Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur gör man då ?
Den jag köpte bilen av sa att den var omtypad till PBll för att få köra på vanligt körkort. Men det var inte han som gjorde det. Kanske bilprovningen vet?
Hittade bara några regnr för 312d och jämförde med din och det var ungefär samma, max totvikt 3,5t.
Upp till 3,5t gäller ju B-kort för lätt lastbil, tidigare typade många om sin tyngre fordon till pb2 för att få köra med b-kort. tror det är lite andra regler nu.
Om det är så att den hade tyngre vikt då är det förmodligen därför som de reggat om den men varför bara 3,5t verkar konstigt.
Om den haft högre vikt tidigare eller det går att få intyg från tillverkaren om högre vikt kan du säkert höja vikten annars är det väldigt svårt.
Att ha en marginal med endast 600kg för inredning plus egen utrustning är för lite tror jag.
Har sett husbilar med 140kg lastvikt och då får man åka med ständig överlast.
Enda orsaken att ha lite vikt är ju lägre skatt och utomlands är det lägre hastighet och förbud att köra på vissa vägar osv. Även här finns det lite begränsningar över 3,5t.
Hittade en sån här diskbänk på blocket men tyvärr var den nu såld.
Säljaren visste inte var den hade köpts
Någon som vet?