• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Breaking news

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Breaking news

Möjligen kan jag ha fel, det är inte uteslutet.... fast... Jag är uppväxt i Göteborg och alltså badgäst på Orust. Sommarstället i Edshult köptes på femtiotalet och då stod det Hällevikstrand på vägskyltarna, tror jag.

På riktigt så heter orten Strana!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Breaking news

Kållsvik eller Kolvik eller Kolviga eller Kålviga eller Sandvik eller Sanviga.

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

Du helgarderar dig!:D
Jag hade min 80fots skuta vid gamla blästervarvet i Lilla Kolvik, i många år.
Min livsdröm gick i kras där!:D Men det är en helt annan historia! Lika glad är jag för det!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

Nu har du kommit till rätt person!
Fartygetsnamnbrädorna har suttit på denna tremastskonare från Strana.
E727.JPGFoto: Rolf Vallerö

Fartygsnamn:ZENITA, Reg.nr7221, Rederi/ägare: Lars Konrad Andersson, Byggår:1904, Varv: Svendborg, Geografisk plats: Sverige / Bohuslän / Bohusläns skärgård, Orust Hälleviksstrand, Övrigt: Stavas Zenitha enligt Sveriges skepsslista 1951.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

De där väskustsborna verkar ju inte ens ha koll på om det heter Helle....eller Halle...



Ser ni S:et i Väskusts...:twitcy:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Breaking news

Min far köpte en kutter från Edshultshall på 40-talet, själv har jag byggt en kutter till Hälleviksstrand men jag har aldrig vart där, går det att parkera?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

Min far köpte en kutter från Edshultshall på 40-talet, själv har jag byggt en kutter till Hälleviksstrand men jag har aldrig vart där, går det att parkera?
Det finns en Parkering vid Hälleviksstrands Varv & Slip.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

De där väskustsborna verkar ju inte ens ha koll på om det heter Helle....eller Halle...Ser ni S:et i Väskusts...:twitcy:
Nja.....Västkustborna vet att det i dag stavas Hälleviksstrand som dock hart varit norskt, norsk-svenskt och svenskt. Går man till Morlanda kyrkogård så hittar man på gravstenarna, Hellevikstrand, Helleviksstrand, Hällevikstrand och Hälleviksstrand, beroende på årtalet.
Jag har ingen tid att göra en mera ingående forskning kring namnets historia. Befolkningen härute kallar stället kort och gott för "Strana" och det duger tills vidare bra, även för mig.
För att göra en god gärning åt Jappe, skall jag ta några "huggna stenbilder", nästa gång jag promenerar förbi kyrkogården. Håll tillgodo!:D
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Breaking news

Tänk vad ett litet s mer eller mindre kan ställa till med! En hel tråd och ett kyrkogårdsbesök!
Jag är ateist men jag känner mig trygg här, på Morlandakyrkogård, rofylld och vackert. Endast en och annan förlupen golfboll i gruset och skriket om "får", från golfbanan intill, förstör intrycket.
På den västra parkeringen står en husbil parkerat för natten på samma ställe där det brukar stå lastbilar som behöver vila eller en väntande buss där chauffören tar sig en tupplur. Vi tar ofta promenaden med hunden över kyrkogården, det är en genväg. Att gå runt, ute på vägen är för farligt, i kurvan. Så jag passade på att ta några utlovade bilder.
Alla tidigare nämnda stavningar förekommer men Hälleviksstrand är övervägande.
Den som vill veta mera, läser lämpligen här: MORLANDA - Morlanda sockens historia och befolkning
Ha en himla trevlig helg!
Julian

MorlandaKg01.jpg

MorlandaKg04.jpg

MorlandaKg02.jpg

MorlandaKg03.jpg
 
Toppen