• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

F

F.d. 55451

Guest
Så kom ljudtrycksmätren i hus / husbil.
Uni-T UT352 > Ljudmätare, decibelmätare | Kjell.com

Visa bilaga 60585

En liten försmak av vad som kan mätas.
Har redan testat (morgon) från:

förarsätet under körning 68 -79,6 db :(
matbord vid parkering i uppfart 34,6 -42 db -
alkov vid parkering i uppfarten 32,2 - 37 db :)

(Hälften buller volymen i alkov än som matplats / sovutrymme.)

Som jämförelse: inomhus mus tyst 29,8 db.

PS. 3 dB kan en fördubbling / halvering av bullret
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Bryr inte att argumentera mot ovanstående inlägg och andra inte kommer heller.
Slutar mitt deltagande i denna tråd.
Jag har ingen positiv feedback från HBK forum mer - endast - Bygga o Renovera.
Ledsen för att jag tror att ha gett mycket - men nej.
:(:(:(

Der kan læses videre på
• Log ind
 
Senast redigerad av en moderator:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Øh, hvad mener du Bredo? Der er et medlem, Lennart 0g Marianne, der som du kommer med fakta, og det vil du ikke argumentere mod. Nej så klart, det er jo fakta at man kan finde de nævnte oplysninger på den angivne plads. Tror du har misforstået noget der. Men det er sandt at du bidrager med meget, om batterier og opvarmning af vand etc. Det tror jeg da nødig vi vil undvære. Men alle svar er altså ikke et angreb på dig. Hilsen Jes
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

iPHONE COMMERCIAL FUNNY - YouTube
vs
Uni-T UT352 > Ljudmätare, decibelmätare | Kjell.com

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

- og det vil jeg ikke diskutere, - slet ikke med nogen senere i tråden kommende konfliktsøgende og smartphone-fanatiker.

Jeg startede denne tråd (ikke under markisen) i et givende formål, http://www.husbilsklubben.se/forums/t58468-5/#post481038

Burde jeg :confused: have skrevet (i hver ny tråd :rolleyes:)for at undgå pestilensen for mig af smartphones:
.......denna tråd - utan inblandning från smartphone entusiaster - vänligen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/410797

Muligvis har Lennart ikke givet sine oplysninger med et konfliktsøgende mål, men hver gang smarthone blandes ind i andre seriøse produkters beskrivelse m.m. - havner det i "hat og briller".
Det er vist det som beskrives i YouTube linket - "hat og briller".

Verden er ved at få "spat" af smartphone entusiaster.
Det håber jeg HBK-webberne forstår.

Jeg orker ikke evindelige skænderier.
Spild af tid.

Er det ikke til at forstå :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

iPHONE COMMERCIAL FUNNY - YouTube
vs
Uni-T UT352 > Ljudmätare, decibelmätare | Kjell.com

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

- og det vil jeg ikke diskutere, - slet ikke med nogen senere i tråden kommende konfliktsøgende og smartphone-fanatiker.

Jeg startede denne tråd (ikke under markisen) i et givende formål, http://www.husbilsklubben.se/forums/t58468-5/#post481038

Burde jeg :confused: have skrevet (i hver ny tråd :rolleyes:)for at undgå pestilensen for mig af smartphones:
.......denna tråd - utan inblandning från smartphone entusiaster - vänligen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/410797

Muligvis har Lennart ikke givet sine oplysninger med et konfliktsøgende mål, men hver gang smarthone blandes ind i andre seriøse produkters beskrivelse m.m. - havner det i "hat og briller".
Det er vist det som beskrives i YouTube linket - "hat og briller".

Verden er ved at få "spat" af smartphone entusiaster.
Det håber jeg HBK-webberne forstår.

Jeg orker ikke evindelige skænderier.
Spild af tid.

Er det ikke til at forstå :confused:

Nej !
Mvh
Harry Hymer
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Hvad forstår du ikke.
Dansk eller ?
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Hvad forstår du ikke.
Dansk eller ?

