• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Browser till Windows XP

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
KawaMal
När jag senast laddade ner 135.0.1 till en annan dator och skulle föra över till pinne så kom detta meddelande upp.
Det har jag inte råkat ut för tidigare

Nu förstår jag inte.
Du skrev i inlägg #1 att du sökte browser till Windows XP. Jag tipsade om version 52.9.0 som enligt Mozilla själva är den senaste (sista) versionen för XP. (Den fungerar, jag testade nyss).

Nu skriver du om en överföringsproblematik med en betydligt nyare version. Hör det till ursprungsfrågan?

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag försökt att få Supermium att fungera utan framgång. Sedan Chrome,, Firefox 52.9.0 och 135.0.1 utan framgång. Har pingat så att jag vet att jag har kontakt med nätet.
Jag körde Supermium i höstas på en 32 bitars XP dator. Har du kanske en 64 bitars XP?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Jag körde Supermium i höstas på en 32 bitars XP dator. Har du kanske en 64 bitars XP?
Nä, jag kör andra program som jag tycker mig minnas ha utrett den saken för.
Jag får ladda en program efter program som jag har fått förslag av andra om och prova

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nä, jag kör andra program som jag tycker mig minnas ha utrett den saken för.
Jag får ladda en program efter program som jag har fått förslag av andra om och prova
Du måste ta reda på om du har 32 eller 64 bitars XP klient. Sedan måste du dra ner 32 eller 64 bitars versionen av någon av de browsers du har fått tips av ovan. Annars fungerar inte drivrutinerna och programmen kraschar. Supermium finns både som 32 och 64 bitars. Länken du fick av mig fungerar klockrent på en 32 bitars XP men kraschar definitivt på en 64 bitars.

Det finns minst två metoder för att avgöra om du har en 32-bitars eller 64-bitars klient. Om någon metod inte fungerar kan du prova den andra.

Metod 1: Visa systemegenskaper på Kontrollpanelen
  1. Klicka på Start och sedan på Kör.
  2. Skriv sysdm.cpl och klicka sedan på OK.
  3. Klicka på fliken Allmänt. Operativsystemet visas på följande sätt:
  4. För en 64-bitars operativsystem: Windows XP Professional x64 Edition Version < år > visas under System.
  5. För 32-bitars operativsystem: Windows XP Professional Version < år > visas under System

Metod 2: Visa systeminformations fönster
  2. Skriv winmsd.exe och klicka sedan på OK.
  3. När Systemöversikt markeras i navigeringsfönstret, leta reda på Processor under objekt i informationsfönstret. Notera värdet.
  4. Om värdet som motsvarar Processor börjar med x86 kör datorn en 32-bitarsversion av Windows.
  5. Om värdet som motsvarar Processor börjar med ia64 eller AMD64 med datorn en 64-bitarsversion av Windows.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
KawaMal
När jag senast laddade ner 135.0.1 till en annan dator och skulle föra över till pinne så kom detta meddelande upp.
Det har jag inte råkat ut för tidigare
Det där är inte ett fel på programvaran. Det innebär troligen att du försöker överföra ett filsystem till ett annat. Oftast NTFS till FAT eller vice versa. Se till att stickan du laddar in programmet på har samma filsystem som datorn du ska kopiera in, eller installera programmet på. Jag föredrar att kopiera in och sedan installera från datorns HD.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är mycket nu Conny, men ge inte upp. Däremot behöver du sätta dig mer in i ditt operativ XP. Det är definitivt svårare att köra gamla operativ idag. Det blir lite av ett blandmissbruk när man försöker komplettera. Det är svårt att hitta fungerande programvaror och mycket att ta hänsyn till, eftersom miljöerna utvecklas hela tiden. Ofta är det drivrutiner som spricker. Jag skrotade mina sista XP datorer i höstas. Sen verkar du inte heller så bevandrad i IT, men annars är alternativa operativsystem suveräna att köra gamla program och applikationer på. Ex Chrome OS som Jokin beskrev i inlägg #18, eller om du vill gräva lite djupare, finns många smidiga Linux-OS!

Sen går det ofta att konvertera gamla programvaror att fungera i en modernare miljö. Kan vara betydligt enklare. Fundera över det!

