• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan stämma, håller med om regummerat, stommarna blir ju "bakade" flera gånger och kan dessutom vara skadade från tidigare. Har haft regummerat på en bil för längesedan, där släppte slitbanan, därefter aldrig mer!
Kollade mera, det är V3-11, börjar ändå bli för gammalt, jag hade bytt direkt mot nya märkesdäck!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var hos gummiverkstaden nu och datumet är månad 3 2011Behöver säkert inte vara regummerat trots den synliga gummikanten tyckte ändå att dom var lite gamla så jag beställde nya, har lagt så mycket på skrället men,men. Där gick en pension till :(
Vill ju inte råka ut för ett däckhaveri
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu undrar vi som inte vet eller kan vad du beställt för däck? Du verkar tveksam till bilen trots att du lägger mer och mer pengar på den, någon slags hatkärlek verkar det som och naturligtvis har du haft bättre bilar förut. Men vad tycker Kerstin om det hela hon har ju mycket att säja till om och en massa bokstäver på kortet?
En sak som jag lärt mej under åren är att lyssna på kvinnors åsikter men sen har jag gjort tvärtom och fått lida för det.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu undrar vi som inte vet eller kan vad du beställt för däck? Du verkar tveksam till bilen trots att du lägger mer och mer pengar på den, någon slags hatkärlek verkar det som och naturligtvis har du haft bättre bilar förut. Men vad tycker Kerstin om det hela hon har ju mycket att säja till om och en massa bokstäver på kortet?
En sak som jag lärt mej under åren är att lyssna på kvinnors åsikter men sen har jag gjort tvärtom och fått lida för det.
Ja du Bengtic du låter som en dålig far för mig -:)
Jag har ännu mer bokstäver än henne i kortet alltså hela registret men det är ibland skönt att sitta bredvid för hon kör väldigt tryggt o lugnt. Vi skall ju ut o åka i sommar då vill vi inte bli stående och bilen tycker vi om. Lagom storlek och relativt smidig och har varit min rekreation under flera år att fixa o dona med. Det är klart att motorn kan rasa men det kan hända vilken gammal bil som helst?? Har talat med flera kunniga personer ang däcken som har samma åsikt som mig. Har jag nu lagt så mycket på bilen så nya däck går jag inte under för men nu kan jag inte göra mer och kanske kan sälja vinterdäcken på blocket om jag inte åker till riksgränsen :)
Skämt åsido ??
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja däcken var ju ett av det första jag bytte efter att jag skärskådat de gamla och fullt med sprickor har varit 2 gånger till spanien och portugal, inte säskilt tysta och bekväma men lagliga och håller bra. Som gamla vinterdäck förr i tiden inget suddgummi bra med mönster trots ett par tusen mil. Men skulle jag byta stötdämpare och sommardäck med lägre höjd så skulle jag helt klart få en bättre bil.
Vet att det finns en del som kör med sommardäck söderut, ska man sen hem lite tidigare än vad man tänkt kan det bli problem.
Jag är nog arbetskadad så jag ger folk en massa råd i onödan. Fick idag ett besök av en äldre man som fått bönesvar av Jesus och var lite facinerad av att höra honom berätta men det var bara ord men inget konkret vetande eller förklarande. Så efter ett par timmar tackade jag nej till fortsatt läsande i en bok jag misstror lika mycket som en instruktionsbok som ger rådet att kontakta verkstaden oavsett vad det gäller.
Jag är något yngre än du och alla mina förmenta råd är bara för att du ska behålla bilen och njuta av den som den är, tror egentligen att du trivs bäst när du får meka med den inte att campa men du vänjer dej. Skulle gärna köra iväg själv men mina problem med balansen gör att jag inte vågar ge mej iväg, börjar misstänka en liten stroke eftersom jag länge haft högt kolesterol men inte tålt medicinen simvastatin och fler av dess sorter som jag testat.
Körbarheten på din bil är ju mycket bättre än min i alla väglag.
Kommer ihåg när vi bägge jagade liknande bilar jag var ju på väg att köpa en bil som såg trevlig ut på pappret men ägaren talade ju om ärlig som han var att han totalrenoverat den eftersom den var svårt fuktskadad och jag förstod av det han sa att det inte skulle vara ett bra köp och du hade sökt på samma bil.
Min bil fick jag god hjälp att köpa från flera här på forumet och blev väldigt intresserad av att det var plastkaross dubbla lager glasfiber med skum imellan. Det har jag inte ångrat men det tog sin tid att bo in sej och vänja sig vi köregenskaperna, även om jag inte mår så bra så ser jag ett ljus i tunneln när jag har min husbil, skulle vilja börja packa och köra en sväng. Men man måste ha tålamod och egentligen är det förrän i Oktober man verkligen vill åka.
Kan du inte låna ut din co-driver så kan jag sitta i högersätet och njuta av färden?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Givetsvis är jag tacksam för dina och andra medlemmars råd. Har varit till stor hjälp på vägen till för att få klar bilen. Besvikelsen var väl när jag nu i år äntligen fick ut den ur garaget beror väl på att jag aldrig kört en sådan typ av bil. Köpte den i Eksjö och provkörde den en mil, kompisen körde den till Göteborg och sedan ensam till Söderhamn, för då fick jag inte köra bil för doktorn genom min epilepsi. Har alltså bara kört den en mil innan nu.

