• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra Transportstyrelsen!!!!!

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Bra Transportstyrelsen!!!!!

Har en vän i GBG som av misstag betalade in 1 krona för lite på ordinarie fakturan för trängselskatt, han fick en ny faktura på 501 kronor.... :wideeyed:
Betala 1kr för mycket. Då får dom bekymmer... för det är ju inte förbjudet ännu att betala mera än vad som står på inbetalningskortet.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Kan nämna att vi betalade in en nolla för mycket en gång, utan att märka det..
Det var egentligen en slump som gjorde att vi kom på det, det var nämligen så att företaget som fått pengarna skickade ut en påminnelse på att vi inte hade betalat in 1150kr..

Vi ringde upp och förklarade att vi visst hade betalat fakturan och tanten på andra sidan luren var snorkig och otrevlig och menade på att om inte vi betalade in den omg skulle den skickas till Intrum Justitia.. Vi gick igenom alla inbetalningar igen och upptäcker den extra nollan..

Tanten var inte alls lika kaxig när vi ringde tillbaka och förklarade felet, så istället fick dom skicka tillbaka drygt 10000:)

Därför skulle inte jag betala in en krona för mycket, undra om dom inte har inskrivet att allt under 100kr återbetalas inte..
Eller så ska dom ha en administrativ timme när dom skickat tillbaka kronan, det kanske medföljer en faktura på 500kr i alla fall..
:twitcy:

F

F.d. 53053

Guest

Jag fick också en på 16 kr från Göteborg , :cool::cool:

undra om man kan ta en banklån :p::p:

F

F.d. 53078

Guest

¿Men varför har jag fátt en masa räkninga pá tusentals Euro när jag alldrig har kört i en sádan här tull, och dessutom inte ha ägt en Svensk bil sedan 1985?
Det skall vist vara SAAB 900 en Ford nágra Volvo 145 och nágra bilar till som jag alldrig har haft kännedomm om ??. är det allvarligt máste jag kontakte en Svensk advokatbyrá.
Den sista bilen jag hade i Sverige var en Rover 3500 och den är inte skyldig nágonting.

F

F.d. 21075

Guest

Hvad er det I skriver om? Er der kommet betalingveje i Sverige???

F

F.d. 21075

Guest

Ok, tack for varningen, så skal vi aldrig där igennem.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hvad er det I skriver om? Er der kommet betalingveje i Sverige???

Det drabbar inte norska fordon, de kan köra in, ut och förbi Göteborg som vanligt utan att behöva oroa sig för varken trängselavgift (bompeng) eller 500 kr i påminnelseavgift.

Inte heller danska fordon drabbas!

F

F.d. 53078

Guest

Tydligen är báde Stockholm och Göteborg mycket populärt och det fár inte plats mera fordon. Denna skatt är till för att begränsa antal fordon. Och höja lokaltrafiken

Har just nu pratat med fru Snork pá Transportstyrelsen och hon skickade mig till Bilregistret. Tyckte att jag var en helt olaglig man som utnyttjade systemet. Förklarade för hene att sista gángen jag var i Sverige var 2007 och bara i Skáne & Halland pá semester med min Spanska bil (DJT 8779). Hon sade att jag var ägare till en massa bilar och att det var jag som är skyldig att betala. Ringde upp bilregistret och fick till slut tala med en trevlig Argentinsk dam. Hon förklarade att jag är ägare till en massa fordon mest kortare tider och det ser ut som om jag är en bilförsäljare. Gemensamt sá är det gamla oskattade bilar och dom flesta avställda. Hon sa att hon inte fick tala om nágot som har med personuppgifter att göra per telefon. Hon kunde skicka via SMS, men det gár inte till min Spanska tel och Svensk har jag ingen. Vad vi komm fram till är att nágon utnyttjar mitt Personnummer för att slippa betala skatter pá fordon. Jag blev rekomenderad att polisanmäla det. Sá jag skall leta upp en advokat som jag kan ge en fullmakt. Bara hoppas att beslagtaga bilarna sá att dom pengarna kan gá till advokatkostnaderna, fast skatter har ju förtur. Kommer att ringa Kronofogden först och se vad han säger. Ingen av dom skyldiga bilarna har jag ägt eller sett. Min sista bil Rover 3500 blev skrotad före 2007. Den bilen jag körde hit till Spanien med stár avställd sedan 1991 AMA004 volvo 145 73. Den bilen gav jag bort 1988 till en familj som skulle till Danmark, pá den tiden fick inte bilar vara här mer än 6 kalendermánader.

8 § Skattskyldig är ägaren av bilen.

Som ägare av bilen anses
1. den som när skattskyldigheten inträder är eller bör vara upptagen i vägtrafikregistret som ägare, eller
2. i fråga om bil som används med stöd av saluvagnslicens, den som när skattskyldigheten inträder innehar licensen.2004:629 Lag (2004:629) om trängselskatt - riksdagen.se

Vägverkets information

Trängselskatt

I Sverige används idag systemet med trängselskatt i Stockholm och Göteborg.

Autogiro

Med autogiro dras trängselskatten automatiskt från det konto du anger. Tjänsten vänder sig både till privatpersoner och företag.
Anmäl autogiro
Trängselskatt i Stockholm

Trängselskatt tas ut för svenskregistrerade fordon och infördes permanent i Stockholms innerstad den 1 augusti 2007. Trängselskatten i Stockholm syftar till att minska trängseln i hårt trafikbelastade områden och därmed förbättra miljön. Systemet infördes först som ett försök (3 januari - 31 juli 2006).
Läs mer om trängselskatt i Stockholm

Trängselskatt i Göteborg

Sedan den 1 januari 2013 tas trängselskatt ut för svenskregistrerade fordon som passerar en betalstation i Göteborg, måndag till fredag mellan 06.00 och 18.29. Syftet med trängselskatten är att förbättra framkomligheten, förbättra miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av Göteborg och att bidra till finansieringen av investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg, bland annat till Västlänken (en järnvägstunnel under centrala Göteborg) och en ny älvförbindelse vid Marieholm.
Skatt kommer inte att tas ut lördagar, helgdagar, dagar före helgdag eller under juli månad.
Läs mer om trängselskatt i Göteborg

Toppen