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Du måste ta reda på om du har 32 eller 64 bitars XP klient. Sedan måste du dra ner 32 eller 64 bitars versionen av någon av de browsers du har fått tips av ovan. Annars fungerar inte drivrutinerna och programmen kraschar. Supermium finns både som 32 och 64 bitars. Länken du fick av mig fungerar klockrent på en 32 bitars XP men kraschar definitivt på en 64 bitars.

Det finns minst två metoder för att avgöra om du har en 32-bitars eller 64-bitars klient. Om någon metod inte fungerar kan du prova den andra.

Metod 1: Visa systemegenskaper på Kontrollpanelen
  2. Skriv sysdm.cpl och klicka sedan på OK.
  3. Klicka på fliken Allmänt. Operativsystemet visas på följande sätt:
  4. För en 64-bitars operativsystem: Windows XP Professional x64 Edition Version < år > visas under System.
  5. För 32-bitars operativsystem: Windows XP Professional Version < år > visas under System

Metod 2: Visa systeminformations fönster
  2. Skriv winmsd.exe och klicka sedan på OK.
  3. När Systemöversikt markeras i navigeringsfönstret, leta reda på Processor under objekt i informationsfönstret. Notera värdet.
  4. Om värdet som motsvarar Processor börjar med x86 kör datorn en 32-bitarsversion av Windows.
  5. Om värdet som motsvarar Processor börjar med ia64 eller AMD64 med datorn en 64-bitarsversion av Windows.
Nä, det finns en tredje metod - att fråga min nyvunna kompis AI som svarar: HP Pavilion zt3370EA har en Intel Pentium M-processor, vilket är en 32-bitars processor. Denna processorserie stödjer inte 64-bitars arkitektur.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Det där är inte ett fel på programvaran. Det innebär troligen att du försöker överföra ett filsystem till ett annat. Oftast NTFS till FAT eller vice versa. Se till att stickan du laddar in programmet på har samma filsystem som datorn du ska kopiera in, eller installera programmet på. Jag föredrar att kopiera in och sedan installera från datorns HD.
Knappast anledningen eftersom jag flyttar filer mellan flera datorer på samma sätt ganska frekvent

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Nu förstår jag inte.
Du skrev i inlägg #1 att du sökte browser till Windows XP. Jag tipsade om version 52.9.0 som enligt Mozilla själva är den senaste (sista) versionen för XP. (Den fungerar, jag testade nyss).

Nu skriver du om en överföringsproblematik med en betydligt nyare version. Hör det till ursprungsfrågan?
OK KawaMal, jag har missat ditt inlägg. Först provade jag rakt av med vad jag tror/trodde var den aktuella versionen och fick ner 55.9.0 som inte fungerade. Sedan fick jag tips om Install an older version of Firefox | Firefox Help som handlar om äldre versioner och valde Firefox 135.0.1 32-bit (US English) en bit ner på sidan UTAN att tänka på att den är betydligt nyare. Lovar Bättring!

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Det är mycket nu Conny, men ge inte upp. Däremot behöver du sätta dig mer in i ditt operativ XP. Det är definitivt svårare att köra gamla operativ idag. Det blir lite av ett blandmissbruk när man försöker komplettera. Det är svårt att hitta fungerande programvaror och mycket att ta hänsyn till, eftersom miljöerna utvecklas hela tiden. Ofta är det drivrutiner som spricker. Jag skrotade mina sista XP datorer i höstas. Sen verkar du inte heller så bevandrad i IT, men annars är alternativa operativsystem suveräna att köra gamla program och applikationer på. Ex Chrome OS som Jokin beskrev i inlägg #18, eller om du vill gräva lite djupare, finns många smidiga Linux-OS!

Sen går det ofta att konvertera gamla programvaror att fungera i en modernare miljö. Kan vara betydligt enklare. Fundera över det!
Hej krinil, det är nog snarare så att jag är ringrostig för jag har bara sysslat med IT och olika datorer, språk och systemutvecklingsmetoder sedan 70-talet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Knappast anledningen eftersom jag flyttar filer mellan flera datorer på samma sätt ganska frekvent
Men kolla stickan. Det är lätt att missa att formatering bytt filsystem. Felmeddelandet tyder på olika filsystem. Kul att du gnetar vidare! :)

Toppen