärkt i min plåtis!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det håller jag inte alls med om. De finns med olika förångarmodeller, tittar man exempelvis på modellen med "O-förångare" ser man att komponenterna är väldigt lika de som används i Dometics husbilskyl. Med den fördelen att man kan placera kompressorpaketet en bit ifrån själva skåpet, t.ex. i ett stuvfack. Skulle passa utmärkt i min plåtis!

Denna tråd handlar ju om en kyl med frys... Alltså två förångare... Hur löser du det med den du skriver om.....?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Denna tråd handlar ju om en kyl med frys... Alltså två förångare... Hur löser du det med den du skriver om.....?
Det var iofs PeterK:s fråga jag hade i åtanke. Lösningen blir som vanligt: förångaren sitter (huvudsakligen) skåpets övre del, i frysfacket som är avskärmat men ej helt tätt nedåt. Det skall bli fryskallt där medan lagom mycket kyla rinner ner i kylutrymmet och ger kyltemperatur där.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var iofs PeterK:s fråga jag hade i åtanke. Lösningen blir som vanligt: förångaren sitter (huvudsakligen) skåpets övre del, i frysfacket som är avskärmat men ej helt tätt nedåt. Det skall bli fryskallt där medan lagom mycket kyla rinner ner i kylutrymmet och ger kyltemperatur där.
Okey... Men hur vet du att temperaturen blir rätt i varje del av skåpet....?

Toppen