• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandfackla eller dum fråga!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Vad är som hindrar mig från att tanka motorgas på genomskinliga kompositflaskor? Det torde väl inte vara särskilt svårt att uppskatta när man närmar sig 80 % fyllning!

Jag har försökt läsa om detta i olika trådar här på HBK men blir bara förvirrad av all motsägelsefull information!

Jappe
 
Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

När man bytt till sig en full kompositflaska så gör ett märke för nivån, därefter borde man kunna fylla till denna nivå framledes.
Så kommer jag att göra!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Går det verkligen Jappe, jag trodde att motorgas/LPG-gas hade MYCKET högre tryck. Är det inte det som har hänt några gånger, att folk gör egna adaptrer och åker till macken och spränger sig?
Våra flaskor tål väl 3 kg/cm2, medan motorgasen har 30 kg/cm2.
Så har jag tolkar detta.
Leffe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Gasol = LPG som omfatter både Propan og Butan, i Norden er det nesten ren Propan. Trykket er lågt, men det skal alltid være en pute av gass på toppen av den flytende - dette er grunnlaget for maks 80% fylling. På flasker uten fyllstopp skal denne grensen oppnås ved vektkontroll før og etter fylling - fyllingen skal utføres av en autorisert fyller.

I gamle dager fyllte en flaskene på en helt annen måte, løsnet litt på sikkerhetsventilen og fyllte til det kom flytende gass ut av ventilen. Flasken ble på den måten fyll 100% og det skjedde endel uhell av denne grunn, gass kom ut av sikkerhetsventilen og ble antent.

Den gamle teknikken brukes fortsatt her i Australia, men bleeder ventilen er forlenget ned til ca. 80% nivå. Fyllingen skjer da ved lavere trykk enn det LPG pumpene gir og tar mye lengre tid - en 9 kg flaske tar normalt 10 minå fylle med naturlig trykk på LPG. En 10 kg flaske fylles i Europa på under 1 min uten bleeder men med mye høyere fylletrykk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Jag har en känsla av att privat fyllning på det här viset är direkt olagligt, vilket bör betyda att man vi en olyckshändelse får stå kostnaderna mer eller mindre privat, är det verkligen värt risken? Varför inte ta kostnaden för en riktig tankflaska i stället?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Går det verkligen Jappe, jag trodde att motorgas/LPG-gas hade MYCKET högre tryck. Är det inte det som har hänt några gånger, att folk gör egna adaptrer och åker till macken och spränger sig?
Våra flaskor tål väl 3 kg/cm2, medan motorgasen har 30 kg/cm2.
Så har jag tolkar detta.
Leffe

Om jag inte minns fel här så är det fordonsgasen som håller högre tryck och alltså skall undvikas i det här sammanhanget!

Fordonsgas och motorgas; två olika gaser. Namnen ligger väldigt nära varandra, förmodligen därför att vissa intressenter här vill skapa förvirring så att gasolköparna ska byta flaskor på "gammalt hederligt svenskt vis" för säkerhets skull, trots extra kostnader för köparen!

Kärt barn har många namn: Motorgas, LPG, Gasol.

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Jappe, nu är du väl rätt konspiratorisk, jag tror då inte att någon skulle hitta på något sådant för att skapa förvirring runt något sådant här, lite mer får man väl tro om yrkesfolk? :)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Varför då Montreal, verkligheten visar ju något annat. Är detta yrkeskunskap, jag kallar det galenskap! Möjligen okunskap?
Leffe
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Ja Jappe, du har helt rätt angående gasol. AGA o andra stora leverantörer på gasol i Sverige är verkligen knepiga, hur kan det skilja så mycket i pris?

Har själv en fyllbar flaska med automatiskt stopp vid 80% fyllning.
Du kan ju väga din Spanska flaska o fylla den med.

Skulle inte förvåna mig om du också har rätt i namn frågan ang. motorgas kontra fordonsgas, just så konspiratoriska tycker jag att våra myndigheter är.

Mvh Sanddammaren:twitcy:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Hej jappe!
Jag håller med dej om förvirringen!
Nu har det kommit upp överst på listan igen!!
Mvh.

