Jag tillskrev Räddningstjänsten Syd, ang deras syn på effektiviteten i de olika alternativa släckarna: Jag skrev så här:
"Jag har kört runt i drygt 35 år med olika campingfordon. Husvagnar och husbilar. Har alltid haft en 2 kg pulversläckare med oss. Använt den en gång vid en totalbrand i en grannes husvagn i Kroatien med gott resultat. Har som pensionerad polis också använt pulversläckare här hemma vid några tillfällen. Rätt använd är den väldigt effektiv. Men använd inomhus, vid mindre bränder, ställer den till stor skada. I ett campingfordon är det troligen skroten som gäller efter att man släckt med pulversläckare.
Så nu har vi, förutom vår 2 kg pulversläckare för ”worst case”, och den obligatoriska brandfilten, också ett släckspray från Biltema och 2 st 500 g Firexosläckar. Tanken är att använda de sistnämda vid mindre bränder.
Ser de officiella rekommendationerna från Räddningstjänsten för pulversläckare, vilka är väldigt effektiva för de flesta bränder, men lämnar som sagt en kraftig förödelse efter sig. Men hur ser Räddningstjänsten på de här alternativa släckarna: Firexo, Maus, släcksprayer, AVD, mm, som inte lämnar så stora rester efter sig. Vad är vettigt att stoppa in i sin husbil egentligen?"
Jag fick först det här väldigt officiella svaret!
"Man kan alltid diskutera om vad är förnuftig och mindre förnuftig när det gäller val av brandsläckare men vi som myndighet rekommenderar alltid pulversläckare trots förödelsen efter släckning."
Jag köpte inte ett så torftigt myndighetssvar utan replikerade:
"Hej XX och tack för svar.
Ska jag tolka ditt svar som om att de andra alternativen är värdelösa? Jag ser inte dem som ersättare för pulver. Pulver är definitivt lösningen vid worst case. Nu är ju inte alla bränder worst case, då är det ju synd att släckaren ska bli worst case. Finns det några tester av de alternativa släckarna? Bedriver Räddningstjänsten några tester av alternativen?"
....får svaret:
"Hej Igen Krister,
Du ska inte tolka mitt svar som att de andra alternativen är värdelösa, än som att jag svarar som myndighetsperson det myndigheten rekommenderar. De flesta av de andra alternativen är säkert bra och jag som privatperson kan överväga att välja några av dem, men jag inte får peka ut på några pga. olovlig marknadsföring."
Ren jävla feghet! Myndighetsdravel. Som gammal myndighetsperson själv blir jag väldigt frustrerad över att man så benhårt håller fast vid en 20 år gammal policy, trots att det hänt mycket på marknaden. Det säkra före det oprövade, då kan vi inte få kritik.... Sedan "olovlig marknadsföring", vilket bullshit.
Men jag gräver vidare!