• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Breaking news

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Att ryssen mobiliserar och skrämmer sina grannländer med låtsasattacker och att amerikanarna anser sig ha rätt att bära sig åt överallt på klotet, det är vardagsmat och tämligen ointressant, men när man vill döpa om Hällevikstrand till Hälleviksstrand, då blir jag upprörd och förbannad! T.o.m. Orust kommun stavar fel på sin hemsida!

Upprörd och förbannad Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Breaking news

Whining news?
Är detta nya gnälltråden?
Under mina snart fyrtio år på Orust har "Strana" alltid stavats Hälleviksstrand.
Även Morlanda hembyggdsbok, som går några sekel bakåt i tiden, stavar genomgående "ss".
Är du bara gnällig eller har du fog för dit påstående? I så fall är jag intresserat av ditt källmaterial.:) Förklara dig, vetja!
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Och så heter det inte Orust kommun! Det heter Orusts kommun!!!:rolleyes:
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Förresten så är det inte mycket som stämmer i den här kommunen överhuvudtaget, så vad f.n spelar ett s mer eller mindre för roll???:cool:
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Whining news?
Är detta nya gnälltråden?
Under mina snart fyrtio år på Orust har "Strana" alltid stavats Hälleviksstrand.
Även Morlanda hembyggdsbok, som går några sekel bakåt i tiden, stavar genomgående "ss".
Är du bara gnällig eller har du fog för dit påstående? I så fall är jag intresserat av ditt källmaterial.:) Förklara dig, vetja!
Julian

Under mina snart 60 år i Edshult på Orust har Strana alltid stavats Hällevikstrand. Att Morlanda "hembyggdsbok" anser att Hällevikstrand ska stavas med två s kan ju förklaras av att publikationen i fråga inte ens kan stava till sin egen hembygd! (hembygd stavas normalt med ett g). Morlanda ligger långt från Hällevikstrand!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Och så heter det inte Orust kommun! Det heter Orusts kommun!!!:rolleyes:
Julian

Aldrig i livet! Orust kommun heter Orust kommun och inget annat!

Kommunfullmäktige på Orust tog 1993 ett oenigt beslut om att skriva kommunnamnet som "Orust kommun", alltså utan genitiv-s. Beslutet står i strid både med allmänna grammatiska regler och med statliga beslut vid kommunens bildande. Kommunnamnet hade understundom skrivits så sedan bildandet av kommunen, och förespråkarna ansåg därför att man fastställde en redan befintlig praxis. En av de föregående kommunerna, Östra Orusts kommun, skrevs också ibland utan genitiv-s. Kommunen själv är inte konsekvent i hur namnet stavas och inte heller bland kommunens invånare. Däremot uttalas oftast inte genitiv-s efter "Orust" bland befolkningen. Detta gäller generellt, även i andra namn.

Jappe

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Du är alltså gnällig i kväll!!!
Gnäller för att Jag stavar hembygd med två gg, boken stavar rätt!!!
Snud på diskriminering av utlänningar som inte kan stava svenska!:)
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Där ser du! Inte mycket de vet på Orust. Det heter t.o.m. Orusts Sparbank (Sveriges rikaste bank). Alla andra kommuner stavar med s i slutet men inte Orust. Har de ingen skola på Orust?:D
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag är inte gnälligare idag (i natt) än vad jag brukar vara! :D

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Självklart heter det snudd med två d! Ursäkta en utböling/utlänning!:rolleyes:
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Amstel låter som ett holländskt öl. Har du bara bott 40 år på Orust? Då är du bara badgäst!

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Skulle "webb" få för sig att ta bort ett s, då har jag satt min sista potatis! Jag menar sista ställplats! Nån jäkla ordning får det väl ändå va!!:cool:
Julian:D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Genitivs:et rationaliserades tidigt bort av Orustborna! Möjligen kan här finnas norskt inflytande på språkbruket. Vad säger Knut?

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Öl är väl det enda du kan tänka på just nu! Amstel är en flod!!
Där är jag född! Det är det vattnet som flödar i mina ådror. (flödade eller heter det flödde;))
Vad flödar i dina? Kråksunds salta hav eller öl?
Julian

Toppen