• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Breaking news

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Breaking news

Orusts kommun har rationaliserat bort mycket. Tror inte Du behöver höra några exempel och det är så skamligt att jag inte vågar avslöja det för alla andra i Sverige. T.o.m. jag skäms för att bo på Orust. Så går det när man inte har några skolor!:)
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Orust - laglöst land! Vissa betraktar det som frihetens stamkommun på Jorden. Det beror på var man står och hur mycket man är beredd att betala för att få tjänster utförda!

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Så har jag aldrig uppfattad det! Orust, laglös??? Att det sällan finns några snutar här tyder väl ändå på att befolkningen är så duktiga, rediga, ärliga, vänliga, m.m. Den fulländade demokratin!!! Fast stava kan de inte och skolor behövs ju inte, Google finns även på Orust!
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Tar mig en sista Amstel! God natt Jappe!
Over & out! Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Google är den största språkförstöraren på detta klot, i särklass!
Bon nuit!

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Ditt förslag är helt logiskt! Efter genitiv-s är det självklart med särstavning, vad skall man annars ha genitiv-ässet till? Hur skulle det se ut med "Göteborgskommun".
Grammatiken i det svenska språket är dock högst inkonsekvent (min upplevelse)!
Då fick jag rätt ändå! Det heter alltså Orusts kommun!:cool:
KS på ön är alltså helt ute och cyklar! Det är visserligen en vacker ö att cykla på, fast livsfarlig!
Jag röstar på Anders förslag, från och med idag skall det heta Hälleviks strand.
Nu blir väl Stranaborna upprörda förståss men den där Edshults bo (Edshultbo) behöver vi väl inte bry oss om. Och så heter det numera Edshults hall!!
Sicken jäkla röra, tror jag lägger ner det här, alldeles för svårt för en utländsk badgäst.
Julian

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jappe ønsker min kommentar i denne ubetydelige sak.
I norsk dagligtale er genetiv-s nesten helt borte, og jeg kan ikke komme på noen norsk komun som bruker en slik.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Ha, ha, ha. Är era husbilar trasiga eller vädret för dåligt för en tur...??

Ni käbblande småpojkar verkar i alla fall ha alldeles för lite att göra just nu! ;)

Kom hit så sätter jag er i jobb! Trädgården börjar bli alltför vildvuxen :D

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Snarare sömnproblematik!
Husbilen är avställd så här års! Vi seglar istället! Fast vädret är inget kul så idag har vi förtöjd och ställer på husbilen igen!
Trädgårdsarbete?!? Fy, fasiken!!! Vet inget värre!!! Det är en svordom för en seglare! :D
Tack ändå!
Julian
PS Tack för epitetet "småpojkar" DS

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

oru k.JPG

Ha, fick du dej så! :D

Jappe

PS. Inte ens i Hällevikstrand kan dom stava till Hällevikstrand! Men det är Västtrafiks fel!

hälle.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Det är riktigt kul med den här typen av käbbel. Ni, som brukar lyssna på radioprogrammet Språket med bl a professorn i modern svenska Lars-Gunnar Andersson, har ju flera gånger hört att det finns flera sanningar, även i fall som detta.

Oftast går det inte att utse bara en version, och olika generationer i olika delar av den aktuella bygden hävdar sina varianter. När dessutom "inflyttingar" vill ha sina ord med i laget blir det inte så lätt att kora en entydig vinnare.

Försök att lösa tvisten om hur KEX ska uttalas!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Är det möjligen så man tänker; att skriver man Hällevikstrand avses orten?

Skriver man Hälleviks strand avser man stranden intill byn Hällevik? :D:oops:

H

hianders

Guest

Jag tror faktiskt mest på teorin om ett s i namnen. Gunnar har nog en poäng där i sitt antagande om strand.

Min syster flyttar nu i sommar till Bovallstrand fr Oslo och där ortsbefolkningen bara säger Bovall. Är det samma på de andra platserna; Hällevik, Hunnebo m fl. Säger den lokala ursprungsbefolkningen bara första delen av ortsnamnet (utan strand).

en undrande
fru hianders/Inger

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror faktiskt mest på teorin om ett s i namnen. Gunnar har nog en poäng där i sitt antagande om strand.

Min syster flyttar nu i sommar till Bovallstrand fr Oslo och där ortsbefolkningen bara säger Bovall. Är det samma på de andra platserna; Hällevik, Hunnebo m fl. Säger den lokala ursprungsbefolkningen bara första delen av ortsnamnet (utan strand).

en undrande
fru hianders/Inger

I Hällevikstrand säger lokalbefolkningen Strana.

Jappe

F

F.d. 52943

Guest

I nittonio fall av hundra verkar det vara avslutande vokal eller konsonant, som avgör om genitiv-s används.

Kolla listan på adresser till kommuner på SKLs webplats.

Märkligt nog verkar Orust vara ett undantag. Har inte lusläst hela listan så det kan finnas ytterligare något undantag.;)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Bonsoir monsieur Jappé!

Det gällde en enda liten bokstav s! :cool:
Nu har jag hört nog med ovett!:)
Ett grepp bland citaten:
Ryssen mobiliserar och skrämmer sina grannar!
Amerikaner har rätt att bära sig åt överallt!
Hälleviksstrand hör inte till Morlanda socken längre? (fast det gick bra, när det begav sig, att begrava sina koleraoffer bakom min trädgård, istället för på Morlanda kyrkogård)
Orust är ett laglöst land och jordens stamkommun!?? (Hallå!!!)
Kommunfullmäktige på Orust har väl aldrig varit eniga om någonting, särskild inte när det gäller skolor! Google förstör språket! (nja!):confused:
Någon finner ässet ”obetydelig” en annan tycker att vi käbblar och vill få oss att påta i jorden som de flesta Orustbor.
Ännu någon uttrycker sig diplomatisk och vill jämföra med KEX.
Västtrafik får sig också en slev av skulden och stranden i Hällevik är så pytteliten att den inte borde få epitetet STRAND.

Nu är det så här! Enkel svenskt grammatik. (Roland är på rätt spår!)
Namn som slutar på en vokal får inget genitiv-s.
Namn som slutar på konsonant får ett genitiv-s (med undantag av namn som slutar på s, x och z och namn som formas av bokstavsförkortningar, t.ex. IKEAs möbler)

Orusts kommun har trotsat bättre vetande och konsekvens (inget ovanligt på denna vackra ö), vilket med all tydlighet framgår av deras beslut.
Beslutet var oenigt, står i strid med grammatiska regler och i strid med statliga beslut.
M.a.o. De som beslutade borde ha stannat vid sin läst (spade):rolleyes:Ooops!

På min bokhylla finns många böcker om Orust i tiden (tre sekel), inte en enda stavar Hälleviksstrand med ett s.
Nu får du lägga fram bevis och källmaterial!
Var stavas orten Hälleviksstrand med ett s mer än i ditt drömmande vackra ungdomshuvudet på skolbänken i Edshult?
(Minns nu att de hade en skola, där det idag hänger bilder på alla underbara skutor från Edshultshall. Vi hade ofta möte där med Orusts Skolfartygsförening).
Satt du och drömde om seglingar till Shetland och glömde titta på tavlan?

HÄLLEVIKSSTRAND heter det!

Kvällen är ung och natten kan bli lång!:D
Au plaisir de vous revoir!
Julian

Toppen