• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vägg 3 tillvekad så nu återstår att skruva fast alla väggarna,vänta på dom frästa profilerna till mina 45 graders hörn och sedan tillverka bakvöggen men det blir säkert krångligare att malla den. Fick däremot inte plats med kylskåpet på den plats jag tänkt. Måste använda den platsen till garderob.
Får bygga in kylskåpet i köksbänken. Läste att det nu finns ett kylskåp som fungerar som en draglåda. Då skulle man slippa ligga på golvet och hitta det man söker efter. Någon som sett detta eller testat det ?

image.jpeg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Sågat ingången till bäddarna. Har provat att komma in utan problem. I hörnet mot denna väggen skall garderoben vara. Man får trixa lite med utrymmena i en sån här liten bil men det går säkert.

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Inte så mycket gjort idag men ändå flera beslut tagna.
Satte vänsterkojen på plats och tog mig en tupplur på den och funderade på den fortsatta inredningen. Det blev en givande vila och kom på att jag nu kan göra överskåpen i sovutrymmet större än jag tänkt. Var från början rädd att man skulle slå huvudet i dom. Nu blir dom 40 höga och 30 djupa. Håller på med att försöka malla till en bakvägg vilket är problem genom att det endast är en skiva som skall passa så bra det är möjligt.

image.jpeg
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fint.

Ett tips gällande roterade bilder. Jag gissar att du fotograferar med din mobil. När du sedan laddar in dem i din dator ser de förmodligen ut som att de är rätt roterade. Tryck dock på redigera i ditt bildvisningsprogram och rotera bilden 360grader och spara bilden. Den kommer då visas rätt även när du har laddat upp dina bilder.

Mvh Torsten
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag laddar inläggen på HBK direkt från paddan. Skall testa ditt tips
 

sprinter

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Storuman
HBK-Nr
5318
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Då jag byggde min Sprinter så gjorde jag två lönnfack, ett lättåtkomligt där vi förvarar kreditkort plånböcker o sånt vi inte springer omkring med jämt, har ofta en liten börs med ett kort o kontanter då vi är ute. Ett svårare, sk gå åt helv-e där vi har kopior på pass, körkort alla papper man måste ha med sig plus kontanter i skr o euro. Nu då du är i sågartagen så kan det ju dyka upp nåt dödutrymme som går att använda, tycker det är bättre än nåt litet plåtskåp. Ett litet tips bara. Lycka till med bygget!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack för tipset,intresserad av alla tips o råd under byggtiden.
Detsamma har jag gjort i alla mina tidigare bilar men genom att skruva dit en låda under bilen modell stor vattentät kopplingsbox för el där jag förvarade dom nämnda behörigheterna som du nämnt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall börja med överskåpen. Såg i WatSki katalogen att det fanns färdiga luckor inklusive ram i teak som hade varit enkelt att använda men den största var för liten för mig. Någon som ver var liknande sådana luckor finns att köpa ?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Måste vara en kanonbil oftast ligger dom i vänsterfilen i 140-160 km fantastiska motorer hinner aldrig med inte ens med MC eller sportbil endast momentalt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kanske undras det vad som hänt. Har hållt på med bilen nästan hela sommaren
Väntat hela sommaren på en kompis som skulle montera solfilm åt mig på alla fönster i bodelen. Han ville ta ut alla rutor och göra detta för att det skulle bli bättre. I och med att tog ut dessa så tänkte jag att lackera invändigt runt fönstren. Var lite tråkig mörkröd färg. Fick inte sätta upp någon inredning eller väggar innan han var klar. Därför detta så monterades nästa ingenting men det mesta är tillverkat och står på utsidan bilen. Jag väntade och väntade samtidigt resten tillverkades. Igår hade han lovat att ta ut rutorna men gjorde inte detta heller. Idag bad jag därför en bilglasmästare för att ta ut dom. Han kom och försökte men såg att dom var ovanligt fastsatta i gummilisten så han gick bet. Han rådde mig att inte ta ut dom eftersom risken fanns att dom kunde spricka.
Idag började jag med att maska dom inifrån för lackering så att det blir lite fart på bygget. får anlita någon här för att montera solfilmen istället.
Kvar återstår överskåpen men skall åka till kompis som har ett snickeri med en en CNC fräs, så nu skall det bli fart på bygget. Visar lite bilder hittills
IMG_3153.JPG
In_3.JPG
Kyl_1.JPG
In_4.JPG
 

Bilagor

  • In_1.JPG
    In_1.JPG
    1 MB · Visningar: 9
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det blir nog väldigt gediget bygge!
Alltså detta med andra personer inblandade i projekt är alltid vanskligt. Begriper inte folk som lovar runt men håller tunt. I segling sammanhang är dett piss viktigt med besättningsval. På bryggan är alla mallapor och ytterst macco. När sedan stormen ylar och man hör inte ens sin egen röst, blir de flesta apatiska och därmed en belastning. Önskar att folk hade streckkoder i pannan för avläsning av karaktär...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja,hade jag vetat detta innan så var jag säkert längre fram med bygget. Vet inte hur många gånger jag har burit in alla detaljer och provisoriskt monterat dem på sin plats och provat att det passade, sen ut med alltihop igen :mad:
Ändå har jag ju detta bygget som terapi o hobby så jag har inte haft någon brådska men ville ändå börjat skruva fast detaljerna för gott. Hoppas nu bara att det finns någon här i stan som monterar solfilm på plats för nu går bilen inte att flytta. Hade vidtalat en firma om detta i vintras och fått pris på det men när jag kom i april så fick jag till svar att dom slutat med det !!
En fördel med dröjsmålet är ändå att man ibland kommer på bättre lösningar.
Nu blir solceller och tv antenn påtänkt också
 
Toppen