• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bro Bizz Öresund og Storebælt

F

F.d. 7998

Guest
Hei,

Er det noen av dere der ute som har tegnet BroBizz avtale for Öresund og / eller Storebæltsbroen for husbilen?
Vi vil i såfall være takknemlige for å høre om erfaringene.

:wideeyed:

F

F.d. 7458

Guest
Sv: Bro Bizz Öresund og Storebælt

hej har brobis till öresund husbilen er 7m. betalar 310,-

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

har också Brobizz för Öresundsbron, men visst kostar det väl 320kr och inte 310kr? alltså dubbla priset mot vad en personbil under 6m kostar, 160kr
alla priser enkel tur för att undvika missförstånd :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns en färjeförbindelse mellan Böjden och Fynshav från Fyn Till Jylland, som verkar intressant. Känner någon till den, kanske rentav åkt den vägen.
För övrigt anser jag att......
Jappe

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Nja! Nu ger inte Brobizz någon rabatt på bropriset. det kostar 300skr. för en bil under 6 meter och 600skr över 6 meter. med ett bropass avtal och ett bro kort får man en bra rabatt bil upp till 6 meter 160skr. och över 6 meter 320skr. Ett bro pass kostar 270skr i årsavgift, men ger redan vid första enkelresan ett pluss på 10skr. varpå följande resor ger en netto "vinst" på 220skr. Däremot så slipper du stanna vid betalstationen om du har ett Brobizz samt att du kan får rabatt på storebält bron om du ansluter ditt Brobizz avtal med storebältbrokonsortiet. för övrigt så gäller samma Brobizz om inget annat avtalats med en rad bomvägar i norden. Så skall du ut och åka och tänker dig broarna så skaffa ett Bropass avtal med Öresundsbroförbindelsen.
OBS alla priser är enkelresor.
MVH
Kastanj.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

har aldrig kollat priserna på Stora Bältbron med bizz, vet du dom för husbilar över 6m?
kan ju vara intressant om man vill semestra på Jylland

plastpelle

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026

Hej jag åkt från böjden till fynshav en gång kommer inte ihåg vad det kostade men detvar dyrt det var inte lönsamt vad jag kommer ihåg tror det var 800 dk enkel

Nu på måndag åker vi Varberg -Grenå det kostar 545kr enkel men du måste boka minst två veckor innan och ej helger det går ej heller att omboka

Vi drar mot italien ifyra veckor där verkar fortfarande vara sommar Vi hörs när vi kommer hem PER o ANNBRITT:p

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

CartagoAnders!
Sist vi for över Storebältbron kostade det 372skr. eller 294dkr. det svenska priset är ju avhängt kursen. Har för övrigt för mig att man får 5% i rabatt med Brobizz samt att man bara kör. vår bil är 6,30 c:a

Och Zubac! Har du aldrig upplevt det danska gemytet så är det dags. Vi har provat på att göra det vid flertal tillfällen och det har alltid fallit oss på läppen. Danmark har trevliga capmingar och en härlig västkust med långa sandstränder.

MVH
Kastanj.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Har jag fel när jag förmodar att herr Zubac har någon sorts anknytning till Kroatien?

När förstånd och oförstånd tangerar varandra uppstår en elektrisk stöt. Det är vad man kallar polemik.
Friedrich Schlegel och Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här är en till:polemik ska beröva motståndaren hans själsfrid, inte förolämpa honom.

Karl Kraus (1874-1936) och Jappe

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Ärade medlem, herr Zubac!
Mellan Svergie och Kroatien ligger ett väldigt antal intressanta länder, med oändligt antal intressanta städer och ett oänligt antal fler intressanta människor. Historia, kultur, musik, nöjen, mat och dryck, evenemang (sport, mässor,musik) och allt annat som intresserar oss, så vi hinner aldrig planera att resa så långt som till Kroatien hela tiden, när det finns så mycket annat på vägen dit. Alla har vi våra alldeles undebara ställen som vi återvänder till, och tack och lov så åker vi inte alla till Kroatien. För vi har funnit 1000-tals ställen, länder, städer, vägar, människor, som betyder mer för oss än sol och bad. Jag ber dej, Zubac, se lite mer vidsynt på dina medmänniskor, och döm dom inte så snabbt om deras val av resor och FRIHET, rekreation, än att det ända rätta är ditt älskade Kroatien!
Danmark är dejligt, Tyskland är stort, har lärt mej att fransmän är jättegoa, spanjorer så stolta men inbjudande, etc, etc.
Jag kommer nog nån dag att susa genom Kroatien och hoppas att jag också kan farsineras av ditt land.
Alla vägar bär till Rom, men vem fa.. vill dit varenda gång man åker ut med husbilen???
Och nån gång kanske man vill ta in på en camping?? eller en jyst stellplatz!!
Ha det gott!!
Fredrik

F

F.d. 7998

Guest

Men kärra Anders,vad skall man göra i Danmark..inte ens Danskar stannar hemma på sin semester utan drar söderut:) :)
Ærade Zubac!

