F
F.d. 55272
Guest
På kvällen den 3:e februari hände detta:
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/bilbrand-orsakade-omfattande-skador(1128840).gm
En vanlig liten nyhet om det inte hade varit så att våra bilar, dels husbilen och dels vår Volvo, hade stått i garaget. Det som hände var att en personbil hade tagit eld långt in i det stora centralgaraget. Bilen blev totalförstörd och de närmast stående fick en del skador. Det intressanta i detta forum är vad som hände sedan och jag har tänkt redogöra lite om mina erfarenheter som kanske någon annan kan ha nytta av om olyckan är framme.
Garaget som innehöll ca 90 bilar och ett 15-tal motorcyklar hade varit helt rökfyllt under ett par timmar på kvällen och spärrades av för att undersökas av polis på morgonen. Det var med viss bävan man gick ner för att kolla bilarna på morgonen när avspärrningarna tagits bort. Allt var täckt av svart sot men brandmännen hade lyckats släcka den brinnande bilen innan elden nådde bensintanken och därmed stoppat något som kunde blivit riktigt otäckt.
Redan på kvällen fick vi reda på att ingen fick starta sin bil förrän man hade talat med sitt försäkringsbolag. Det finns risk att man drar in sot i såväl kupé som motor. Brandförmannen sade också att ingen skulle försöka tvätta sin bil själv eftersom det måste till speciellt alkaliskt tvättmedel. Länsförsäkringar som hade ca 30 bilar försäkrade hos sig hade skadereglerare på plats. Jag hade båda bilarna i SCR-försäkring (Codan Forsikring A/S d.v.s. samma som CC m.fl.) och ringde skaderegleringen på morgonen. Detta bolag har ingen representant i denna del av landet så jag fick fria händer att välja bärgare, verkstad och rekonditionerare. Övriga större försäkringsbolag styrde upp aktiviteterna en del och det var väl inte lika lyckat alla gånger. Alla bilarna som stått i garaget togs iväg med bärgare. I mitt fall tog vi båda bilarna till min ordinarie verkstad. Där gick man igenom motorerna och blåste bort sot från insug, bytte kupéfilter m.m. I och med detta kunde bilarna sedan startas och köras till rekonditioneraren. Volvon var inga problem utan tvättades av och vädrades. En personbil är ju tät och ingen rök hade kommit in i kupén. Men husbilen med sina ventilerade takluckor och ventiler var totalt full av sot invändigt.. Allt var svart. Att bara ta i ratten när den skulle upp på bärgningsbilen gjorde att man var helt svart om fingrarna. Säten, sängar, textilier, allt var svart! För att inte förvärra det hela tömde vi inte ur någonting. Den garvade rekonditioneraren kliade sig i huvudet och sa att det skall nog gå att få rent men det kommer att ta tid. Jag ringde skaderegleraren och informerade om detta och han skulle ta kontakt med konditioneraren för ett kostnadsförslag. Där är vi nu och jag har inte fått tillbaka bilen så jag vet inte resultatet ännu. Jag kommer att informera vidare när jag fått den.
Några lärdomar:
En bil som varit utsatt för sot från brand skall man inte starta eller försöka tvätta själv. En husbil ställer ytterligare krav eftersom tvättmedlet inte får lösa upp tätningsmassan runt takluckor m.m.
Det är alltid fordonsförsäkringen (avställningsförsäkringen) som ersätter.
Bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring ersätter inget för fordon och ej heller din självrisk.
(Försäkringen kommer dock att under ca en månad sanera garaget så att det åter kan användas)
Den brinnande bilens försäkringsbolag ersätter inget för övriga eftersom ingen anses vållande.
Codan´s självrisk är för brand 1000:-/bil och tas ut i slutet av kedjan d.v.s. hos konditioneraren.
Bärgaren, verkstaden och rekonditioneraren fakturerar direkt till försäkringsbolaget.
1000:- är bland de lägsta självriskerna i sammanhanget och får anses vara bra (Lf 1800:-/bil).
Skaderegleringen hos SCR-försäkring har varit o.k. men lite okunniga om vad som skulle göras.
Kostnaden för att ställa på husbilen så att den kan förflyttas till de olika ställena ersätts inte enligt bolaget.
