• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand bakom kylskåp

Håkke

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20529
Medlemskap
2024
Hej, fick en brand bakom kylskåpet i min husbil. Vid kontrollbesiktning konstaterades att den troliga brandorsaken var ett överhettat relä. Vi kunde relativt snabbt släcka branden för att förmildra skadan. Kablage bakom förkolnade och måste bytas. Kylskåpet behöver också bytas enligt besiktningsverkstaden.
Detta medförde att likvärdigt ej kunde hittas på marknaden och då var alternativet ett nytt vilket försäkringsbolaget endast vill betala 25% av och mina 75 % skulle då betinga mig en kostnad av 32 000 kr inkl 1 500 kr självrisk.
Husbilen är en Dethleffs Magic Edition 2014 ca 8 000 mil. Jag tycket försäkringsbolaget gjort ett alldeles för stort värdeminskningsavdrag som jag ser det har man gjort denna beräkning utifrån en tabell beräknat för kylskåp i bostad med livslängd ca 10 -12 år. I villkoren för husbilsförsäkringen finns ingen tabell för nedskrivning av kylskåp. Vad jag förstått håller ett absorptionskylskåp betydligt längre ca 20-30 år så beräkningen borde inte göras efter en sådan tabell.

Någon medlem som råkat ut för något liknande eller har ett begagnat fungerande absorptionkylskåp över som skulle kunna passa till mig. Idag Dometic h 1245, b 523 d 605 mm.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt absorption kyl/frys gick sönder efter 17år...
Köpte en kompressor kyl/frys.... Och blev av med en massa måsten.. :spinny:
;)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Enligt min husbilsreparatör går det att hålla liv i dessa kylskåp lika länge som bilarna/husvagnarna och det är ju bara att titta på de fordon som rullar och är uppemot 30 år. De allra flesta har kvar sina orginalkylskåp som fungerar utmärkt! Så livslängden är säkert uppemot 30 år minst!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp i bilen född 1996 funkar oklanderligt än....
De var nog bättre förr..

Obegripligt att ett såpass modernt kylskåp kan börja brinna.
Du nämner kablar etc.

Borde faktiskt gå att laga, byta sladdar, relän, rengöra och sätta sig in i funktionen för att förstå vad som hänt.
Bygga bättre än det var innan olyckan.
Varför hela kylen måste bytas när det är sladdar som bränts är en bra fråga....

Men otroligt vad dyrt ett sådan kylskåp är....
Det kan löna sig att underhålla det man har.
Ta loss gallren dammsuga borsta rent kolla upp så att alt ser bra ut.
Spaya svarta delar med BILTEMAS värmetålig färg som jag nämnt tidigare.
se till tt kbalar ligger rätt, och inte minst förekommer det att tigare ägare har plockat isär, och satt ihop fel, eller slarvat och kåpor över brännaren ligger löst, för jobbigt att skruva ihop tydligen, skruvar saknas, tappas och tas inte upp.....


Roysan
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej, fick en brand bakom kylskåpet i min husbil. Vid kontrollbesiktning konstaterades att den troliga brandorsaken var ett överhettat relä. Vi kunde relativt snabbt släcka branden för att förmildra skadan. Kablage bakom förkolnade och måste bytas. Kylskåpet behöver också bytas enligt besiktningsverkstaden.
Detta medförde att likvärdigt ej kunde hittas på marknaden och då var alternativet ett nytt vilket försäkringsbolaget endast vill betala 25% av och mina 75 % skulle då betinga mig en kostnad av 32 000 kr inkl 1 500 kr självrisk.
Husbilen är en Dethleffs Magic Edition 2014 ca 8 000 mil. Jag tycket försäkringsbolaget gjort ett alldeles för stort värdeminskningsavdrag som jag ser det har man gjort denna beräkning utifrån en tabell beräknat för kylskåp i bostad med livslängd ca 10 -12 år. I villkoren för husbilsförsäkringen finns ingen tabell för nedskrivning av kylskåp. Vad jag förstått håller ett absorptionskylskåp betydligt längre ca 20-30 år så beräkningen borde inte göras efter en sådan tabell.

Någon medlem som råkat ut för något liknande eller har ett begagnat fungerande absorptionkylskåp över som skulle kunna passa till mig. Idag Dometic h 1245, b 523 d 605 mm.
Hej
Mats på skadeverkstaden i Varalöv kan ha något begagnat i lager.
www.skadeverkstaden.se
Ring dem och kolla, numret hittar du på hemsidan.
Mvh Per
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt min husbilsreparatör går det att hålla liv i dessa kylskåp lika länge som bilarna/husvagnarna och det är ju bara att titta på de fordon som rullar och är uppemot 30 år. De allra flesta har kvar sina orginalkylskåp som fungerar utmärkt! Så livslängden är säkert uppemot 30 år minst!
Jag misstänker att detta gäller äldre skåp utan elektronik, när en massa sådant tillkommer uppstår en hel del nya felkällor, och elektronikkomponenterna är inte så lätta att reparera, eller att få tag i delar till efter några år, tyvärr.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
513
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag misstänker att detta gäller äldre skåp utan elektronik, när en massa sådant tillkommer uppstår en hel del nya felkällor, och elektronikkomponenterna är inte så lätta att reparera, eller att få tag i delar till efter några år, tyvärr.
Man kan verkligen fråga sig om utvecklingen gått framåt när saker bara blir sämre och känsligare på grund av att ingenjörer ska ha lekstuga......Det är väl inga problem att på ett äldre skåp exempelvis själv välja drivkälla med en omkopplare?
 