Vad är som hindrar mig från att tanka motorgas på genomskinliga kompositflaskor? Det torde väl inte vara särskilt svårt att uppskatta när man närmar sig 80 % fyllning!

Jag har försökt läsa om detta i olika trådar här på HBK men blir bara förvirrad av all motsägelsefull information!

Jappe
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Den gas som bl.a. SL:s bussar kör på är en "fjärtgas" av METAN från avloppsrenings-
verken. Denna gas levereras med 200kg tryck.

DET håller INGA gasolflaskor för!

Därför är det olika anslutningar för olika gaser.
Att LPG (Liquid Petrolium Gas) har en annan koppling till fordon, jämfört med gasol-
tuber, beror på att för gasdrivna fordon är det en internationell standard.
något som GASOL-flaskorna saknar! Tyvärr!!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Det som hindrar dig är väl olika anslutningar. Men gör en övergång och prova dig fram.

Det var precis vad två polska chaffissar gjorde när de försökte fylla en gasolflaska på macken vid gasklockan i Göteborg för ett par år sedan.
Flaskan exploderade och den ena chaffissen blev av med ett ben och den andre blev "bara" svårt skadad av splittret.
Jag värderar liv och lem till mer än de hundralappar man kan tjäna på ett dyligt förfarande.
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Det som hindrar dig är väl olika anslutningar. Men gör en övergång och prova dig fram.

Det var nog det dummaste råd jag har hört! :mad:. Det experimentet kan kosta livet! Fordonsgas har ett tryck på 200 bar, Gasol/LPG/Motorgas 20 bar. Om man inte gör rätt äventyrar man inte bara sitt eget liv, utan allas i närheten också!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Läs rubriken.:spinny:

Det finns väl ingen svensk som kopplar vare sig el eller gas om dom inte har rätt behörighet. "Gud, förlåt dem för de vet inte vad de gör"

Sen är det ju såhär med pågar och sorkar att de vill ju exprementera själva. Se på alla som kopplar solceller direkt på batterierna, försöker få trådlöst bredband på orimligt avstånd, kopplar 220V kors och tvärs i husbilen utan att fundera på DC/DC, lägger värdesaker väl synliga för omgivningen, fricampar på "farliga" platser utan skalskydd, kör med GPS med Onlinekarta utanför GRPS-täckning. Nä, nu får jag sluta.

Det är nog bara att acceptera att det finns proffs och amatörer. Båda är lika värdefulla.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Brandfackla eller dum fråga!

Klargörande!

Fordonsgas är inte gasol! Så här står det i Wikipedia:

Fordonsgas eller CNG (förkortning av det något missvisande Compressed Natural Gas) är ett samlingsnamn på de bränslen som kan användas för gasfordon och gasbilar som drivs med gas under högt tryck, ej att förväxla med motorgas- eller LPG-fordon som drivs med bränsle som under lågt tryck uppträder som vätska.
Fordonsgas är metangas, antingen fossil naturgas, biogas eller en blandning av dessa två. Majoriteten av fordonsgasen i Sverige består sedan några år av biogas, som under 2009 stod för cirka 63% av fordonsgasen. Därmed är Sverige det land i världen som har klart störst andel biogas i fordonsgasen.


Motorgas däremot är det samma som gasol. Frågan är var man får tag på det! Googlar man på det så hamnar man oftast på sidor som handlar om fordonsgas. Kolossalt förvirrande! Undrar varför!


Motorgas är beteckningen på Liquified Petroleum Gas (LPG), även känt som gasol, när den används i förbränningsmotorer. Gasen består till stor del av propan (C3H8) och butan (C4H10). I Nederländerna är fördelningen mellan propan och butan på vintern 50/50-70/30 och på sommaren 40/60-70/30. I Sverige ligger fördelningen på 96/4 året runt. En hög andel propan är bra i kallare trakter, medan i varmare områden är en hög halt butan att rekommendera. I Grekland till exempel är fördelningen 20/80.

Jappe
 
Toppen