• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om befintligt kylskåp...

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Det låter som en mycket bra idé när gasolkylskåpet har kraschat.
Lite jobb är det förstås och tummen bör väl sitta ungefär på rätt plats.

Bygger man in kompressordelen i en liten låda kan man ta kalluft utifrån via en ventilationsslang och med hjälp av en extra datafläkt får man då en väldigt bra kylning av kompressordelen. Kylluften från kompressorn kan man antingen släppa in i bodelen eller blåsa ut utanför bilen...
Detta fungerar fint för mig med det kompressorkylskåp av standardutförande jag har.

Kompressordelen kan placeras ganska långt från förångaren/kylskåpet och man har då större möjligheter att placera kompressorn på ett lämpligt ställe i bilen.

Inbyggnaden underlättas av att Isotherm 2001 har snabbkopplingar mellan kompressordelen och kylskåpet, man kan då gå genom väggar och golv med enbart små hål för slangarna.

Fördelen med ett kompressorkylskåp är ju den låga strömförbrukningen - en tiondedel av vad ett gasolkylskåp drar på 12V! Vilket nog är en av anledningarna till att fundera på en sådan här ombyggnad.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Javist är det ett bra alt.behöver ej tänka på att det blir för omgivningen blir för varm. Gäller bara att muta någon kyl gubbe som kan tumma det gamla systemet på amoniak.Tummen bör man ha på rätt sätt.Men fram för alt så är det ett ekonomiskt alternativ för dom som måste riva ut fram rutan för att få ut sitt kyl när det pajjar för gått
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Har altid undrat varfor ett 12v kylskap skall vara so dyrt , darfor att det gar pa gas 12v och 220 och tillverkas i mycket mindre serier. jag vill inte heller ha en inverter som ger en dalig verkningsgrad och fler detaljer som kranglar
Sa Jag kopte ett helt vanligt 220v kylskap pa rea 180Cm hogt med frys.
Tog loss kompressorn och oppnade den , forlangde motoraxeln sa att den sticker utanfor compressorns lock.
borrade ett hal i locket som sedan svetsas pa igen, svetsar fast en tatningsbox runt axeln som sticker ut ur locket. Och pa denna axel sa satte jag en 12v motor. komressorn monteas nu utanfor kylskapet med varmeenheten som kyls med n liten ljudlos flakt.
Min 12voltsmotor ar kanske for liten for att kylskapet startar trogt mennar det val har startat sa kyler det bra. kylskapet ar nu extraisolerat med 5 cm polyeretanskum runt om.
total kostnad kyl 225€ tatning axel 6€ motor 84€ skum nagra Ol till gubbarna pa baren intill, fylla pa freon 35€ flakt 20€ totalt 370€ + den kalla olen.
I mitt fall sa bryr jag mig inte om gas till kylen da jag kommer att fylla taket med solpaneler. for att vara helt oberoende av elekrisitet.:oops:msn_idea:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Hur stark motor har du, och vilket varvtal jobbar den med?
Calle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Motorn ar av typ "vindrutetorkare" 3.2 Amp vilket ar lite i starten 3 sekunder varvtalet ar runt 700rpm. min buss ar under bygge i tidigt stadie , men kylen ar ett factum med kall dricka har i sommarvarmen . kompressorn startar ungefar med en intervall pa 15 minuter
och gar i 2.5 minuter, om man inte oppnar nagon av dorrarna for mycket.Du vet oppna for en ol 4 secunder barnen oppnar for en glass kan ta upp till en minut .

Ha det bra Juan
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Har altid undrat varfor ett 12v kylskap skall vara.........................
............................ :oops:msn_idea:

Jodå, det går absolut att göra som du har gjort med en extern motor till kompressorn, så gjordes förresten i början av kompressorskåpens tillblivelse.
Sedan kapslades motor och kompressor i samma kåpa för att undvika läckaget av kylmedium via kompressoraxeln, packboxarna är aldrig hundraprocentigt täta.
Numera - med ett helkapslat kompressorpaket - behöver man vanligtvis aldrig fylla på kylmedium om systemet inte har ett oväntat läckage.

Ryktesvis sägs det förresten att man kan använda vanlig propangas som kylmedium i stället för freon i kompressorkylskåp. Betydligt billigare om man måste fylla på systemet lite då och då, packboxen på kompressoraxeln är ju som sagt inte hundraprocentigt tät.
Och även om kylkapaciteten minskar något med propangas så finns det vanligtvis överkapacitet hos kompressorn. Gångtiderna på drivmotorn ökar förstås lite och kylskåpet drar då mera ström genomsnittligt.

Men lär man sig hur man ska fylla på propangasen så behöver man inte anlita en kyltekniker för varje påfyllning och kan lägga de pengarna på en extra solcellspanel.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om befintligt kylskåp...

Har altid undrat varfor ett 12v kylskap skall vara so dyrt , darfor att det gar pa gas 12v och 220 och tillverkas i mycket mindre serier. jag vill inte heller ha en inverter som ger en dalig verkningsgrad och fler detaljer som kranglar
Sa Jag kopte ett helt vanligt 220v kylskap pa rea 180Cm hogt med frys.
Tog loss kompressorn och oppnade den , forlangde motoraxeln sa att den sticker utanfor compressorns lock.
borrade ett hal i locket som sedan svetsas pa igen, svetsar fast en tatningsbox runt axeln som sticker ut ur locket. Och pa denna axel sa satte jag en 12v motor. komressorn monteas nu utanfor kylskapet med varmeenheten som kyls med n liten ljudlos flakt.
Min 12voltsmotor ar kanske for liten for att kylskapet startar trogt mennar det val har startat sa kyler det bra. kylskapet ar nu extraisolerat med 5 cm polyeretanskum runt om.
total kostnad kyl 225€ tatning axel 6€ motor 84€ skum nagra Ol till gubbarna pa baren intill, fylla pa freon 35€ flakt 20€ totalt 370€ + den kalla olen.
I mitt fall sa bryr jag mig inte om gas till kylen da jag kommer att fylla taket med solpaneler. for att vara helt oberoende av elekrisitet.:oops:msn_idea:
Utyser dej härmed till veckans Uppfinnar jocke
 
Toppen