Om du leser overskriften for tråden, så gjelder vår fråga brobizz på broene over Öresund og Storebælt, ikke hvovidt man skal oppholde seg i Danmark eller ikke.

Men om det så skal diskuteres her i denne tråd hvilket land man foretrekker, så kan jeg gjerne fortelle deg at for oss så ligger Kroatien veldig mye lenger ned på listen enn Danmark, og ja - Vi HAR vært i både Danmark og Kroatien.

For oss går gjerne turen til Tyskland, Holland, Frankrike og Spania, som vi foretrekker langt foran Kroatien. Men på veien kjører vi gjennom Danmark, som med årene har blitt et veldig trivelig land å feriere med husbil i, selv for oss som foretrekker fricamping.

På det området er vi tildels enige med deg Zubac, at det ikke er nødvendig med en campimgplass for å overnatte. På lengre turer sydover så blir av og til en natt på camping for å få tvättat kläder etc, men vi liker oss best ute i det fri.

Men man må også ha anledning til å få tømt tanker og fyllt vatten, og i så måte er det i allefall ingen tvil om hvilket land som er kommet lengst av Danmark og Kroatien. I Danmark så har nesten alle store rasteplasser slike anlegg til fri benyttelse, mens i Kroatien kan jeg ikke huske at vi fant en eneste en!

Og så til dere andre, som har holdt tråden, tusen takk for info. Vår husbil er 6m, og registrert som personbil kl 2, slik at vi på tur til / fra Tyskland nå betalte vanlig personbiltakst.

En av årsakene til at vi ønsker brobizz, er at vi er lei av alle diskusjonene rundt lengden på bilen og pris. Sitter alltid klar med bilens vagnkort i handen før betaling.

Vi har Autpassbrikke for bomveiene i Norge, og har fått info om at denne også kan knyttes opp mot avtale om brobizz, men i denne brosjyren sto det at det var en max høyde på 2,7 m. Er det slike høydebegrensinger i brobizz filene over Öresund og Storebælt?:(

Senast redigerad av en moderator:
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

hej
jeg læser hr Zubac indlæg om danmark med et glimt i øjet, se smileys
for jeg vil ikke lade NOGET ændre min mening om at DETTE ER VERDENS MEST POSITIVE KLUB
og det er derfor vi som 2 danskere er medlem her.:wink: :wink: :wink: :wink:

storebælt . der er en del problemer med betalingsanlæget der, der automatisk læser alle større biler som lastbil. man skal køre i den manuelle bane og så ringe på hjælp
ret besværligt, men mon ikke det snart bliver ændret, den danske autocamper forening er meget opmærksom på sagen.

hilsen fra Marianne 788 som kan lide at campere i både norden og europa :wink:

F

F.d. 839

Guest

Michael & Marianne,

Nar jag i 2007 for forsta gangen anvanda mig utav BroPass - Bizzkortet vid Storabalt tog jag det sakra for det osakra. Parkerade husbilen pa safe avstand och gick fram till en manuel incheckning.

Den Danska damen var helt vanlig och pa min frage hur det fungerar sa hon bara "du skall ALLTID valja att passera vid den bomen som ar bemannad for automatisk tag dom betalt som tyngre lastbil". Hon bad att fa se registerings beviset och forvissa sig att husbilen inte var tyngre an 3.5t hon brydde sig inte om hur lang husbilen var allt gik smidig tillvags. Pa Svenska sida blev det precies tvartom dar brydde dom sig inte om vikten, det var langden som bestamde priset. Eftersom min fore detta husbil var "bara" 6,20m fick jag betala det dubbla vilket gjorde valdigt ont, fy tusan 20cm langre an det tillatna :mad: Varfor kan dom inte overens pa bagge broarna och tag betalt efter vikten vilket jag anser ar det mest logiska, eller ser jag det fel ?

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Godmorgon, en fråga: gäller brobizz-kortet på Öresundsbron kalenderår eller ett år från inköp av detsamma ?

(Planerar en "kulturresa" till Burg i slutet av året.):rolleyes:

Mvh. Ingegerd & Janne

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej, När man läser allt detta blir jag bara mer och mer övertygad om att vi måste bli fler i klubben, så ut och påverka alla husbilsägare ni ser och sedan går skickar vi en skicklig förhandlare för att reda ut och fixa bra priser. Husbilsägandet ökar hela tiden och ett samarbete med klubbar i Danmark, Tyskland och andra länder kanske är en väg för att rå på alla dessa idiotiska kostnadsförslag. Vissa tala om hur lång bilen är andra vikten så en samordning kanske går att få fram. JAg har skrivit innan om detta och inser att vi måste samla oss och inte tjafsa om fart vi skall och vilken väg.
Kjelle

F

F.d. 839

Guest

AnneMarie & Kjell,

Haller med dig kanske kan den har husbils klubben ga "and make history" och da skulle medlemskorterna verkligen komma till sin ratta.

F

F.d. 209

Guest

Har också BroBizz, fungerar bra.
AEJ 432

Toppen