Sv: Bygga om Mercedes Sprinter
Det beror på vilken horizont man har med sitt bygge. Skall det bli ett villkor i testamentet att så länge plåtisen lever och...

Då är det knepigt. Men om du använder bilen mest på sommaren och säg femtonår, så borde normal nogranhet hjälpa långt. Då menar jag att man använder liggunderlägg med slutna celler och tätningsmassa i skarvarna, eventuellt bra tejp. Balkarna i väggarna och i taket skulle jag skumisolera efter att ha lagt flexrör för sladdar. Skumisolering skall man ta försiktigt då den har stor expansionskraft, spruta hellre för lite än för mycket.
Kruxet är egentligen vilken förbehandling man skall lägga på plåten före isolering? I balkarna definitivt vax baserat rostskyddsmedel när det är varmt som sjutton. Kanske lika bra ta samma medel på plåten också? Jag skulle sätta extra omsorg i skarven mellan vägg och golv, där brukar det börja rosta...
Om du använder oljehärdad masonit, eller liknande kvalite i väggar, plus något plastmatta från båtvärlden, sådan där halvmjukt för ljudets skull, så blir ju den konstruktionen delvis "andande" dvs. den är inte 100% ångtätt. Jag skulle vilja ha det så, för då släpper den ifrån sig fukten också. Tänk på alla lim du väljer att de pallar för kyla och fukt....