Bengtic
Tyvärr skulle du aldrig klara av att hantera min co-driver:twitcy:
Välkommen i *dåliga balansklubben’ nu efter fem år:)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej Meca Affe!

Har det blivit mycket kört i sommar?
Allt funkat bra? fasen vad lyxigt m chaufför !!
Inte så mycket som var tänkt men ändå ett par hundra mil
Det mesta har fungerat men lite smårep som du säkert läst i mina inlägg
Ja min chaufför kör ypperligt men hon kör ju buss varje dag så varför inte sitta bredvid o njuta o sköta gps˚en. Hur har det gått för dig?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Meca Affe!
Det har gått bra, säkert runt 400mil i Sverige!
Saknar rinnande vatten men det blir till vintern, även garderob/förvaring, har packat i plast bagar!

får väl säga att jag är nöjd med hur det funkar, barnen älskar att vara i den sover gott..

Visst är jag lite avis på din chaufför ..bara kunna åka med..
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Ställer in bilen för gott i år och försöker med en sammanfattning. Efter nu endast körda 400 mil så är vi väldigt nöjda med bygget
Planlösningen är helt perfekt med placeringen av detaljer mm. Värmen fungerar perfekt och en fördel var faktiskt golvvärmen. Skönt att ha på över natten när man står vid stolpe och när man går upp på toa mm. Vill man ha varmvatten får man det på 20 min.
Bilen går perfekt på vägen och verkar väldigt stadig, det beror väl på tvillingdäcken
Farthållaren håller hela tiden inställd hastighet både uppför o nerför. Kanske lite onödigt högt motorljud med buller i kupen. Det jag o hustrun saknar bättre säten med armstöd o dyl. Hustrun som mest kör tycker den är skönare att köra än bussarna hon normalt kör i jobbet. Fortsättning följer nästa år och hoppas det blir flera mil och ser fram mot en utlandsfärd. Stå på ställplatser el campingar låg inte i vårt intresse. Bättre liv o rörelse i tyska städer. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja du Bengtic du låter som en dålig far för mig -:)
Jag har ännu mer bokstäver än henne i kortet alltså hela registret men det är ibland skönt att sitta bredvid för hon kör väldigt tryggt o lugnt. Vi skall ju ut o åka i sommar då vill vi inte bli stående och bilen tycker vi om. Lagom storlek och relativt smidig och har varit min rekreation under flera år att fixa o dona med. Det är klart att motorn kan rasa men det kan hända vilken gammal bil som helst?? Har talat med flera kunniga personer ang däcken som har samma åsikt som mig. Har jag nu lagt så mycket på bilen så nya däck går jag inte under för men nu kan jag inte göra mer och kanske kan sälja vinterdäcken på blocket om jag inte åker till riksgränsen :)
Skämt åsido ??
Helt rätt tänkt och rörande motor som rasa så är det mycket sällsynt om man har olja och inte kör som om bilen vore ny dvs kör som en tok:)

Däck är A och O, sommardäck på sommaren vinterdäck på vintern och aldrig dessa sommar vinterkombinations däck som är dåliga till allt utom att fungera som fender på en brygga, sedan bromsar och hjulupphängning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja då har du vinterjobb med ljudisolering och stolsbyte. Om du tar ut originalmattan gör rent och målar om det behövs och sen klistrar bitumenplattor på golvet och sen ljudisolering så blir det ganska tyst. Har gjort det jobbet en gång för länge sen blev väldigt bra. Finns ju lite att läsa om ljudisolering. Viktigt att se hur det är med alla dörrlisterna och att dörrarna stänger ordentligt behövs inte mycket för att det ska bli oljud.
Jag tog bort dörrsidorna och klistrade bitumen skivor mot ytterplåten var lite mer Mercedesklang i dörrarna efter det.
 
Toppen