• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brand

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Nu har det hänt, Satte in vår husbil för första gången i en lada nu över vintern då börjar det brinna i en båt som stog där, bakom oss, troligtvis har vi fått rökskader i vår hb.

En som trodde på övervintring

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Brand

Hej

Fy, vilken otur. Hoppas att det inte är några stora skador. Vi håller tummarna.

Jag undrar vad som orsakade att det började brinna?

Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Mycket tråkigt hoppas det inte blev några allvarliga skador på er husbil.
Vi har också för första gången kört in vår HB i en lada hemma hos en av döttrarna som har flyttat in på en gård. Håller tummarna för att vi inte ska råka ut för nåt liknande. Önska er lycka till och att allt fixar sig med er HB.
MVH Gunilla

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2026

Fy så tråkigt vi lider verkligen med er, men hoppas allt ordnar sig till det bästa så ses vi till våren, Kram från oss i ett mycket vintrigt Blekinge
Ingmarie & Bernt

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Se till att ett bra saneringsföretag, kommer igång med sanering, så fort som möjligt.
Det är viktigt för slutresultatet. Den delen brukar försäkringsbolagen ha bra koll på. Det sparar pengar och problem även för dom.
Lycka till bosse b

B

Byggare Bob

Guest

Det är alltid i första hand den egna försäkringen som gäller, det är dit man skall rikta skadeanmälan och ev krav. Sedan regressar försäkringsbolagen, dvs skadan regleras mellan inblandade försäkringsbolag.
Lasse

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Brand i en uppställd båt i en lada med husbilar låter inte bra alls. Hoppas verkligen att branden upptäcktes och åtgärdades i tid så att eventuella skador på er husbil är begränsade och minimala.
Vilken otur, så typiskt att något händer då man tror sig ha hittat en trygg och bra lösning för husbilen. Håller tummarna för att saker och ting reder upp sig på bästa möjliga sätt.
V-backen :wink:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja det är helt rätt att skadeanmälan skall gå till erat eget försäkrings bolag.
Men ett gott råd begär ut en skadereglerare så alla skador bli dokumenterde.
Rätt är att den som orsakat branden genom oaktsamhet eller olyckliga omstädigheter kan bli ansvarig för skadorna detta löser ju försäkrings bolagen med varandra.
Jag tänker på eran självrisk 1500kr den borde ni bestrida.
Lite nyfiken på vem som får lösa vad.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Förstår precis hur ni känner, förra året vid denna tid fick vi inbrott i vår bil av
en 22årig knarkare som tänkt sig att tjuvkoppla men inte klarade av det.
Bilen stod på verkstad i 5 månader! i väntan på ny dörr bla.
Så tyvär, det är bara att bryta ihop och börja om.

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Vi måste lämna husbilen så fort som möjligt för en helrekonditionering, för annars kan det bli fula märken som kan förstöra vår hb. Självrisken är på 1200 den får vi betala själv, allt annat betalar försäkringsbolaget.Han som ägde båten hade inte tagit ur sitt batteri.Så troligt vis blev det något överslag.
Ruth o Bo

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Hej

Fy, vilken otur. Hoppas att det inte är några stora skador. Vi håller tummarna.

Jag undrar vad som orsakade att det började brinna?

Vanligaste orsaken till bränder i båtklubbar lär vara att båtägarna ansluter för dåliga batteriladdare som orsakar överhettning och brand.

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021

Det är verkligen viktigt att se till att inte uppställda fordon, båtar osv har ständigt ansluten el. Jag har själv under många år haft båt uppställd i en hall och gång på gång fått påtala för varvsägaren att han måste förbjuda ständig inkoppling av el. Det är tyvärr mycket vanligt att det används undermåliga kablar och laddutrustning. För egen del har jag lämnat båtlivet och är nu husbilsägare sedan i augusti. Bilen är uppställd i min sons maskinhall där det i övrigt endast står jordbruksredskap utan batteri. Hoppas att ni som drabbats får ordning på er bil på ett bra sätt.

stiginger

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
4557
Medlemskap
2025

Hej Ruth o Bo!!

Jättetråkigt det som har hänt, hoppas allt löser sig till det bästa.
Tycker att båtägaren kan betala er självrisk.

Kram vi hörs o ses
Inger o Stig

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Hej igen!
Nu har vi varit 0ch tittat på vår Husbil. Det är rena förödelsen. Bo var inne i hb allt var svart invändigt, vi tror inte att den kan bli ren, även utanpå var den sotig.

En som trodde på övervintring.

Toppen