Jeg kan ikke forstå at nogen kan tolka Lennart´s inlägg som "skaenderier". Kan det möjligen vara ngn form av språkförbistring. Annars verkar det vara en närmast paranoid reaktion.

Mvh
Harry Hymer
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Nej, det er ikke til at forstå Bredo, jeg klarer mig ellers ganske godt på dansk, bedre end på svensk faktisk. Men vil man se konflikter, så ser man dem åbenbart.
Jeg har svært ved at se at et instrument der har en usikkerhed på +-1,5dB, dvs en fordobling eller halvering af lydtrykket som usikkerhed (skev du ikke at 3dB er hhv ford/halvering) påabsolutte målinger, er så meget bedre end en app der nok kan give dig en reference for forbedringer du laver. Om appen så måler absolut rigtigt betyder nok ikke det store.
Med begge "instrumenter" tror jeg man kan komme på ret vej.
Men du syntes at lige din nye dims er det eneste rigtige, der er andre der syntes at deres dims er det eneste rigtige. Verden brød ikke sammen da vi oscilloscoper på et lille kort vi kunne tilslutte PC'er, selvom mange troede det.
Målet må vel være at finde veje til forbedringer, og der findes mange veje at gå, så kan man syntes om dem eller ej. Vi kører jo heller ikke alle i samme type husbiler, eller er gift med koner der ser ens ud allesammen.
Det er jo netop de forskellige opfattelser der tilfører noget til diskussioner og løsninger, eller blev det jo bare rygklapperi det hele.

Förlåt svenska vänner att alt detta blev på danska, hoppas ni hänger med..
Jes
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jo vist- jo vist.
- og jeg ser heller ikke noget direkte forkert i Lennarts indlæg - det er mere hvad en smartphone fanatiker kan føre det til.
Det har jeg set alt for ofte, og desværre for HBK - kun her.

Jeg er ikke den eneste som er blevet skræmt over denne fanatisme - og måske blevet så skræmt at jeg lukker hellere for oplysninger en spilder min tid over vandvittige' argumenter som dem i YouTube.

Men hvorfor skrive om mine målinger - i har jo jeres smartphones.

Men i DACF har jeg allerede givet tips som er hentet ud fra konkrete målinger med seriøst udstyr.

Jeg vises ikke megen forståelse HER. :(
- og så vil i ha' at jeg skal lave indlæg med saglighed :rolleyes:
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jeg så ikke noget svar på dette:

"Jeg har svært ved at se at et instrument der har en usikkerhed på +-1,5dB, dvs en fordobling eller halvering af lydtrykket som usikkerhed (skev du ikke at 3dB er hhv ford/halvering) påabsolutte målinger, er så meget bedre end en app der nok kan give dig en reference for forbedringer du laver. Om appen så måler absolut rigtigt betyder nok ikke det store.
Med begge "instrumenter" tror jeg man kan komme på ret vej."

Er det forbedringen eller metoden til at nå frem der er vigtigst? Jeg syntes forbedringen er vigtigst, om man så har målt en absolut dæmpning/forbedring fra 55,38951dBC til 52,38951dBC er nok mindre vigtig end at man har halveret med ca 3dBC (den usikkerhed i øvrigt der er på dit instrument....)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.861
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Jag har inte sett någon uppgift om exaktheten på appen? :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Applikationen, som är anpassad till IPhone 3GS, IPhone 4 och IPad, är inte likvärdig med en professionell bullermätare utan ger ungefärliga värden. Den fungerar för ljudnivåer mellan ca 40 och 100 dB(A). Bullermätaren uppfyller inte internationell eller europeisk standard för ljudnivåmätare.
På grund av inbyggda begränsningar i produkterna kan ljudnivån för ljud som domineras av låga frekvenser (under 200 Hz) komma att underskattas.

Tanken är att få en indikation på bullernivån omkring dig för att vid behov kunna gå vidare och göra mer noggranna mätningar. Om du upplever besvärande ljudnivåer på din arbetsplats, kontakta i första hand din arbetsgivare och ditt skyddsombud.

