• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga in elverk

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har tänkt att bygga in ett elverk i en låda. Det är en aluminiumlåda som sitter fast på en plattform baktill som egentligen är avsedd för moped. Lådan är 170cm bred och 40cm djup och höjden är 90 cm. Jag hade tänkt att dela upp lådan och ha elverket i den ena delen. Men som Ice-men påpekar att elverket alstrar mycket värme. Jag vill inte skapa en brand. Är det någon som har bra förslag på hur man kan installera den. Eller har gjort något liknande. Elverket är ett FME XG SF2000er. Liknar kipor 2000 men har elstart med fjärrkontroll.
Ha det
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bygga in elverk

Funkar troligen om man även monterar en tillräcklig effektiv fläkt som sköter lufttillförseln. En termostat som bryter vid för hög temperatur är nog dessutom ett "måste".
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bygga in elverk

Vi hade ett elverk på dragstången på vår "husvagn". Elverket var ett av konstantvarvtalstyp, alltså en tyngre modell monterad i en rörram. Två ventilationsgaller, genom det högra gick det modifierade avgasröret ut. En fläkt tog spillvärmen och blåste in den i vagnen under färd! Varma dagar tog vi bort hela frontluckan på skåpet, då var det absolut inga problem med kylningen. Elverket var extra isolerat mot buller av "Ducati skivan" på bild som hade ljuddämpningsmaterial på insidan. Funkade bra men vibrationerna från elverket letade sig in i vagnen så vi körde det på plats mest vid korta elbehov. :)

115b_zps9117bd4c.jpg


116b_zps7a3ba80a.jpg
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bygga in elverk

Har tänkt att bygga in ett elverk i en låda. Det är en aluminiumlåda som sitter fast på en plattform baktill som egentligen är avsedd för moped. Lådan är 170cm bred och 40cm djup och höjden är 90 cm. Jag hade tänkt att dela upp lådan och ha elverket i den ena delen. Men som Ice-men påpekar att elverket alstrar mycket värme. Jag vill inte skapa en brand. Är det någon som har bra förslag på hur man kan installera den. Eller har gjort något liknande. Elverket är ett FME XG SF2000er. Liknar kipor 2000 men har elstart med fjärrkontroll.
Ha det

Hittade den här tråd om att bygga in elverk. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/319727
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Bygga in elverk

Biltema har en motorrumsfläkt Motorrumsfläkt - Biltema som kanske skulle kunna räcka till. FME XG SF2000er lämnar 8,3A på 12V-uttaget och fläkten behöver bara ca 4,5A. Så fort elverket startas så startas även fläkten. Det kanske kan vara lämpligt att försöka anpassa lådan så att man har insug och utblås på samma sidor som elverket har sina.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga in elverk

Vilket forum. Jag är så tacksam för alla råd o hjälp på frågor som jag har. Motorrumsfläkt skall man placera den högt upp på lådan eller undertill. Värmen stiger. Så min tanke var att placera den högt, då drar den ut vörmen och in kommer kalluft?
Det jag undrar över finns det någon mojäng som stänger av elverket vid för hög temperatur.
Ha det
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Bygga in elverk

Att värmen stiger är sant, men med den cirkulationen som elverket i sig skapar så är det nog lika varmt i lådan oavsett var man mäter. Starta ditt elverk så ska du se - det fläktar på utav bara tusan!
För att vara säker på att det inte överhettar i lådan så skulle man kunna koppla en vanlig termostat till tändningen på elverket. Jag hade nog varit VÄLDIGT observant på temperaturen i lådan - elverket är ju inte gratis precis! Dessutom innehåller det ju även bensin. Jag är nästan orolig för temperaturen i mitt lastutrymme fast det är stort och jag har minst en lucka öppen. Dessutom har jag en utedel till värmepumpen som fläktar ut mycket luft...
Jag tycker det låter lite vanskligt att bygga in det i en liten låda, men med en jädra cirkulation kan det nog fungera. Kan du bygga det med öppen botten samt fläkten i toppen, då borde ju cirkulationen definitivt räcka till....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga in elverk

Noe som benyttes ved de elverk som er laget for innbygging er å dirigere inn kjøleluften fra under bilen og ut på siden eller bak. Innebugde vifter i elverket sørger for sirkualasjon - om en klarer å kanalisere luften gjennom og rundt elverket på denne måten så skulle det gå bra. Regner med at for et generelt elverk så trenger en eksterne vifter også.
 
Toppen