Alf & Lisbeth

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
6715
Medlemskap
2024
Hej, fick en brand bakom kylskåpet i min husbil. Vid kontrollbesiktning konstaterades att den troliga brandorsaken var ett överhettat relä. Vi kunde relativt snabbt släcka branden för att förmildra skadan. Kablage bakom förkolnade och måste bytas. Kylskåpet behöver också bytas enligt besiktningsverkstaden.
Detta medförde att likvärdigt ej kunde hittas på marknaden och då var alternativet ett nytt vilket försäkringsbolaget endast vill betala 25% av och mina 75 % skulle då betinga mig en kostnad av 32 000 kr inkl 1 500 kr självrisk.
Husbilen är en Dethleffs Magic Edition 2014 ca 8 000 mil. Jag tycket försäkringsbolaget gjort ett alldeles för stort värdeminskningsavdrag som jag ser det har man gjort denna beräkning utifrån en tabell beräknat för kylskåp i bostad med livslängd ca 10 -12 år. I villkoren för husbilsförsäkringen finns ingen tabell för nedskrivning av kylskåp. Vad jag förstått håller ett absorptionskylskåp betydligt längre ca 20-30 år så beräkningen borde inte göras efter en sådan tabell.

Någon medlem som råkat ut för något liknande eller har ett begagnat fungerande absorptionkylskåp över som skulle kunna passa till mig. Idag Dometic h 1245, b 523 d 605 mm.
Hej, jag bytte mitt ut mitt kylskåp RMD 8505, till ett kompressorskåp Sunwind Cuisine 139 lit, drar lite ström , kostar ca: 6800, har kvar det andra om intresse finns
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man kan verkligen fråga sig om utvecklingen gått framåt när saker bara blir sämre och känsligare på grund av att ingenjörer ska ha lekstuga......Det är väl inga problem att på ett äldre skåp exempelvis själv välja drivkälla med en omkopplare?
Nej, inte alls, vårt går på gas hela tiden vi är ute..? :) Har gjort så i alla år, det drar så lite att det känns försumbart.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
TS pekar på en viktig detalj, vad säger mitt försäkringsbolag om värdeminskningen?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta medförde att likvärdigt ej kunde hittas på marknaden och då var alternativet ett nytt vilket försäkringsbolaget endast vill betala 25% av och mina 75 % skulle då betinga mig en kostnad av 32 000 kr inkl 1 500 kr självrisk.
Be att försäkringsbolaget visar dig var i försäkringsvillkoren det finns stöd för detta.

Jag hittar inget om åldersavskrivning i LFs fordonsvillkor i alla fall.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sett så skitiga brännare bakom kylskåp så gasen efter strypbrickan antänds redan före brännaren och lågor kommer ut där luften ska in till brännaren, rengöring kan hjälpa, men ett byte till en ny komplett brännare skulle jag rekommendera, samt montera ett gasolfilter efter flaskan. Så visst kan det brinna där det inte ska brinna bakom våra kylskåp.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade ett gasläckage i spindeln till ett av vreden på spisen som är ovanför kylen.
Gasen läckte ner till brännaren på kylskåpet och antändes med en dov smäll.
Det kom även ut en låga under kylen i kupén. Det luktade rejält bränt.
Antagligen antändes även damm under kylen. Jag har hållit någorlunda rent bakom kylen. Jag hade tur att det inte blev mer än så.
Så visst kan det hända saker bakom kylen
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
978
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Det här förstår jag inte....vårt kylskåp i en Hymer 2007 fattade eld för fyra år sedan och Folksam stod för hela installationen av ett nytt Dometic RMD 8555 (med ugn) minus 1500 kr i självrisk, inget tal om värdeminskning där inte. Det där bör du nog allt kolla upp ordentligt!
 

Håkke

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20529
Medlemskap
2024
Det här förstår jag inte....vårt kylskåp i en Hymer 2007 fattade eld för fyra år sedan och Folksam stod för hela installationen av ett nytt Dometic RMD 8555 (med ugn) minus 1500 kr i självrisk, inget tal om värdeminskning där inte. Det där bör du nog allt kolla upp ordentligt!
Hej, tack för informationen, har idag inte Folksam som bolag tyvärr. Skall kolla med dem i morgon om hur de skulle sett på saken och för att eventuellt byta bolag. Jag har idag hemförsäkring och hundförsäkring hos dem idag. Bolaget som inte vill betala mer idag är M-Sverige (Motormännen) där norska bolaget Gjensidige ligger bakom.
 
Toppen