Se: Arbetsmiljöverket

PS! Det är Arbetsmiljöverket som utvecklat appen.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.861
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Applikationen, är inte likvärdig med en professionell bullermätare utan ger ungefärliga värden. Värdena kan också skilja sig mellan olika exemplar beroende på variationer i mikrofonernas känslighet. Den fungerar för ljudnivåer mellan ca 40 och 100 dB(A). Bullermätaren uppfyller inte internationell eller europeisk standard för ljudnivåmätare. På grund av inbyggda begränsningar i produkterna kan ljudnivån för ljud som domineras av låga frekvenser (under 200 Hz) komma att underskattas.
Tanken är att få en indikation på bullernivån omkring dig för att vid behov kunna gå vidare och göra mer noggranna mätningar. Om du upplever besvärande ljudnivåer på din arbetsplats, kontakta i första hand din arbetsgivare och ditt skyddsombud.

Detta är hela texten om appen, jag tycker att den ger Bredo rätt i att det inte går att jämföra med en riktig bullermätare. Man har överhuvudtaget inte angett något om exaktheten eller repeterbarheten i appen, men gör undantag för vilken mikrofon (telefon) som används, alltså ett mycket grovt redskap för bullermätning. :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Om jag vore Bredo skulle jag först jämföra appen mot en professionell ljudmätare för att se ev. avvikelser och i vilka områden de avviker innan jag sågar skribenter och modern teknik jäms med fotknölarna.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Applikationen, är inte likvärdig med en professionell bullermätare utan ger ungefärliga värden. Värdena kan också skilja sig mellan olika exemplar beroende på variationer i mikrofonernas känslighet. Den fungerar för ljudnivåer mellan ca 40 och 100 dB(A). Bullermätaren uppfyller inte internationell eller europeisk standard för ljudnivåmätare. På grund av inbyggda begränsningar i produkterna kan ljudnivån för ljud som domineras av låga frekvenser (under 200 Hz) komma att underskattas.
Tanken är att få en indikation på bullernivån omkring dig för att vid behov kunna gå vidare och göra mer noggranna mätningar. Om du upplever besvärande ljudnivåer på din arbetsplats, kontakta i första hand din arbetsgivare och ditt skyddsombud.

Detta är hela texten om appen, jag tycker att den ger Bredo rätt i att det inte går att jämföra med en riktig bullermätare. Man har överhuvudtaget inte angett något om exaktheten eller repeterbarheten i appen, men gör undantag för vilken mikrofon (telefon) som används, alltså ett mycket grovt redskap för bullermätning. :wideeyed:


Jovist, men en riktig mätare har inte +- 1,5dB, eller?, här pratar vi leksaker til <1000,- vs en app. Men Bredo säger inte dom inte går att jämföra, han vill bara inte ha med apper eller smartphones i tråden. Och det tyckar jag är fel. Ska vi ha en smartphone fri avdeling på forum? Knappast.

Alla genvägar behövs för att ta fram lösningar på problem :mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.861
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bullermätningar och bullerbekämpning i husbil, mm

Ibland kunde det vara skönt med en tråd där inte Iphone dyker upp som det saliggörade mediet för allt. Universalgrejor är bra till mycket, om man har ont om plats eller viktproblem, men kommer sällan i närheten av det dedicerade verktyget för ändamålet.
Sedan är det väl Bredo som startat tråden, så han kan väl få välja lite? :wink:
För övrigt anges ju inga värden på appen överhuvudtaget, och det är naturligtvis inte möjligt eftersom den kommer att hamna i olika telefoner med olika egenskaper, med mikrofoner som riktas åt olika håll o.s.v. Då tror jag faktiskt mera på en separat ljudmätare, om aldrig så enkel. Jag har f.ö. sysslat lite med ljudmätning en gång för länge sedan, med då hette redskapet Brüel & Kjaer (ursäkta stavningen) och kostade redan då kring 30.000 om jag minns rätt. Men det lärde mej hur svår ljudmätning är, med reflekterat ljud t.ex.?!
 
Senast ändrad:
Toppen