• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brobizz hur fungerar de

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Ja idag anlände Brobizzen. En liten fundering. Är EasyGo registrerat i enheten från början? Kan bli konstigt om man tar färjan och betalar i incheckningen och så gör även Brobizzen samma sak. Hur håller den reda på vikten på husbilen? Finns det inbyggda vågar i kontrollstationerna?
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Hej där! Har ställt frågan till Öresundsbron, åkte förra helgen och fick inte betala med BB.:confused:
// Max
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz hur fungerar de

Hej, alla uppgifter om ditt fordon är de som du angav vid ansökan om Brobizz.
Själv använder jag AutoPass utan problem på broar o vissa färjor.
I övrigt kan du kolla här: EasyGo | resundsbron
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Är det någon som vet om Brobizzet funkar med husbil Rödby-Puttgarden?

Jag såg i ett tidigare inlägg (2008) att Brobizzet funkade i Tyskland (på hemväg) men inte i Danmark.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Brobizz hur fungerar de

Jag har kört med min husbil 7m i manuella filen i Rödby och betalt med Brobizzen där. Krävs att man har Bizzen kopplad till Scandlines.

Numera är det billigare om du kan boka och betala din biljett minst 14 dagar i förväg. Då kan du välja "Economy" biljett, som är några hundralappar billigare per resväg. Den måste dock utnyttjas just den dag och är ej återbetalningsbar.
Här köper du den med kreditkort: Køb færgebillet - Scandlines.dk - Færger til Tyskland, Sverige og Baltikum - Scandlines Danmark A/S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Efter mycket letande om hur man kopplar Brobizzet till Scandlines hittade jag:

"Om du redan har en BroBizz till Öresundsbron eller Storebältsbron, kan du också använda denna på Scandlines linjer Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden samt Gedser-Rostock.
Observera att din BroBizz endast kan användas för personbil (max 6 m lång) hos Scandlines."


Jag antar att det inte är någon god idé att chansa, det blir nog en del trubbel?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz hur fungerar de

Pass-upp!
Scandlines har sitt eget "Bizz". Sist jag åkte mellan Puttgarden och Rödby ville jag betala med Brobizz.
Det gick bra. Men kom försent underfund med att jag fick en egen fil med prioritet för påkörning på färjan och någon annan förmån som jag glömt.
Detta kostade ett par extra (onödiga) hundralappar.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Brobizz hur fungerar de

Brobizzen är ej knuten till en bil vi använder vår på husbil-personbil,lånar ibland ut bizzen till vänner som ska till Tyskland inga problem så den är bara knuten till kortet.
Berra
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz hur fungerar de

Japp nu e det provat hur det fungerar. Åkte ner förra helgen och körde igenom Brobizz för lastbilar och bussar och såg att det vart 720 sek på skärmen så jag vart lite besviken. Räknade med att jag åkt fel fil och på så sätt debiterats fel och att det skulle krävas en massa arbete för att reda upp efter misstaget. Satte tillbaks den elektroniska mojängen i sin folijerade transportbox så den inte skulle registrera nåt mer... på hemvägen tog jag manuella sidan och använde kortet. Där stod det även 720sek på skärmen. Frågade i kiosken och han sade att det inte visade rätt i displayen utan med avtalet var det andra priser. Då jag kom hem kollade jag min sida och kostnaden att åka över vart 274 sek var väg.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Brobizz hur fungerar de

Brobizzen är ej knuten till en bil vi använder vår på husbil-personbil,lånar ibland ut bizzen till vänner som ska till Tyskland inga problem så den är bara knuten till kortet.
Berra

Hur gör de skillnad på om det är en personbil under 6m m lägre pris eller HB över 6m?
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz hur fungerar de

Hei!
Bare en liten korreksjon til Gunnars siste innlegg, og som han selv har påpekt tidligere:
Dersom du er under 6 meter, og har sykler bak skal man kjøre manuelt felt (gult).
Les av bizzen/kortet manuelt.
Vi kjørte over bron i fjor, stoppet på informasjonen og spurte om vi kunne bruke vårt autopass-kort. Det er ok, svarte damen,bare kjør. Vel hjemme kunne vi da konstatere en heller saftig belastning på kontoen.
Men i år, gode venner!!! Men nyanskaffet brobizz via Husbilsklubben, Fram og tilbake på gult felt, 115 danske kroner hver vei for våre 5,99 meter pluss sykler.
Jeg takker og bukker for de i Husbilsklubben som har fikset dette!!!!:D:D:D:D:D
Beste hilsen fra Kangas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Så här svarar Scandlines på min fråga om det går att betala med Brobizzet på färjan Rödby-Puttgarden:

Hej Anders.
Du kan bruge din bizz til bil over 6 m, ved at køre i manuel bane, og bruge den som betaling.

Med venlig hilsen / Best regards
Birthe Andersen
Scandlines Service Center
Jens Winthersvej 1. 1.sal
5900 Rudkøbing
Tel: +45 33 15 15 15
Fax: +45 72 68 61 31

Main office: Scandlines Danmark A/S, Havneholmen 29, DK-1561 København V
CVR: 18605600 København
Management: Tage Reinert, Steen Wæver
Chairman: Bengt Pihl
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Åkte Rödby - Puttg. och Helsör - Helsb. i dag. Med BB.
Funkade så här: Man kör i BB-filen med BB framme. Sen kör man fram till skärmen där man vanligen betalar med något annat kort.
Där står anvisningar hur man ska fortsätta. Jag hade väntat mig att bommen skulle höjas som på bron.
Däremot funkar inte kortet som är knutet till BB.
// Max
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Sen kör man fram till skärmen där man vanligen betalar med något annat kort. // Max

Enligt det svar som jag fick kan du köra i manuell bana och lämna fram transpondern som betalning. Samma förfarande som på Stora Bältbron.
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz hur fungerar de

Näee..det funkade inte. BB mottagaren var tvungen att registrera signalen från "din" BB. Ingen av BB stationerna är bemannade.

Det viktiga är ändå att det funkar med transpondern.

// Max
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz hur fungerar de

Hei!
Har de ikke BB mottagare i den manuelle filen også? På samme måte som på Øresundsbron.
Der gir man damen BB´n, og hun leser den av inne hos seg.
mvh Kangas
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Brobizz hur fungerar de

Hej !
Vad ni med Brobizz skall lära er är att så fort ni får ett nytt kort från banken så måste ni registrera om det mot Brobizzen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Brobizz hur fungerar de

Litet förtydligande av Norratorps inlägg.

Skulle man för sent upptäcka att man inte registrerat det nya kortet hos Öresundsbron så går det bra att göra det när man passerar. Man kör då i gul bana och visar fram betalkortet så ordnar man det där.
 
Toppen