Mera följer så småningom…….
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/bilbrand-orsakade-omfattande-skador(1128840).gm
En vanlig liten nyhet om det inte hade varit så att våra bilar, dels husbilen och dels vår Volvo, hade stått i garaget. Det som hände var att en personbil hade tagit eld långt in i det stora centralgaraget. Bilen blev totalförstörd och de närmast stående fick en del skador. Det intressanta i detta forum är vad som hände sedan och jag har tänkt redogöra lite om mina erfarenheter som kanske någon annan kan ha nytta av om olyckan är framme.
Garaget som innehöll ca 90 bilar och ett 15-tal motorcyklar hade varit helt rökfyllt under ett par timmar på kvällen och spärrades av för att undersökas av polis på morgonen. Det var med viss bävan man gick ner för att kolla bilarna på morgonen när avspärrningarna tagits bort. Allt var täckt av svart sot men brandmännen hade lyckats släcka den brinnande bilen innan elden nådde bensintanken och därmed stoppat något som kunde blivit riktigt otäckt.
Redan på kvällen fick vi reda på att ingen fick starta sin bil förrän man hade talat med sitt försäkringsbolag. Det finns risk att man drar in sot i såväl kupé som motor. Brandförmannen sade också att ingen skulle försöka tvätta sin bil själv eftersom det måste till speciellt alkaliskt tvättmedel. Länsförsäkringar som hade ca 30 bilar försäkrade hos sig hade skadereglerare på plats. Jag hade båda bilarna i SCR-försäkring (Codan Forsikring A/S d.v.s. samma som CC m.fl.) och ringde skaderegleringen på morgonen. Detta bolag har ingen representant i denna del av landet så jag fick fria händer att välja bärgare, verkstad och rekonditionerare. Övriga större försäkringsbolag styrde upp aktiviteterna en del och det var väl inte lika lyckat alla gånger. Alla bilarna som stått i garaget togs iväg med bärgare. I mitt fall tog vi båda bilarna till min ordinarie verkstad. Där gick man igenom motorerna och blåste bort sot från insug, bytte kupéfilter m.m. I och med detta kunde bilarna sedan startas och köras till rekonditioneraren. Volvon var inga problem utan tvättades av och vädrades. En personbil är ju tät och ingen rök hade kommit in i kupén. Men husbilen med sina ventilerade takluckor och ventiler var totalt full av sot invändigt.. Allt var svart. Att bara ta i ratten när den skulle upp på bärgningsbilen gjorde att man var helt svart om fingrarna. Säten, sängar, textilier, allt var svart! För att inte förvärra det hela tömde vi inte ur någonting. Den garvade rekonditioneraren kliade sig i huvudet och sa att det skall nog gå att få rent men det kommer att ta tid. Jag ringde skaderegleraren och informerade om detta och han skulle ta kontakt med konditioneraren för ett kostnadsförslag. Där är vi nu och jag har inte fått tillbaka bilen så jag vet inte resultatet ännu. Jag kommer att informera vidare när jag fått den.
Några lärdomar:
En bil som varit utsatt för sot från brand skall man inte starta eller försöka tvätta själv. En husbil ställer ytterligare krav eftersom tvättmedlet inte får lösa upp tätningsmassan runt takluckor m.m.
Det är alltid fordonsförsäkringen (avställningsförsäkringen) som ersätter.
Bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring ersätter inget för fordon och ej heller din självrisk.
(Försäkringen kommer dock att under ca en månad sanera garaget så att det åter kan användas)
Den brinnande bilens försäkringsbolag ersätter inget för övriga eftersom ingen anses vållande.
Codan´s självrisk är för brand 1000:-/bil och tas ut i slutet av kedjan d.v.s. hos konditioneraren.
Bärgaren, verkstaden och rekonditioneraren fakturerar direkt till försäkringsbolaget.
1000:- är bland de lägsta självriskerna i sammanhanget och får anses vara bra (Lf 1800:-/bil).
Skaderegleringen hos SCR-försäkring har varit o.k. men lite okunniga om vad som skulle göras.
Kostnaden för att ställa på husbilen så att den kan förflyttas till de olika ställena ersätts inte enligt bolaget.
Mera följer så småningom…….